Gå til innhold

Mobiltelefon på nattbordet om natta?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Mrs D

15

• PieLill

15

• morsan

6

Mest aktive i denne tråden

En mobiltelefon som ikke er i bruk sender ikke til basestasjonen, med unntak av å synkronisere seg en gang i døgnet, og hvis den flytter seg mellom Location Areas (som er store områder). Så lenge den ikke er i bruk, er den ikke attached til en basestasjon.

En smarttelefon sjekker eposten fra tid til annen, men det er fremdeles snakk om helt minimal stråling.

''En smarttelefon sjekker eposten fra tid til annen''

Ikke nødvendigvis. Min sjekker bare når jeg logger meg på om ber om oppdatering.

Jeg bruker mobilen som vekkeklokke, men jeg lader den ALDRI om natta. Nettopp fordi jeg tenker at den er mest brannfarlig når den er koblet til strøm.

Nå må en jo være klar over at alle vekkeklokker, utenom de gamle mekaniske som tikker noe infernalsk, er koblet til strøm og også utgjør en viss brannfare. Samme gjelder de som går på batterier. Og jeg har lest flere steder at klokkeradioer stråler mye mer enn en mobil.

Så det beste er nok å la være å legge seg. :D

Som Sør sier er det ikke sånn at mobilen søker etter nettverk hele tiden så lenge den befinner seg innenfor en basestasjon

''Jeg bruker mobilen som vekkeklokke, men jeg lader den ALDRI om natta. Nettopp fordi jeg tenker at den er mest brannfarlig når den er koblet til strøm.''

Jeg bruker også mobil som vekkeklokke, og lader heller aldri om natta, men det er fordi ledningen ikke er lang nok til å gå mellom en hylle jeg har høyt oppe på veggen i mangel av nattbord og stikkontakten som er midt under senga ;-)

Nå er det vel noe flere komponenter i en mobiltelefon og en vekkerklokke. Når leste du sist om en vekkerklokke som eksploderte?

Bruker tidvis mobilen som vekkerklokke, men unngår det om jeg kan. Men så har vi ved selvsyn sett hvor raskt røykutviklingen går når moderne elektronikk går til lo-lo-land.

mvh

''Når leste du sist om en vekkerklokke som eksploderte?''

Min gamle batterivekkerklokke, som fortsatt står på nattbordhylla med batterier i selv om jeg nå bruker mobilen, har jeg hatt i minst 30 år. :-) Det vet jeg fordi den ennå har navnelappen fra da jeg var på landsleir på Flisa i 1981 :-)

Den durer og går fortsatt - bruker minimalt med batteri, og har ikke vist tegn til eksplosjon eller varmeutvikling.

Men veldig kjekt med mobil der man kan stille inn ulike alarmer for hver dag f eks,

Nå er det veldig enkelt å legge mobiltelefonen et stykke unna skallen når jeg sover. Jeg får ikke overforsiktighetsspader av det heller. Så da fortsetter jeg med det.

Så kan du forsette å kose med mobilen din mens du sover.

;-)

Avgassene man får i seg ved brann(tilløp) i avansert elektronisk utstyr, er farligere enn det man f.eks. finner i en vekkerklokke. Viktigere er at faren for overoppheting av f.eks. elektriske isolasjonsmaterialer er større enn at kassen til et urverk.

Så selv om faren er forsvinnende liten, er det så enkelt å gjøre noe med at jeg synes det er vel verdt å gjøre det.

Ikke alle branntilløp i moderne elektronikk havner i avisen.

mvh

''Så kan du forsette å kose med mobilen din mens du sover.''

Den ligger på nattbordet. Det har mobilene mine gjort de 8-10 siste årene.

''Avgassene man får i seg ved brann(tilløp) i avansert elektronisk utstyr, er farligere enn det man f.eks. finner i en vekkerklokke.''

