Gå til innhold

Mobiltelefon på nattbordet om natta?

Anbefalte innlegg

''Men veldig kjekt med mobil der man kan stille inn ulike alarmer for hver dag f eks,''

Jeg trenger nok ny mobil...

:-)

mvh

- for ikke å snakke om ulike lyder på alarmen ;-) Kan ha lett smektende for å våkne behagelig, og mer bråkete når det er dødsviktig å komme seg opp i en fei :-)

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Mrs D

15

• PieLill

15

• morsan

6

Mest aktive i denne tråden

Det beste er nok å sove med en liten hatt, laget av aluminiumsfolie, hvis man da ikke er redd for aluminiumsforgiftning...

;-)

Med vennlig hilsen

''hvis man da ikke er redd for aluminiumsforgiftning...''

Giftig eller ikke giftig, det hjelper i alle fall mot stråling. Og beeming fra utenomjordiske også har jeg hørt. :P

En rimelig vekkerklokke har minimalt med avansert elektronikk og ingen varmeutvikling.

mvh

''En rimelig vekkerklokke har minimalt med avansert elektronikk og ingen varmeutvikling.''

Jeg hører du sier det, men den er laget av plast og har batterier eller er koblet til strøm. Så den er livsfarlig om den begynner å brenne. :P

''En ting er om man blir vekket nå man ikke vil - noe _mye_ verre er om den bråker under en begravelse, f.eks.''

Skrekk og gru. Og som man kan styre med å slå av alarmen på en avslått mobil...

mvh

''Og som man kan styre med å slå av alarmen på en avslått mobil...''

Duh ... Du kan selvsagt ikke slå av noe på en avslått mobil! :P

Du får det til å høres ut som om det er et kjempeproblem at du må slå av alarmen på mobilen før du slår av mobilen. Så da lurer jeg i grunnen på hvor mange som har alarm som starter midt på dagen.

Gjest anacrusis

Folk har brukt mobiltelefoner i 30 år - det er undersøkt opp, ned og sidelengs.

I total motsetning til f. eks. "alternativ behandling".

Folk har aldri brukt mobiltelefon så mye som de siste årene, og man VET ikke sikkert hvor farlig dette er i det lange løp. Statens strålevern oppfordrer derfor til å bruke handsfree, bruke tekstmeldinger, ha korte samtaler og god dekning. Særlig gjelder dette for barn.

Annonse

Folk har aldri brukt mobiltelefon så mye som de siste årene, og man VET ikke sikkert hvor farlig dette er i det lange løp. Statens strålevern oppfordrer derfor til å bruke handsfree, bruke tekstmeldinger, ha korte samtaler og god dekning. Særlig gjelder dette for barn.

Jo, folk har brukt mobiltelefoner (med vesentlig høyere effekt) i årevis.

Når det gjelder et nattbord, så er strålingen (selv om mobiltelefonen var aktiv) helt minimal sammenlignet med effekten når man har den inntil øret.

Når mobiltelefonen i tillegg ikke engang er aktiv er stålingen totalt neglisjerbar.

Du får mer stråling av lampen på baderommet. (Lys er også en form for radiobølger.)

Med vennlig hilsen

Gjest anacrusis

Jo, folk har brukt mobiltelefoner (med vesentlig høyere effekt) i årevis.

Når det gjelder et nattbord, så er strålingen (selv om mobiltelefonen var aktiv) helt minimal sammenlignet med effekten når man har den inntil øret.

Når mobiltelefonen i tillegg ikke engang er aktiv er stålingen totalt neglisjerbar.

Du får mer stråling av lampen på baderommet. (Lys er også en form for radiobølger.)

Med vennlig hilsen

Nuvel, jeg stoler mer på Statens strålevern enn deg.

Nuvel, jeg stoler mer på Statens strålevern enn deg.

Statens Strålevern (jeg er kvalifisert til å jobbe der) og jeg er på linje her.

Det jeg skriver er i tillegg oppdatert med de siste resultatene som viser ingen kreftrisiko, samt grunnleggede fysiske lover om hvordan stråling reduseres.

I tillegg til at mobiltelefonen, som sagt, ikke er aktiv.

Jeg har tlf på nattbordet, som vekkerklokke.

