Gå til innhold

Spleise på julegave

Anbefalte innlegg

Gjest Melis36
Skrevet

Poden ønsker seg en bærbar pc til jul. Denne koster rundt 6000 kr,jeg spør endel i familien om de vil være med å spleise i år,og det vil de :)

Hva synes dere er fear å gi når man skal spleise?

Må legge til at de får bestemme dette helt selv hvor mye de vil gi :)

Feks har faren min gitt en 1000 kr ,men fadderen og tanten til poden ga 200 kr,er det greit eller synes dere at siden du er fadder kunne man revet i mere? Dette er kun et spm og jeg må presisere at jeg er fornøyd uansett om det hadde vært en 50 lapp.

Ha en fin 2 advent :)

Skrevet

Det er i grunn vanskelig å mene noe om. Var det mer eller mindre en det de bruker å gi? Har de god eller dårlig råd i utgangspunktet?

Er det de gir i tillegg eller i stedet for å gi annen gave?

Kanskje du bare skal drite i spleising og heller gi han en viss sum og si at han må spare resten selv?

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg mener at det er helt avhengig av bl.a. deres økonomi. For noen kan 200 kr være en stor sum, for andre er det "nesten ingenting". Det avhenger også av om de har mange å kjøpe gaver til, eller få. Hvor mye de pleier å bruke på gave til ham er også et moment. Er dette omtrent den summen det ligger på sånn ellers?

Det er, som Cathlin sier, vanskelig for oss å mene noe bestemt om saken.

Ferskenblomst
Skrevet

Spleisegave er helt ok. Har gjort det selv, med ekstra dyre ting. Ellers syns jeg det er greit at man kan gi det man føler for, og kan klare. Er selv fadder og tante, men de får alle gave til ca 200. For oss blir det et økonomoisk spørsmål da vi skla kjøpe til mange.

Gjest Hos oss
Skrevet

Det er umulig å svare på uten å vite hva som er vanlig i deres familie / vennekrets.

De som vil ( eller føler de må) være med å spleise på pc, gir vel omtrent samme summen som de pleier å kjøpe gave for, eller de gir litt, og kjøper en personlig gave ved siden av?

Jeg er fadder til noen venners barn, jeg gir ikke mer til disse barna enn jeg gir til søsknene deres ( som jeg ikke er fadder til). Ei heller til nevner / nieser jeg er fadder til, de får det samme som andre tantebarn.

Har man mange venner med barn man gir gave til, kan 200 pr barn være nok.

Jeg gir dyrere gave til nieser og nevøer.

Gjest Melis36
Skrevet

Det er i grunn vanskelig å mene noe om. Var det mer eller mindre en det de bruker å gi? Har de god eller dårlig råd i utgangspunktet?

Er det de gir i tillegg eller i stedet for å gi annen gave?

Kanskje du bare skal drite i spleising og heller gi han en viss sum og si at han må spare resten selv?

Dette er summen vi alle har lagt oss på i alle år,jeg synes 200 kr er bra jeg da :) og jeg ser hvor mye de andre i familien gir,etterhvert jeg vet jo selv hvor mye jeg vil gi,siden det er min ide skal jeg legge til mest :)

Skrevet

Spleisegaver er da helt ok.

Jeg tenker at om folk er med og spleiser, så gir de omtrent like mye som de ellers ville brukt på en annen presang. Dermed må det bli opp til hver hvor mye de vil bidra med. Så må det bli opp til hovedbidragsyter hvorvidt vedkommende mener det er nok til at en selv kan bidra med resten. Hvis ikke blir det ingen PC.

Nå har vi nettopp kjøpt en Asus med firekjerners prosessor og 8 giga minne til 5000 kroner, så mer enn det trenger nødvendigvis ikke en PC koste for å ha mer enn nok kraft.

Gjest 200 er passe
Skrevet

Spleisegave er helt ok. Har gjort det selv, med ekstra dyre ting. Ellers syns jeg det er greit at man kan gi det man føler for, og kan klare. Er selv fadder og tante, men de får alle gave til ca 200. For oss blir det et økonomoisk spørsmål da vi skla kjøpe til mange.

