Gå til innhold

Hva skiller SUV fra andre biler?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Veldig kort: En SUV er en bil som både fungerer som stasjonsvogn, med en viss comfort, men samtidig har høy bakkeklaring og gjerne 4-hjulstrekk slik at den håndterer litt ulendt kjøreterreng (sånn som veldig humpete og sporete grusveier og snøhauger etc.

Gjest ambrose

Veldig kort: En SUV er en bil som både fungerer som stasjonsvogn, med en viss comfort, men samtidig har høy bakkeklaring og gjerne 4-hjulstrekk slik at den håndterer litt ulendt kjøreterreng (sånn som veldig humpete og sporete grusveier og snøhauger etc.

Ok. Det var en grei forklaring. Har ofte lurt på dette, tenkt på at det kanskje er biler ala Jeep. Slike høye 4-hjulstrekkere. Helt til jeg så på tv i morges der de viste frem en Mercedes som ikke var slik men mer en stasjonsvogn. De sa det var en SUV. Og da sendte jeg spørsmålet :-) Så takk for grei forklaring :-)

Ok. Det var en grei forklaring. Har ofte lurt på dette, tenkt på at det kanskje er biler ala Jeep. Slike høye 4-hjulstrekkere. Helt til jeg så på tv i morges der de viste frem en Mercedes som ikke var slik men mer en stasjonsvogn. De sa det var en SUV. Og da sendte jeg spørsmålet :-) Så takk for grei forklaring :-)

Det er nok en litt glidende overgang mellom jeep og stasjonsvogn. Et sted midt mellom der finner du SUV, og så er det sikkert litt opp til både leverandøren og bilsynserne å definere hva de mener det er..

Føles bilen som en traktor, kaller jeg det en terrengbil/jeep/landrover-ish bil. Føles bilen nokså komfortabel og har kanskje litt 'familie-features' (bakseter, praktiske løsninger for familieting) så blir det en SUV i min bok. :-) Jeg erklærer at det er lov å være litt subjektiv her, for den beinharde fasiten tror jeg jaggu ikke finnes..

Gjest Proffesoren

SUV er tøffere enn f. eks. stasjonsvogn.

Hvis du tenker deg at en sånn jeep du tenke på først er en offroader.Så er en SUV en mellomting mellom en vanlig stasjonsvogn og en offroader.

En ekte offroader kan være en stor diesl pickup type amerikansk med store dekk og meget høy bakke klaring.De finnes også som en type stasjonsvogn som Suburban.Japanerne har nå tatt igjen USA på denne fronten og lager store sterke dieselbiler med 200+ hk.(Offroad pickup)Dette er vel noe man kan kalle "manne-mann-biler" eller "Macho-Biler"(Har Lars Monsen noe slikt?)Det finnes også små 4x4 biler som Subaru og Suzuki

Vanlige små 4x4 er best der du har en bratt bakke utenfor huset eller hytta di,mens 90% av kjøringen er på vanlig asfaltvei.På mange av bilene kan du koble bort 4x4 om sommeren for lavere forbruk.

Audi lager både SUV og en type stasjonsvogn som heter Avant.Avant kan fåes med 4x4 og blir kalt Quattro eller Allroad.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...