Nå tror jeg du undervurderer hva som er inni en vekkeklokke, og det den er laget av. Og hvor har du de påstanden fra? Den blir ikke mer sann bare fordi du skriver den mange nok ganger. Igjen: Jeg vil tro at gass fra plast som brenner eller smelter kan være farlig - selv fra en vekkeklokke.

''Viktigere er at faren for overoppheting av f.eks. elektriske isolasjonsmaterialer er større enn at kassen til et urverk.''

Urverk? Snakker du om en mekanisk vekkeklokke, så kan jeg være enig. Men dagens strømstyrte vekkeklokker inneholder neimen ikke mye urverk.

''Så selv om faren er forsvinnende liten, er det så enkelt å gjøre noe med at jeg synes det er vel verdt å gjøre det.''

Hehe, nå skjønner jeg egentlig bedre kommentaren til NHD!

''Ikke alle branntilløp i moderne elektronikk havner i avisen.''

Det gjør den neppe. Men om hele huset hadde brent ned pga elektronikk, folk hadde blitt syke av elektronikk som brant eller liv hadde gått tapt så tror jeg garantert det hadde havnet i avisen.

Annonse

Jeg fant det ut for en stund siden - at alarmer kom selv om den var slått av - det var en overraskelse. Jeg slår den sjelden av, derfor har jeg ikke oppdaget det.

En ting er om man blir vekket nå man ikke vil - noe _mye_ verre er om den bråker under en begravelse, f.eks.

Sant det. Men dette gjelder jo bare alarmen på mobilen, så da får man passe på å slå den av før man slår av mobilen om man ikke ønsker at den skal livne til på utrivelige tidspunkt. Det er jo sånn at alarmen gir lyd fra seg selv om du har satt mobilen på lydløs også.

Grunnen til at det er sånn er vel at du skal kunne slippe å våkne av at det tikker inn meldinger eller om noen ringer mens du sover.

Er jo ikke akkurat mobilens feil om du ikke har giddet skumme gjennom bruksanvisningen sånn at du vet hvordan den fungerer.

''Jeg bruker mobilen som vekkeklokke, men jeg lader den ALDRI om natta. Nettopp fordi jeg tenker at den er mest brannfarlig når den er koblet til strøm.''

Jeg bruker også mobil som vekkeklokke, og lader heller aldri om natta, men det er fordi ledningen ikke er lang nok til å gå mellom en hylle jeg har høyt oppe på veggen i mangel av nattbord og stikkontakten som er midt under senga ;-)

Jeg lader mobilen i en dock, og setter den gjerne i den når jeg vil at mobilen skal synkronisere seg mot mac'en. Det er en av få ting som har irritert meg med iPhone/iPod/iPad - de korte ledningene. Men det blir en vane, og man finner ut hvordan man må gjøre tingene. :D

''Når leste du sist om en vekkerklokke som eksploderte?''

Min gamle batterivekkerklokke, som fortsatt står på nattbordhylla med batterier i selv om jeg nå bruker mobilen, har jeg hatt i minst 30 år. :-) Det vet jeg fordi den ennå har navnelappen fra da jeg var på landsleir på Flisa i 1981 :-)

Den durer og går fortsatt - bruker minimalt med batteri, og har ikke vist tegn til eksplosjon eller varmeutvikling.

Men veldig kjekt med mobil der man kan stille inn ulike alarmer for hver dag f eks,

''Men veldig kjekt med mobil der man kan stille inn ulike alarmer for hver dag f eks,''

Jeg trenger nok ny mobil...

:-)

mvh

Jeg fant det ut for en stund siden - at alarmer kom selv om den var slått av - det var en overraskelse. Jeg slår den sjelden av, derfor har jeg ikke oppdaget det.

En ting er om man blir vekket nå man ikke vil - noe _mye_ verre er om den bråker under en begravelse, f.eks.

''En ting er om man blir vekket nå man ikke vil - noe _mye_ verre er om den bråker under en begravelse, f.eks.''