Samme her, nå er det en del unger i familien pluss våre egne,

og vi gir til de voksne bortsett fra ett par, så da er det rundt 200 på hver....

Har rett og slett ikke råd til mer.

Skrevet

Din far har sannsynligvis mye bedre råd enn guttens tante og

dersom man kan gir man vel gjerne litt mer til barnebarn?

Jeg synes det er helt i orden, men tror selv jeg hadde valgt å gi noe eget fra meg fremfor å spleise med såpass "lite" på en så stor gave. Med det mener jeg ikke at 200,- er lite altså!

Skrevet

Jeg synes du skal mene det du sier, og at de selv må bestemme hvor mye de gir uten at du tenker noe mer over det :)

Forøvrig en lur måte å kunne gi dyre gaver på :)

Skrevet

Det er umulig å svare på uten å vite hva som er vanlig i deres familie / vennekrets.

De som vil ( eller føler de må) være med å spleise på pc, gir vel omtrent samme summen som de pleier å kjøpe gave for, eller de gir litt, og kjøper en personlig gave ved siden av?

Jeg er fadder til noen venners barn, jeg gir ikke mer til disse barna enn jeg gir til søsknene deres ( som jeg ikke er fadder til). Ei heller til nevner / nieser jeg er fadder til, de får det samme som andre tantebarn.

Har man mange venner med barn man gir gave til, kan 200 pr barn være nok.

Jeg gir dyrere gave til nieser og nevøer.

Bare nyskjerrig; Hva gir du/ dere til nieser og nevøer da?

Skrevet

Jeg synes de som skal være med å spleise gir en sum tilsvarende det de pleier gi i gave.

Altså penger istedet for gave.

Ikke noe mer. Ikke noe mindre.

Synes det blir helt feil å forvente at de skal bidra med mer enn ellers. Det gjør man til konfirmasjonen.

Gjest Melis36
Skrevet

Bare nyskjerrig; Hva gir du/ dere til nieser og nevøer da?

Jeg ligger også på ca 200 kr,så den er i orden,hadde derimot mitt tantebarn spart til noe,ville jeg personlig ha rivi i med 500 kr,men det er som dere sier man bestemmer selv hva man vil legge :)

Atter engang vi er fornøyde med 200 kr :) det er jeg som skal spleise mest,fordi det er mitt påfunn.

Skrevet

Jeg ligger også på ca 200 kr,så den er i orden,hadde derimot mitt tantebarn spart til noe,ville jeg personlig ha rivi i med 500 kr,men det er som dere sier man bestemmer selv hva man vil legge :)

Atter engang vi er fornøyde med 200 kr :) det er jeg som skal spleise mest,fordi det er mitt påfunn.

Vi ligger også på 200 til nevøer og nieser, men plutselig begynte jeg å lure på om kursen har steget uten at vi har fått det med oss.. ;-) Våre søsken får rundt 400, og det har hendt at vi har 'overført' fra 'deres pott' til ungenes, men prøver å ligge relativt likt prismessig. Den barnløse atpåklattsøsteren har ofte fått litt mer.

Jeg skjønner ikke helt tankegangen med at man skulle gi mer på en spleis enn ellers. Vi får spørsmål hver jul om hva jr ønsker seg og slåt rett som det er sammen flere givere for ta han skal få en større ting, men tenker ikke at de burde gitt mer av den grunn.

Gjest Middelthon
Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet. Du sier de får bestemme selv hva de gir, tanta gir 200 og det er helt greit og du er fornøyd med det. Barna pleier å få gaver til ca.200 fra henne. Alle er glad og fornøyd. Og så spør du om det er greit? Svaret mitt er da: ja, det er greit.

Gjest snart jul gitt
Skrevet

Spleisegaver er OK, men syns det blir feil om du henger deg opp i hva hver og en gir.

I dette tilfellet her, må du sikkert ta høyde for å betale inn endel selv også .... siden du nå ha sagt til "spleiselaget" at det blir PC på barnet til jul, PC`en var forøvrig veldig dyr syns jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...