Gå til innhold

Gleder du deg til jul?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Hvordan går det med deg og beinet? Har du fått på sånn gå-skinne (det heter noe helt annet) ennå? Og kommer du deg på jobb før jul?

Tenkte på deg her om dagen da jeg var sur for at det ikke er kommet snø. Den manglende snøen er i det minste en fordel for de som går på krykker... (Jeg har en ganske omfattende krykkeerfaring fra en del år tilbake, så jeg lever meg litt inn i det med islagte gater og krykker.)

Ah, du spør på feil dag :-) Har hatt noen sippete dager og da "tante rød" kom i dag skjønte jeg jo hvorfor. Brukket ben og pms er ingen god kombinasjon.

Men jo, det går vel litt fremover. Har sluttet med rullestolen inne. Bruker bare krykkene og liten kjøkkenrullestol jeg har fått låne som jeg bruker når jeg jobber på kjøkkenet. Jeg klarer ikke belaste foten noenting enda, så jeg hopper på en fot, med den andre foten så vidt sneiende litt i gulvet.

Jeg har ikke har ikke hørt noenting om skinne. Håper jeg får det. Tror det kunne ha hjulpet meg.

Foreløpig er jeg sykemeldt til 1 januar og slik som foten er nå, så tror jeg det jeg så for meg i mine verste mareritt, at jeg vil bli innesperret frem til våren, blir en realitet. Jeg kan ikke forstå hvordan den foten noengang vil kunne virke igjen. Den er stiv som en tømmerstokk, både i ankel og kne. Jeg kan så vidt stå på to ben. Da belaster jeg det ene benet og styrer med det andre, men jeg er laaangt unna og kunne ta et skritt.

har vært utendørs 4 ganger på 5 og en halv uke. En gang til fysio, en gang på røntgen, en gang på et kjøpesenter og en gang på kafe. Det er til å bli sprø av, men jeg kommer meg ikke ut. I morgen skulle jeg har vært jentefest, førjulsmiddag, men det blir heller ikke noe av.

Det jeg kunne ha tenkt meg nå er og få skikkelig opptrening på Sunnas eller noe, men de er vel alvorligere skadet enn meg de som kommer dit. Jeg skjønner bare ikke hvordan benet skal bli bra igjen.

Jeg hadde egentlig sluttet med smertestillende. Tok bare en utpå natta, bare for å være sikker på at jeg sov godt, men i går fikk jeg skikkelige smerter bak i leggen, bak kneet og litt oppover låret. Kjennes ut som jeg har revet av noe. Kjenner det ikke når jeg ligger i sofaen, men det er vondt når jeg reiser meg.

Jeg burde egentlig ha svart på spørsmålet ditt en annen dag for det går så opp og ned og noen ganger er jeg mer optimistisk enn andre ganger.

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• Axcia

6

• Dorthe

4

• Katt-ja

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Deler av (den "nye") familien ber gjerne i juleselskaper som begynner kl. 13 og varer langt utover kvelden.. Man sitter og sitter, og det ene måltidet avløses nærmest av det andre.

Jeg er vokst opp med skitur første juledag, og det synes jeg var en ypperlig tradisjon :-). Men man må jo tilpasse seg.

Jeg er litt fornøyd med at min svigerfamilie ikke er så julete. Da jeg vokste opp, så gikk vi både på ski og hadde koldtbord første juledag. Bra kombinasjon :-) Også hadde vi besøk av en familie som kom gående på ski fra der de bodde.

Men enda bedre enn skituren var at faren min pleide å kjøpe hummer og chatka-krabbe til 1. juledag...

Gjest sangsol

Ah, du spør på feil dag :-) Har hatt noen sippete dager og da "tante rød" kom i dag skjønte jeg jo hvorfor. Brukket ben og pms er ingen god kombinasjon.

Men jo, det går vel litt fremover. Har sluttet med rullestolen inne. Bruker bare krykkene og liten kjøkkenrullestol jeg har fått låne som jeg bruker når jeg jobber på kjøkkenet. Jeg klarer ikke belaste foten noenting enda, så jeg hopper på en fot, med den andre foten så vidt sneiende litt i gulvet.