Stråler den så innmari mye når den ikke er i bruk da?

Den stråler mikroskopisk. En vanlig vekkerklokkeradio stråler mer.

Det er verd å huske på at hele diskusjonen om "er mobiltelefoner farlige" handler om når mobiltelefonen er aktiv.

Når den ligger på nattbordet, med mindre du snakker i søvne med den, så er den ikke aktiv (bortsett fra noen få tidels sekunder én gang om natten, for å synkronisere seg med basestasjonen).

Det er altså overhodet intet å være bekymret for.

Med vennlig hilsen

Gjest Psyk av alt

Hvorvidt mobiltelefoner stråler for mye eller ikke, er et spørsmål de lærde strides om. Du har faktisk ikke fasiten når det gjelder dette.

Jeg syns det er flåsete og uriktig av deg som psykiater å komme med en slik kommentar.

Jeg synes kommentaren er rasende festlig! Jeg ler så jeg nesten tisser på meg. Elsker NHD sin tørre humor.

Annonse

Hvorvidt mobiltelefoner stråler for mye eller ikke, er et spørsmål de lærde strides om. Du har faktisk ikke fasiten når det gjelder dette.

Jeg syns det er flåsete og uriktig av deg som psykiater å komme med en slik kommentar.

''Hvorvidt mobiltelefoner stråler for mye eller ikke, er et spørsmål de lærde strides om. Du har faktisk ikke fasiten når det gjelder dette.''

De lærde strides knapt om dette lengre, men det stride stod om var om strålingen fra aktive mobiltelefoner var farlig.

En mobiltelefon på nattbordet er ikke aktiv, og stråler ikke i noen meningsfull forstand.

Med vennlig hilsen

''Hvorvidt mobiltelefoner stråler for mye eller ikke, er et spørsmål de lærde strides om. Du har faktisk ikke fasiten når det gjelder dette.''

De lærde strides knapt om dette lengre, men det stride stod om var om strålingen fra aktive mobiltelefoner var farlig.

En mobiltelefon på nattbordet er ikke aktiv, og stråler ikke i noen meningsfull forstand.

Med vennlig hilsen

''En mobiltelefon på nattbordet er ikke aktiv, og stråler ikke i noen meningsfull forstand.''

Jeg har ingen fasit, er litt usikker på dette med stråling fra ikke-aktiv mobiltelefon, men ikke bekymret nok til å la være å bruke den som vekkerklokke på nattbordet.

Men: Dette lurer jeg på: Min telefon (Samsung Galaxy S2) scanner etter trådløse nett ca. hvert 7. sekund. Det ser jeg når jeg er inne på instillinger for wireless. Hvordan er det i forhold til stråling?

Ikke kan jeg forstå at det skal være nødvendig å scanne så ofte, og ihvertfall ikke når jeg er koblet til et nett, som jeg jo alltid er her hjemme. Ikke har jeg funnet noen måte å skru det av på heller.

''En mobiltelefon på nattbordet er ikke aktiv, og stråler ikke i noen meningsfull forstand.''

Jeg har ingen fasit, er litt usikker på dette med stråling fra ikke-aktiv mobiltelefon, men ikke bekymret nok til å la være å bruke den som vekkerklokke på nattbordet.

Men: Dette lurer jeg på: Min telefon (Samsung Galaxy S2) scanner etter trådløse nett ca. hvert 7. sekund. Det ser jeg når jeg er inne på instillinger for wireless. Hvordan er det i forhold til stråling?

Ikke kan jeg forstå at det skal være nødvendig å scanne så ofte, og ihvertfall ikke når jeg er koblet til et nett, som jeg jo alltid er her hjemme. Ikke har jeg funnet noen måte å skru det av på heller.

Men kan du ikke bare slukke wifi på telefonen, da?

Jeg har ikke IEEE802.11-protokollen i hodet, og husker ikke om telefonen bare lytter etter nett, eller om den etterlyser nett. Jeg tror det er det siste, men det er uansett meget små og korte signaler.

En mobiltelefon som ikke er aktiv sender jo ikke. Hadde den strålt så ville jo batteriet vært tomt på kort tid.

Med vennlig hilsen

Men kan du ikke bare slukke wifi på telefonen, da?

