Gå til innhold

Tomt i butikkene for flere meieriprodukter

Anbefalte innlegg

Gjest Gydarla

Alle vet jo årsaken til at det omtrent er umulig å få tak i meierismør for tiden..

Men en annen ting som står fast på handlelisten min er Cultura melk fra Tine. Både den nøytrale og den med jordbærsmak. I to uker har det omtrent vært tomt for dette i de fleste butikkene i nærheten (Stavanger). Og de butikkene jeg finner det, har holdbarheten vært kort. Også visse typer God morgen yoghurt har vært vanskelig å fa tak i siste ukene.

Hva kan det komme av når visse populære produkter plutselig blir vanskelige å få tak i?

Siden det er lite dårlig utvalg av disse produktene i alle butikkene i nærheten, regner jeg ihvertfall med det skyldes meieriene og ikke butikkene..?!

Fortsetter under...

Viser hvor tungrodd og håpløst ufleksibelt det norske landbrukssystemet er.

''Til avisa Nationen sier flere melkebønder at de fint kunne ha økt melkeproduksjonen hvis melkekvotene til Tine hadde blitt oppjustert. Da ville man unngått både manko på smør i butikkene og å måtte ty til import av smør fra utlandet. De reagerer derfor kraftig på Tines framstilling av saken.

– Jeg kunne lett ha økt melkeproduksjonen med over 20 prosent om kvotene hadde blitt oppjustert. Det er jeg sikker på at tusenvis av andre bønder også kunne, sier melkebonde Karl Emil Grina fra Lunner i Oppland.''

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article524100.ece

''I stedet for å levere nok melk, tvinges norske bønder til å slakte kyr.

Norske bønder får produsere bare en viss mengde melk. Kvoter kan kjøpes, selges og leies. Men ikke overskrides.

- Vi kan levere melk til meieriene, men vi får ikke lov, sier bønder Aftenposten har snakket med. Dyr slaktes fordi melken ikke kan selges innenfor dagens strenge regime, sier de.''

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Kunne-lst-smrkrisen-men-fr-ikke-lov-2618018.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...