Jeg har ikke har ikke hørt noenting om skinne. Håper jeg får det. Tror det kunne ha hjulpet meg.

Foreløpig er jeg sykemeldt til 1 januar og slik som foten er nå, så tror jeg det jeg så for meg i mine verste mareritt, at jeg vil bli innesperret frem til våren, blir en realitet. Jeg kan ikke forstå hvordan den foten noengang vil kunne virke igjen. Den er stiv som en tømmerstokk, både i ankel og kne. Jeg kan så vidt stå på to ben. Da belaster jeg det ene benet og styrer med det andre, men jeg er laaangt unna og kunne ta et skritt.

har vært utendørs 4 ganger på 5 og en halv uke. En gang til fysio, en gang på røntgen, en gang på et kjøpesenter og en gang på kafe. Det er til å bli sprø av, men jeg kommer meg ikke ut. I morgen skulle jeg har vært jentefest, førjulsmiddag, men det blir heller ikke noe av.

Det jeg kunne ha tenkt meg nå er og få skikkelig opptrening på Sunnas eller noe, men de er vel alvorligere skadet enn meg de som kommer dit. Jeg skjønner bare ikke hvordan benet skal bli bra igjen.

Jeg hadde egentlig sluttet med smertestillende. Tok bare en utpå natta, bare for å være sikker på at jeg sov godt, men i går fikk jeg skikkelige smerter bak i leggen, bak kneet og litt oppover låret. Kjennes ut som jeg har revet av noe. Kjenner det ikke når jeg ligger i sofaen, men det er vondt når jeg reiser meg.

Jeg burde egentlig ha svart på spørsmålet ditt en annen dag for det går så opp og ned og noen ganger er jeg mer optimistisk enn andre ganger.

Huff, dette hørtes slitsomt ut. Skjønner godt at humøret går opp og ned.

*trøsteklem*

Det går nok bra skal du se. Håper smertene gir seg, slik at du kan få lov til å gjøre ting du har lyst til.

Gjest Elextra

Jeg er litt fornøyd med at min svigerfamilie ikke er så julete. Da jeg vokste opp, så gikk vi både på ski og hadde koldtbord første juledag. Bra kombinasjon :-) Også hadde vi besøk av en familie som kom gående på ski fra der de bodde.

Men enda bedre enn skituren var at faren min pleide å kjøpe hummer og chatka-krabbe til 1. juledag...

Høres ypperlig ut, er ikke særlig glad i tradisjonell norsk julemat, dessverre.

Når er det meningen du skal starte med regelmessig fysio?

Jeg tror noe av det beste for deg vil være å komme i varmtvannsbasseng og trene opp beinet der. De har varmtvannsbasseng bl.a på Diakonhjemmet. Men regner jo med at du vil få beskjed av legen/fysio når du skal begynne med mer aktiv opptrening.

Kameraten min som også hadde et stygt brudd for noen år siden, begynte relativt tidlig med forsiktig sykling på ergometersykkel. Men han hadde en ortose (det er vel det riktig navnet for sånn gå-skinne som jeg pratet om). Beinet ditt må vel kanskje gro enda mer før du kan begynne med mer aktiv trening?

Fysioterapeuten er ofte den beste allierte i etterkant av en slik skade som du har fått. Det er vel ikke nødvendigvis umulig for deg å få plass på Sunnaas, men du vil bli svært skuffet over hvor lite trening som foregår der. Jeg tror du kan få like god opptrening i ditt eget hjemmemiljø - og etterhvert kanskje på Catosenteret, Jeløya Kurbad etc.

Annonse

Gjest sangsol

Jeg blir kvalm ved tanken på sylte, tunge, rull, ribbe osv.

Av det du nevner, liker jeg kun ribbe- men i små mengder. Jeg blir også fysisk kvalm det, dersom jeg spiser bare litt for mye.

Så ribbe nyter jeg- men forsiktig, forsiktig og i små mengder.

Av det du nevner, liker jeg kun ribbe- men i små mengder. Jeg blir også fysisk kvalm det, dersom jeg spiser bare litt for mye.

