Gå til innhold

Mobiltelefon på nattbordet om natta?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker mobiltelefonen som vekkeklokke, og har den derfor på nattbordet, en halv meter fra hodet mitt, hver natt.

Har egentlig ikke tenkt over dette med stråling før. Men ei venninne fikk omtrent sammenbrudd da hun hørte hva jeg gjorde, og hun kunne aldri _drømme_ om å ha telefonen på soverommet om natta, utsette seg for stråling i så mange timer. En hun kjenner har nemlig hatt en svulst i pungen samt en svulst i hodet, nettopp fordi han har hatt mobilen mye i lomma, og pratet veldig mye i telefonen.

Bør jeg får meg vanlig vekkeklokke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372957-mobiltelefon-p%C3%A5-nattbordet-om-natta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Mrs D

15

• PieLill

15

• morsan

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg ville vært mest bekymret for branntilløp og de giftgassene som da kan gjøre deg bevisstløs lenge før røykvarsleren slår ut. Lader du mobilen i løpet av natten, øker brannfaren.

Hvor mye strålig en 'passiv' mobil avgir har jeg ingen formening om.

mvh

''En hun kjenner har nemlig hatt en svulst i pungen samt en svulst i hodet, nettopp fordi han har hatt mobilen mye i lomma, og pratet veldig mye i telefonen.''

Jeg vil gjerne se bevis på denne sammenhengen. Det er fullt mulig å få svulster uten at det har noe med mobiltelefonen å gjøre.

Som de andre sier, det største problemet er nok brannfaren. Mengden stråling når telefonen ikke er i bruk er minimal og neppe skadelig.

Annonse

Jeg har den alltid på nattbordet om natten.

Folk fikk hjernesvulster lenge før mobilen ble oppfunnet også. Men jeg går aldri med den i lomma og snakker fint lite i den da, så jeg satser på at det går bra. :o) Det hender jeg legger den på lading om natten, men prøver å unngå det pga brannfaren og skadelige gasser som da kommer fra mobilen.

Gjest Gjøkeniburet

Jeg bruker vekkerklokke.

En mobiltelefon søker hele tiden etter en basestasjon. Det vil da si at der er en viss stråling fra den. Avhengig hvor langt fra nærmeste basestajon den befinner seg.

Hvor mye dette er, og om det utgjør en fare ?

Derom strides de lærde enda.

Det foretaes den ene undersøkelsen etter den andre uten å kunne fastslå dette.

Men mange mennesker reagerer på strålingen fra mobiltelefoner.

Det er mange ting som "stråler" i hjemmet, og jeg ønsker ikke å øke dette med å sove med mobiltelefonen tett til hodet.

Vi bruker mobiol men slår den helt av. Den slår seg på når den skal vekke oss. Kan vel ikke være noen stråler da??

''i bruker mobiol men slår den helt av. Den slår seg på når den skal vekke oss. Kan vel ikke være noen stråler da??''

Den er neppe slått HELT av hvis vekkefunksjone virker.

''i bruker mobiol men slår den helt av. Den slår seg på når den skal vekke oss. Kan vel ikke være noen stråler da??''

Den er neppe slått HELT av hvis vekkefunksjone virker.

''Den er neppe slått HELT av hvis vekkefunksjone virker.''

Jo. :o) Det er i alle fall flere mobiler hvor alarmen fungerer selv om man har slått av telefonen helt. *erfaring*

Hei,

En mobiltelefon stråler IKKE når du ikke bruker den. Den forteller nettverket en gang i døgnet hvor den er, og det tar noen millisekund.

Du får mer stråling fra nattlampen din enn fra en mobiltelefon.

Det er også dokumentert at mobiltelefonstråling ikke er farlig uansett, så sov godt.

Med vennlig hilsen

Jeg bruker vekkerklokke.

En mobiltelefon søker hele tiden etter en basestasjon. Det vil da si at der er en viss stråling fra den. Avhengig hvor langt fra nærmeste basestajon den befinner seg.

Hvor mye dette er, og om det utgjør en fare ?

Derom strides de lærde enda.

Det foretaes den ene undersøkelsen etter den andre uten å kunne fastslå dette.

Men mange mennesker reagerer på strålingen fra mobiltelefoner.

Det er mange ting som "stråler" i hjemmet, og jeg ønsker ikke å øke dette med å sove med mobiltelefonen tett til hodet.

Nei, den søker ikke, den lytter til basestasjonen (uten å svare) så lenge den er i samme område.

Undersøkelse etter undersøkelse viser at det ikke er noen som helst kreftfare (en undersøkelse viste at de som brukte den mye hadde MINDRE kreft enn de som brukte lite).