Skrekk og gru. Og som man kan styre med å slå av alarmen på en avslått mobil...

mvh

''...utsette seg for stråling i så mange timer''

Da håper jeg hun aldri tar fly eller sitter foran skjermer, det være seg TV eller PC. De stråler også.

De fleste "utsetter seg" (i betydning "har den like i nærheten") vel for mobilen i flere timer pr. dag enn pr. natt Den stråler ikke mer når den - eh - sover. Mobilen er ikke akkurat radioaktiv.

Jeg har ikke mobilen på nattbordet, men det er ikke pga. strålingsfare.

Annonse

Dette kunne du lagt på psykiatri. Da tenker jeg på din venninnes reaksjon.

Hvorvidt mobiltelefoner stråler for mye eller ikke, er et spørsmål de lærde strides om. Du har faktisk ikke fasiten når det gjelder dette.

Jeg syns det er flåsete og uriktig av deg som psykiater å komme med en slik kommentar.

Jeg foretrekker å ha mobilen langt nok unna til at røyken når røykvarsleren før den når mine eller andre levende skapningers lunger.

Brent barn lukter svidd.

mvh

Det er selvsagt et godt poeng for å ikke lade opp telefonen om natten samtidig som den ligger nærme senga. Men selve strålingen er ikke farlig.

Eneste gangene jeg har mobilen i bh'en er dersom jeg skal bevege meg fra en etasje til en annen i huset og har mye å bære på og ingen lommer! :-)

Skjønner at jeg går for lite rundt i huset i bare undertøyet, noe så kjedelig som bukselinningen tjener samme hensikt her hehe ;-)

Det er selvsagt et godt poeng for å ikke lade opp telefonen om natten samtidig som den ligger nærme senga. Men selve strålingen er ikke farlig.

Jeg har ikke skrevet noe om stråling, selv om det var hovedpoenget i TS innlegg.

For meg er brannfare og faren for å i så fall puste inn giftige avgasser før man hører røykvarsleren det sentrale. Har ved selvsyn sett hvor få gram høyteknologi som skal til for å røyklegge et helt rom.

Derfor synes jeg det er greit å ikke sove med en mobil nær ansiktet om man kan unngå det.

mvh

En mobiltelefon som ikke er i bruk sender ikke til basestasjonen, med unntak av å synkronisere seg en gang i døgnet, og hvis den flytter seg mellom Location Areas (som er store områder). Så lenge den ikke er i bruk, er den ikke attached til en basestasjon.

En smarttelefon sjekker eposten fra tid til annen, men det er fremdeles snakk om helt minimal stråling.

''En smarttelefon sjekker eposten fra tid til annen,''

Det bestemmer en jo selv. En kan fint sette den opp til ikke å sjekke mail automatisk om man er hysterisk redd for stråling.

''men det er fremdeles snakk om helt minimal stråling.''

Nemlig, men noen velger å tro det motsatte. Det er jo ikke sånn at eventuell stråling er farligere om natta enn om dagen, så jeg skjønner ikke dette natthysteriet. :D

''En smarttelefon sjekker eposten fra tid til annen,''

Det bestemmer en jo selv. En kan fint sette den opp til ikke å sjekke mail automatisk om man er hysterisk redd for stråling.

''men det er fremdeles snakk om helt minimal stråling.''

Nemlig, men noen velger å tro det motsatte. Det er jo ikke sånn at eventuell stråling er farligere om natta enn om dagen, så jeg skjønner ikke dette natthysteriet. :D

Det beste er nok å sove med en liten hatt, laget av aluminiumsfolie, hvis man da ikke er redd for aluminiumsforgiftning...

;-)

Med vennlig hilsen

Det beste er nok å sove med en liten hatt, laget av aluminiumsfolie, hvis man da ikke er redd for aluminiumsforgiftning...

;-)

Med vennlig hilsen

Alle bør sove, eller helst alltid oppholde seg, i et Faradays bur.

http://no.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...