Så ribbe nyter jeg- men forsiktig, forsiktig og i små mengder.

Jeg kan også nyte litt ribbe; forutsatt at jeg skjærer bort svoren og alt fettet ;-)

Åh, steike :-(

God bedring! Ofte går det raskere enn man tror, men den første delen av rehaben er seeeig.

*klem*

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Jeg tror noe av det beste for deg vil være å komme i varmtvannsbasseng og trene opp beinet der. De har varmtvannsbasseng bl.a på Diakonhjemmet. Men regner jo med at du vil få beskjed av legen/fysio når du skal begynne med mer aktiv opptrening.

Kameraten min som også hadde et stygt brudd for noen år siden, begynte relativt tidlig med forsiktig sykling på ergometersykkel. Men han hadde en ortose (det er vel det riktig navnet for sånn gå-skinne som jeg pratet om). Beinet ditt må vel kanskje gro enda mer før du kan begynne med mer aktiv trening?

Fysioterapeuten er ofte den beste allierte i etterkant av en slik skade som du har fått. Det er vel ikke nødvendigvis umulig for deg å få plass på Sunnaas, men du vil bli svært skuffet over hvor lite trening som foregår der. Jeg tror du kan få like god opptrening i ditt eget hjemmemiljø - og etterhvert kanskje på Catosenteret, Jeløya Kurbad etc.

''Når er det meningen du skal starte med regelmessig fysio?''

Jeg vet ikke. Har vært der en gang og da tittet hun litt på foten bare, sjekket at alt så bra ut. Neste gang jeg skal dit er 7 des. Jeg hadde håpet at jeg skulle få skikkelig opptrening, men mulig de synes det er for tidlig.

''Jeg tror noe av det beste for deg vil være å komme i varmtvannsbasseng og trene opp beinet der. De har varmtvannsbasseng bl.a på Diakonhjemmet. Men regner jo med at du vil få beskjed av legen/fysio når du skal begynne med mer aktiv opptrening''

Ja, det håper jeg virkelig.

''Kameraten min som også hadde et stygt brudd for noen år siden, begynte relativt tidlig med forsiktig sykling på ergometersykkel. Men han hadde en ortose (det er vel det riktig navnet for sånn gå-skinne som jeg pratet om). Beinet ditt må vel kanskje gro enda mer før du kan begynne med mer aktiv trening?''

De sier at det tar 6 uker før et ben gror. Jeg var hos røngen på mandag og da hadde det gått bare 5 uker og jeg har ikke fått svar på bildene enda. Det kan jo hende det tar litt lengre tid hos meg siden det var en knusningsskade. Men ettersom jeg har forstått så er de største knusningsskadene i fibulabenet (det tynneste leggbenet) og at der ville endene finne hverandre etterhvert. Det viktigste er at Tibiabenet (det tykkeste benet) gror slik det skal, siden det er det benet som holder kroppen oppe og ettersom jeg skjønte var det benet satt pent på plass. Jeg får høre med dem når jeg har fått svar på røngenbildene. Hvis det da er grodd, skulle det vel ikke være noe i veien for at jeg kan begynne å trene, men jeg må ha hjelp siden jeg ikke klarer å belaste. Tør ikke ta sjansen på å ramle overende.

''Fysioterapeuten er ofte den beste allierte i etterkant av en slik skade som du har fått. Det er vel ikke nødvendigvis umulig for deg å få plass på Sunnaas, men du vil bli svært skuffet over hvor lite trening som foregår der. Jeg tror du kan få like god opptrening i ditt eget hjemmemiljø - og etterhvert kanskje på Catosenteret, Jeløya Kurbad etc''

Alt hadde vært så mye enklere om det hadde vært en annen årstid. Takk for tips om Catosenteret og Jeløya Kurbad. Hvis ikke det ser lysere ut om en måned, må jeg legge meg inn et sted til opptrening.

Gjest Nickløsheletida

6 uker sa jeg, men så fant jeg dette da jeg googlet. Oppløftende. Liker ikke google.

''Som en generell regel tar det dobbelt så lang tid for et brudd i nedre halvdel av kroppen å gro (16 uker) som i øvre del (8 uker)''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...