Gå til innhold

Har du gode barndommsminner fra jula?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Åja! Vi pleide å legge alle julegavene i en dobbeltseng på et av loftsrommene som ikke var i bruk før i romjula og jeg pleide å snike meg opp på det kalde loftet og kikke på julegavene - hele senga var stappfull! :o)

Og det tok eeeeevig lang tid å vaske kopper og rydde etter middagen før vi kunne gå løs på pakkene, mine forslag om å ta oppvasken etterpå ble alltid nedstemt, merkelig nok. ;o)

Det var alltid like nydelig og stemningsfullt å finne frem juletrepynten på lille julaften, mormor hadde jo masse veldig gammel juletrepynt, nydelige glasskuler og sånt. *nostalgisk*

Mine barndoms juler står for meg i et eget lysskinn... :o)

Annonse

Gjest sangsol

Ja .... Nydelige minner.

Spenning lillejulaften som gjorde det vanskelig å sovne. Duften av treet, klementiner ...

Julaften så lang...med mye venting og TV titting. Middag og oppvask- som tok evighet å bli ferdig med...

For så å ha åpnet gavene, og "lufta gikk ut". Et år til neste store spenning. Ja, som barn var gavene viktigst, og vi gledet oss enormt.

Husker mest kjefting og stress fra vi våknet og til gjestene kom. Enten var vi late og ikke hjalp til (fikk egentlig aldri vite hva vi skulle hjelpe til med...), eller så gikk vi i veien når vi prøvde å hjelpe. Så var det "våpenhvile" noen timer før gjestene gikk igjen og vi fikk høre hvor dårlig vi hadde oppført oss. Og for de som nå lurer, nei, det var aldri alkohol inne i bildet. Jeg var nesten 25 år første gang jeg så foreldrene mine drikke alkohol.

Gjest Både ja og nei

Første halvdel av barndommen er det fine minner fra. Men så ble mamma og stefar skilt og mamma ble glad i en drink eller fem. Ennå så klarer hun å ødelegge jula for meg og barna. Lover å komme hit å feire med dagen før så ramler hun utpå igjen. Kan være edru i ett halv år men jula må hun ødelegge

Gjest ikke jeg, men nå er det bra

Nei. Hjemme hos oss hadde jg alltid klump i magen. ventet på at pappa skulle drikke seg full. Det gjorde han alltid.

Nå er jeg selv voksen og vi feirer jul hjemme hos oss selv med ungene, uten alkohol. Ungene våre aner ikke hva fulle folk er for noe. Og det er nesten litt rart :o) Men veldig deilig.

I alle fall er julene koselige nå :o)

Annonse

Nei. Hjemme hos oss hadde jg alltid klump i magen. ventet på at pappa skulle drikke seg full. Det gjorde han alltid.

Nå er jeg selv voksen og vi feirer jul hjemme hos oss selv med ungene, uten alkohol. Ungene våre aner ikke hva fulle folk er for noe. Og det er nesten litt rart :o) Men veldig deilig.

I alle fall er julene koselige nå :o)

Det var "våpenhvile" hjemme hos oss, i anledning svinets barnetro og forherligelse av egen mor og familie. Men det skar seg alltid etter kl 21 allikevel, skjønt de lot være å skrike til hverandre.

Hele faens greia skulle være mest mulig å gjøre som svinet husker sine barndoms jul. Og vi måtte ikke mukke på det for det var kun den måten å feire jul på.

Mannen har meget liten evne, for ikke å si ingen evne, til å ta inn at andre ikke fungerer som han selv på innsiden. Om det kom før han drepte halve hjernen med alkohol, eller er direkte årsak til at han gjorde det er ikke godt å si.

Fysj for et negativt innlegg! *grimase*

Jeg husker at moren min ofte jobbet på julaften (bank, frem til kl 12). Faren min var da typisk ute og måkte snø, ordnet med utelykter av is som han hadde frosset i bøtter på forhånd, eller ordnet med ved og slikt. Vi barna fikk alle juleheftene før mor dro på jobb, og så var det kos med TV og hunden og heftene.

Så kom besteforeldrene og etterhvert mor hjem fra jobb. Vi pyntet oss, dro i kirka mens ribba sto under folie i ovnen. Så middag, pakker osv.

Jeg forbinder også lukten av svibler med barndommens jul - en duft på denne blomsten og jeg settes 35 år tilbake i tid.

Veldig gode barndomsminner heldigvis. :) Vi satt med hver vår julestrømpe fra tidlig på morgenen på rommet til broren min. Så var det Donald Duck og vennene hans og julefilmer på TV kl 14, tror jeg - stor stas! :) Og julemiddag før det var gaver. Før det lå jeg alltid foran juletreet og klemte på gavene. ;) Spennende!

Det første jeg gjorde da alle gavene var åpnet var å skrive takkebrev til familiemedlemmer, jeg elsket det virkelig - hehe!

Jeg elsker jul! :)

Jeg husker at moren min ofte jobbet på julaften (bank, frem til kl 12). Faren min var da typisk ute og måkte snø, ordnet med utelykter av is som han hadde frosset i bøtter på forhånd, eller ordnet med ved og slikt. Vi barna fikk alle juleheftene før mor dro på jobb, og så var det kos med TV og hunden og heftene.

Så kom besteforeldrene og etterhvert mor hjem fra jobb. Vi pyntet oss, dro i kirka mens ribba sto under folie i ovnen. Så middag, pakker osv.

Jeg forbinder også lukten av svibler med barndommens jul - en duft på denne blomsten og jeg settes 35 år tilbake i tid.

''Jeg forbinder også lukten av svibler med barndommens jul - en duft på denne blomsten og jeg settes 35 år tilbake i tid.''

Åja - svibler hører til i mormors kjøkkenvindu. :o) Jeg kommer til å kjøpe noen selv i år og ha i vinduene på kjøkkenet hos kjæresten.

Ja jeg har mange fine førjuls- og juleminner. Nabogutten og jeg var VELDIG glade i jula og lagde masse rart, både avis, film, pynt, konserter, kalendre - u name it - som vi prakket på andre;-) Juletre hugget vi i skogen til mamma og onkel, og vi ungene fikk velge hvert vår minitre som vi pyntet etter alle kunstens regler på rommene våre. Jeg syns mitt som regel var finere enn det store pappa hadde valgt og som vi alle pyntet i stua, kanskje først og fremst fordi pappa ville ha flagg på - det syns jeg var skikkelig stygt. Fineste juletrepynten vi hadde var tre fugler med fjærstjert som skulle stå på de øverste grenene - samme plass hvert år. Farmor hadde fått dem som liten unge, så de var skikkelig gamle.

Julaften var bare forventning og lykke. Tidlig på dagen fikk vi besøke nabon, men etter kirka var det strengt forbudt å gå ut. På det tidspunktet var det hvert eneste år en liten feide mellom søster og meg, for vi ble satt til å spille monopol. Min fem år eldre søster trengte ikke mange minutter på å få kjøpt rådhusplassen og ruinere meg - noe hun nøt å gni inn... ;-) Husker det som det kunne endre med litt grining fra min side der - som gikk over med at jeg fikk mandel i grøten og marsipangris... Tror vi var temmelig gamle før dette mønsteret gikk over hehe.

Ellers forbinder jeg julekvelden med mange til bords og masse gaver. Mamma og pappa skjemte oss på ingen måte bort gjennom året, men til jul var de veldig rause. Jeg husker at når vi skulle fortelle hva vi hadde fått første dag på skolen i januar følte jeg at jeg hadde kommet godt utav det ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...