Gå til innhold

Orker ikke mere behandling

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt siden 2002.rehabeliteringspenger,attføring,tidsbegrenset ufør,avklaringspenger.Har ikke jobbet på snart 10 år.Har gått i forskjellig psykiatrisk behandling i alle årene.Har vært på fretex en gang.Og prøvd meg i posten.Mislykket begge gangene .Nå er jeg på avklaringspenger.Har gått på det i tre år nå.I høst kontaktet jeg nav for jeg lurte på om jeg igjen skulle prøve å komme meg i arbeid .ble sendt til nordic acadami.Hvor hun dama foreslår dias (Vernet bedrift)Eller enda mere behandling.Orker ikke mere psykiatrisk behandling.er så lei og sliten av det.Min hovediagnose er sosial fobi..Har blitt mye mobbet i barndommen.Og har ingen motivasjon til vernet bedrift.er dritt lei behandling og utprøving i arbeid.Kan jeg si til nav og fastlegen at jeg ikke orker mer behandling eller utprøving.Hun dama på nordic acadami skrev jeg var motivert til dias men det er jeg ikke.Angrer veldig på at jeg tok kontakt med nav i høst.Kjenner meg veldig umotivert nå ,og har vel egentlig gitt opp.vil bare ha uføretrygd snart.Kan de forlange at jeg skal behandles mer og prøves ut mer?Eller kan jeg si jeg ikke orker mer etter mange år i systemet.Hva er kjangsen for å få innvilget varig ufør?Jeg er nå 31 år .Lurer på om jeg må få innvilget varig ufør før 36 år for å få ung ufør tilegg?Jeg har byttet fastlege igjen fordi andre fastlegen gikk av med pensjonen.nå må jeg sitte og overbevisse ny fastlege om min situasjon.Kan jeg si at jeg ikke orker mer.Eller kan nav forlange mer og mer behandling og utprøvning i 20 år til.Er veldig sliten av å ikke mestre hverdagen i tillegg bekymre meg for om jeg noen gang vil få innvilget uføretrygd.Burde jeg prøve dias igjen? for å bevisse at jeg ikke klarte det heller.eller si jeg ikke orker mer.Burde jeg begynne hos psykolog for å stå sterker i søknad av uføretrygd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373194-orker-ikke-mere-behandling/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest kjenner systemet

Jeg syns du skal snakke med veilederen/saksbehandleren din på NAV om dine tanker. Du kan jo gjerne skrive et brev også. Har du selv ingen tro på at du kan tilpasse deg arbeidslivet og ingen type jobb? Hva med en mer selvstendig jobb uten det helt store sosiale miljø? Kanskje kan det være aktuelt med en nevropsykologisk utredning der NAV eller fastlegen bestiller at det svares på om det er utsikter til bedring av arbeidsevnen, eller ei. Konkluderer en nevropsykolog med at det ikke er utsikter for noe særlig, så kan det bidra til ditt ønske om uførestønad. Det samme kan en konklusjon fra en arbeidsmarkedsbedrift gjøre. NAV må da be om at de svarer på dette spørsmålet, og for at NAV skal komme på den tanken så bør du nok lufte dine tanker for dem slik du har gjort her.

I tillegg til helsevesenets og eventuelt en arbeidsmarkedsbedrift sine vurderinger så skal dine vurderinger legges vekt på. Du kan fylle ut noe som heter "egenvurdering" som du finner på nav.no. NAV skal også skrive en rapport om deg som det legges stor vekt på. Det heter arbeidsevnevurdering. Du har rett til å se denne og medvirke til utformingen av denne. Her skal din arbeidsevne vurderes og dette har stor betydning for tildeling av tiltak og ytelser fra NAV.

Gjest Kjenner også systemet

Jeg støtter "kjenner systemet" sitt svar.

Skjønner godt at du er 'lei av' terapi! Tipper NAV har mye dokumentasjon ift uføresøknad i din sak, men du blir nok bedt om å innhente nye legeerklæringer for å forsikre seg om at helsetilstanden er uendret.

Når det gjelder tiltak på en VTA, kan det være hensiktmessig ift utprøving av restarbeidsevne - riktig nok om denne bedriften kan tilby adekvate arbeidsoppgaver. Om ikke annet kan det styrke et uførekrav.

Og husk at ikke alle tog har gått om du får innvilget uføretrygd! Du kan jobbe litt ved siden av trygden uten reduksjon i stønad, og også prøve deg ut i jobb / utdanning i inntil fem år uten at du mister rettighetene dine.

Som sagt; jeg skjønner godt at du er lei av terapi, og jeg håper det løser seg til det beste for deg! Ønsker deg samtidig en god jul også :)

Gjest Kjenner også systemet

PS: Du nevner "vernet bedrift", er det en AMB (Arbeidsmarkedsbedrift) eller VTA (Varig Tilrettelagt Arbeid), evt en kominasjon med f.eks AB (Arbeid med bistand) eller APS (som jeg ikke husker forkortelsen for i skrivende stund, muligens Arbeidsparksis i Skjermet Virksomhet)? Uansett bør de tilby deg adekvate arbeidsoppgaver internt eller eksternt, i tillegg til å kartlegge restarbeidsevne, oppmøte, motivasjon osv.

Annonse

Det virker på meg som sosial fobi er en grei merkelapp for psykiatrien, men det burde også være mulig å bli frisk da. Høres mer ut som du har en slags PTSD. Mobbing kan ødelegge en for livet.

NAV vil gjerne at du skal være skikkelig utprøvd og avklart før du får uføretrygd, og her tror jeg prosessen er kommet så langt. Det er ille at du tydeligvis ikke får den behandlingen du trenger. (Selv er jeg så storfornøyd med oppfølgingen jeg får (det er nå habilitering, men likefullt psykologer) at jeg ikke vil slutte.) Kanskje kan du ha bedre hell hos en annen behandler. Dette henger litt sammen; får du bra hjelp kan du komme deg tilbake i jobb, det er vel det man er usikre på, og du har ikke prøvd alt; på den andre siden har du prøvd så mye som har mislykkes at du er sliten og nedslått og sikkert engstelig bare på grunn av det - på toppen av det du sliter med fra før.

Jeg ville tro at en skikkelig utredning av arbeidsevne - feks via Senter for yrkesrettet attføring - med en nevropsykologisk undersøkelse og evt en kortvarig arbeidsutprøving/test (max fire uker, tror jeg det er), og samtidig en mer effektiv og tilpasset behandling som tar tak i dine problemer generelt og ift yrkeslivet spesielt, ville være til hjelp for deg. Snakk med fastlegen din og veilederen i NAV om dette. Kanskje kan det være en fordel at du har fått ny lege; starte med blanke ark.

Bare det å få en pause fra alle umulige krav, kan gjøre underverker for helsa. Økonomien spiller en rolle; inntektssikring er viktig, og har man ikke dette på plass er det ikke lett å konsentrere seg om å prøve å fungere i jobb. Du kan prøve deg i jobb i ti år som uførepensjonist etter de nye reglene.

Om du tenker på å søke uføretrygd, bør du gjøre det i god tid før du fyller 36. Selv fikk jeg uføretrygd med ung ufør da jeg var 38, men jeg har en lidelse som ikke ble oppdaget før det - selv om den hadde skapt vansker for meg hele livet, også ifbm jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...