Gå til innhold

Svulster og lapraskopi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest det går så bra så

Siden det skal behandles pr laparaskopi, så er det sannsynligvis cyster og ikke svulster du har. Cyster er gjerne væskefylte, og de punkteres bare med laserbrenner, slik at væsken kan renne ut. Problem løst.

For å komme til med utstyret utvides ofte livmor/bukhule med gass. Og denne gassen kan gjøre vondt når den stiger opp, og stanger i skulderpartiet (!) og ikke kommer seg videre. Men jeg har aldri hatt vondt etter laparaskopi. Tre små snitt, to i hårfestet nedentil, og ett ved navelen. Hjem igjen rett etter at jeg våkna fra operasjonen, og tilbake på jobb etter en dags sykemelding.

Siden det skal behandles pr laparaskopi, så er det sannsynligvis cyster og ikke svulster du har. Cyster er gjerne væskefylte, og de punkteres bare med laserbrenner, slik at væsken kan renne ut. Problem løst.

For å komme til med utstyret utvides ofte livmor/bukhule med gass. Og denne gassen kan gjøre vondt når den stiger opp, og stanger i skulderpartiet (!) og ikke kommer seg videre. Men jeg har aldri hatt vondt etter laparaskopi. Tre små snitt, to i hårfestet nedentil, og ett ved navelen. Hjem igjen rett etter at jeg våkna fra operasjonen, og tilbake på jobb etter en dags sykemelding.

Jeg har en cyste og en ansamling svulster. Grunnen til lapraskopi er at gynekolog ikke kunne se hvor svulstene var festet. Det så de heller ikke på CT, så før en operasjon må de ha bedre oversikt. Gynekolog kunne ikke si om svulstene var gode eller onde, og tok for sikkerehtskyld en blodprøve som kan indikere kreft.

Jeg var hos gynekolog i april. Da var alt i orden. Nå er den største svulsten fem cm og den minste tre cm.

''Hvor lenge må jeg vente?''

Det kan du kanskje sjekke på det aktuelle sykehuset. Evt. her:

http://www.sykehusvalg.no/

Se under fysisk helse - kvinnesykdommer - fjerning av cyster.

''Hva gjør de på lapraskopi?''

De lager små snitt i navlen din, kanskje også noen små hjelpesnitt litt lenger ned. Så blåser de inn luft og gass, slik at de får utsikt til organene og stikker hull på cystene.

http://www.nettdoktor.no/helseraad/undersoekelser/laparoskopi.php

''Får jeg veldig vondt etterpå?''

Nei. De kommer til å informere deg om at du kan få litt smerter andre steder i kroppen fordi du blir "pumpet opp". Jeg har fjernet cyster på den måten to ganger (og dessuten blitt sterilisert en tredje) uten å merket noe til det. Men du har jo noen ørsmå snitt i magen, så det er lurt å ta hensyn til dem etpar dager. Bruk bukser uten stram linning akkurat der og unngå de verste fysiske utskeielsene.

Hvis du har hatt narkose tidligere, vet du jo omtrent hvor lang tid du bruker på å komme deg etterpå. Du er ikke bevisstløs lenge, så det går sannsynligvis helt greit.

''Kommer jeg hjem samme dag?''

Antakelig.

Gjest det går så bra så

Jeg har en cyste og en ansamling svulster. Grunnen til lapraskopi er at gynekolog ikke kunne se hvor svulstene var festet. Det så de heller ikke på CT, så før en operasjon må de ha bedre oversikt. Gynekolog kunne ikke si om svulstene var gode eller onde, og tok for sikkerehtskyld en blodprøve som kan indikere kreft.

Jeg var hos gynekolog i april. Da var alt i orden. Nå er den største svulsten fem cm og den minste tre cm.

Ok. Da kan det hende de går inn laparaskopisk for å ta en biopsi, slik at de kan sjekke om svulstene er godarta eller ikke. Videre vet jeg at folk har blitt forespeila laparaskopi, men har våkna etter kirurgi fordi inngrepet viste seg å være mer omfattende enn først antatt.

Det blir uansett bare gjetting fra min side å foreslå noe, så skriv heller ned spørsmål til legen før inngrepet:

Kan det hende det blir kirurgi?

Hvor lang sykemelding er vanlig?

Er det sannsynlig at du får smerter etterpå, og hva gjør du i så fall?

Det rydder tankene å skrive slike lister, og da er du sikrere på at du har fått den informasjonen du har behov for for å føle deg trygg. Og det er kanskje det viktigste. Lykke til, da!

Ok. Da kan det hende de går inn laparaskopisk for å ta en biopsi, slik at de kan sjekke om svulstene er godarta eller ikke. Videre vet jeg at folk har blitt forespeila laparaskopi, men har våkna etter kirurgi fordi inngrepet viste seg å være mer omfattende enn først antatt.

Det blir uansett bare gjetting fra min side å foreslå noe, så skriv heller ned spørsmål til legen før inngrepet:

Kan det hende det blir kirurgi?

Hvor lang sykemelding er vanlig?

Er det sannsynlig at du får smerter etterpå, og hva gjør du i så fall?

Det rydder tankene å skrive slike lister, og da er du sikrere på at du har fått den informasjonen du har behov for for å føle deg trygg. Og det er kanskje det viktigste. Lykke til, da!

Takk:) Jeg håper de fjerner livmor og svulster og alt på en gang så er jeg ferdig med dette. Jeg skal uansett ikke ha flere barn. Så blir jeg ferdig med mens også:)

Jeg pynter juletreet med barna til helgen så er alt klart til julaften. Alle gaver er i hus. Alt er pyntet denne helgen. Det som gjenstår nå er juletre som kommer litt for tidlig i hus, men barna vil nok bare være glad for det:)

Annonse

''Hvor lenge må jeg vente?''

Det kan du kanskje sjekke på det aktuelle sykehuset. Evt. her:

http://www.sykehusvalg.no/

Se under fysisk helse - kvinnesykdommer - fjerning av cyster.

''Hva gjør de på lapraskopi?''

De lager små snitt i navlen din, kanskje også noen små hjelpesnitt litt lenger ned. Så blåser de inn luft og gass, slik at de får utsikt til organene og stikker hull på cystene.

http://www.nettdoktor.no/helseraad/undersoekelser/laparoskopi.php

''Får jeg veldig vondt etterpå?''

Nei. De kommer til å informere deg om at du kan få litt smerter andre steder i kroppen fordi du blir "pumpet opp". Jeg har fjernet cyster på den måten to ganger (og dessuten blitt sterilisert en tredje) uten å merket noe til det. Men du har jo noen ørsmå snitt i magen, så det er lurt å ta hensyn til dem etpar dager. Bruk bukser uten stram linning akkurat der og unngå de verste fysiske utskeielsene.

Hvis du har hatt narkose tidligere, vet du jo omtrent hvor lang tid du bruker på å komme deg etterpå. Du er ikke bevisstløs lenge, så det går sannsynligvis helt greit.

''Kommer jeg hjem samme dag?''

Antakelig.

Jeg fjernet noen svuslter i nese og bihuler for et par år siden. De viste seg heldigvis å være godartet. De borret hull i kraniet for å komme til, så det var en litt "stor" opreasjon.

Da fikk jeg full narkose og våknet på vei inn til overvåkningen. Der satt jeg i sengen og drakk vann å kjedet meg fram til jeg ble kjørt til avdeling og fikk beskjed om at siden jeg var så sprek kunne jeg få reise hjem:)

Så det gikk jo kjempebra:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...