Jeg har ikke IEEE802.11-protokollen i hodet, og husker ikke om telefonen bare lytter etter nett, eller om den etterlyser nett. Jeg tror det er det siste, men det er uansett meget små og korte signaler.

En mobiltelefon som ikke er aktiv sender jo ikke. Hadde den strålt så ville jo batteriet vært tomt på kort tid.

Med vennlig hilsen

OK, tusen takk :-)

''Men kan du ikke bare slukke wifi på telefonen, da?''

Joda, får prøve å huske på det når jeg legger meg.

Den stråler mikroskopisk. En vanlig vekkerklokkeradio stråler mer.

Det er verd å huske på at hele diskusjonen om "er mobiltelefoner farlige" handler om når mobiltelefonen er aktiv.

Når den ligger på nattbordet, med mindre du snakker i søvne med den, så er den ikke aktiv (bortsett fra noen få tidels sekunder én gang om natten, for å synkronisere seg med basestasjonen).

Det er altså overhodet intet å være bekymret for.

Med vennlig hilsen

Jeg leser med interesse og uforstand i denne tråden. Har ikke ofret strålingsfare mtp mobiltelefon på nattbordet en tanke før nå, men altså: Min nye (relativt nymotens) mobil kobler seg _mot mine instrukser_ til de underligste internettsider stadig vekk.

For å holde meg til temaet: Da stråler den vel, da?

Men mitt viktigste spørsmål: Hva gjør jeg galt (den lever sitt eget liv til tross for at det kun er jeg som disponerer den)? Og jeg bruker ikke min akk så moderne mobil frivillig på nett, altså .-(

Det virker som du har peiling, derfor sniker jeg inn et amatørspørsmål ;-)

Jeg leser med interesse og uforstand i denne tråden. Har ikke ofret strålingsfare mtp mobiltelefon på nattbordet en tanke før nå, men altså: Min nye (relativt nymotens) mobil kobler seg _mot mine instrukser_ til de underligste internettsider stadig vekk.

For å holde meg til temaet: Da stråler den vel, da?

Men mitt viktigste spørsmål: Hva gjør jeg galt (den lever sitt eget liv til tross for at det kun er jeg som disponerer den)? Og jeg bruker ikke min akk så moderne mobil frivillig på nett, altså .-(

Det virker som du har peiling, derfor sniker jeg inn et amatørspørsmål ;-)

Hei,

Men har du en app lastet ned som gjør dette?

Eller: Hvordan vet du at den gjør det? Hvilke sider er den på?

En Smartmobil vil jo koble seg opp automatisk (hvis det ikke er slått av) for å stille klokken, sjekke epost, sjekke oppdateringer og slikt. Dette er ting som tar veldig kort tid, og som ikke er farlig.

Med vennlig hilsen

Hei,

Men har du en app lastet ned som gjør dette?

Eller: Hvordan vet du at den gjør det? Hvilke sider er den på?

En Smartmobil vil jo koble seg opp automatisk (hvis det ikke er slått av) for å stille klokken, sjekke epost, sjekke oppdateringer og slikt. Dette er ting som tar veldig kort tid, og som ikke er farlig.

Med vennlig hilsen

''Men har du en app lastet ned som gjør dette?''

Jeg vet kanpt hva en app er, men tror det er noe man må bestille / betale for?

''Eller: Hvordan vet du at den gjør det? Hvilke sider er den på?''

Jeg vet det pga regninger fra telefonleverandøren, og fordi at jeg jeg nesten stadig må logge ut fra YouTube, Yr, Netcom Family, Nokia Felleskap, searching Facebook (der jeg definitivt ikke har konto) etc.

''En Smartmobil vil jo koble seg opp automatisk (hvis det ikke er slått av) for å stille klokken, sjekke epost, sjekke oppdateringer og slikt. Dette er ting som tar veldig kort tid, og som ikke er farlig.''

Tviler på at min mobil er særlig smart (Nokia C3) - den burde passe godt til meg i så måte - og jeg er som sagt ikke redd for strålingsfare. Så bare en gyllen mulighet til å klage på den ellers så ubrukelige mobilen, arrggh! Savner min gamle Nokia fra nittenhundredeognittini uten mikk-makk :/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...