Og folk som har "el-allergi" klarer ikke si om en mobiltelefon er på eller av.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest feil fel fel

Hei,

En mobiltelefon stråler IKKE når du ikke bruker den. Den forteller nettverket en gang i døgnet hvor den er, og det tar noen millisekund.

Du får mer stråling fra nattlampen din enn fra en mobiltelefon.

Det er også dokumentert at mobiltelefonstråling ikke er farlig uansett, så sov godt.

Med vennlig hilsen

En mobiltelefon stråler faktisk, særlig hvis det ikke er optimal dekning.

Det finnes også mye forskning som sier det motsatte.

Etter som vi ikke vet, er det best å være preventiv: Sov med den under senga.

Gjest feil fel fel

Ja, vekkerklokke, eller legg telefonen under senga eller langt borte i rommet.

Jeg kjenner også flere som har fått svulst på det stedet de har hatt telefonen, eks. testikkelkreft fordi de har gått med den i lommen, hjernesvulst hos de som har snakket mye i telefon uten handsfree.

Forskningen gir også forskjellig resultat. Best å være på den sikre siden inntil videre.

En mobiltelefon stråler faktisk, særlig hvis det ikke er optimal dekning.

Det finnes også mye forskning som sier det motsatte.

Etter som vi ikke vet, er det best å være preventiv: Sov med den under senga.

En mobiltelefon som ikke er i bruk sender ikke til basestasjonen, med unntak av å synkronisere seg en gang i døgnet, og hvis den flytter seg mellom Location Areas (som er store områder). Så lenge den ikke er i bruk, er den ikke attached til en basestasjon.

En smarttelefon sjekker eposten fra tid til annen, men det er fremdeles snakk om helt minimal stråling.

Ja, vekkerklokke, eller legg telefonen under senga eller langt borte i rommet.

Jeg kjenner også flere som har fått svulst på det stedet de har hatt telefonen, eks. testikkelkreft fordi de har gått med den i lommen, hjernesvulst hos de som har snakket mye i telefon uten handsfree.

Forskningen gir også forskjellig resultat. Best å være på den sikre siden inntil videre.

Ja, og jeg vet om noen som fallt ned en stige, så derfor bør vi ikke bruke trapper?

Ikke spre tulle-informasjon for å skremme folk.

Jeg ville vært mest bekymret for branntilløp og de giftgassene som da kan gjøre deg bevisstløs lenge før røykvarsleren slår ut. Lader du mobilen i løpet av natten, øker brannfaren.

Hvor mye strålig en 'passiv' mobil avgir har jeg ingen formening om.

mvh

Jeg bruker mobilen som vekkeklokke, men jeg lader den ALDRI om natta. Nettopp fordi jeg tenker at den er mest brannfarlig når den er koblet til strøm.

Nå må en jo være klar over at alle vekkeklokker, utenom de gamle mekaniske som tikker noe infernalsk, er koblet til strøm og også utgjør en viss brannfare. Samme gjelder de som går på batterier. Og jeg har lest flere steder at klokkeradioer stråler mye mer enn en mobil.

Så det beste er nok å la være å legge seg. :D

Som Sør sier er det ikke sånn at mobilen søker etter nettverk hele tiden så lenge den befinner seg innenfor en basestasjon

Gjest det er farlig å leve, man kan dø av det

Og jeg har alltid mobilen i BH èn på dagen og på nattbordet om natten. Jaja, det eneste sikre vi kan gjøre som ikke kan gi svulster er nok å spise rotter og mus. Har enda ikke hørt noe om at de kan gi svulster?

Gjest anacrusis

Nei, den søker ikke, den lytter til basestasjonen (uten å svare) så lenge den er i samme område.

Undersøkelse etter undersøkelse viser at det ikke er noen som helst kreftfare (en undersøkelse viste at de som brukte den mye hadde MINDRE kreft enn de som brukte lite).

Og folk som har "el-allergi" klarer ikke si om en mobiltelefon er på eller av.

Med vennlig hilsen

''Undersøkelse etter undersøkelse viser at det ikke er noen som helst kreftfare ''

Det tar ofte lang tid før kreftsykdommer slår ut. Dermed kan man ikke si dette helt sikkert. Det vil ta mange år før man helt sikkert kan avgjøre om strålingen fra mobiltelefonen utgjør en helserisiko for mennesker eller ikke.

''(en undersøkelse viste at de som brukte den mye hadde MINDRE kreft enn de som brukte lite).''

Og poenget ditt er?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...