Gå til innhold

:) Tok min første test på nettet


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    23

  • nitty-gritty

    6

  • frosken

    2

  • Bella Dotte

    2

Jeg fikk 2 poeng. Men det er jo ikke noe som er annerledes nå enn før du tok testen. Ingenting er endret.

Hei!

Takk.

Jo noe er endret, en venn jeg har fått som burde fått 37 fikk 30 jeg vil ha en asperger venn som får maks skår på asperger tester, for da føler jeg meg mer likestilt.

Jeg skal spørre min psykiater om hun kan ta den.

Også er jeg nå enda mere sikker på at hun damen hadde rett som sa i en gruppe til meg som følger "Nå er jeg drittlei av å høre at du har asperger-light hver gang vi samles, om noen i denne gruppen har asperger så er det du". (hun sa dette med en lyd på stemmen sin som delvis vibrerte og hadde et høyere volum enn på andre ting hun sa, jeg antar derfor at hun var sint, også ut i fra at det ordet kom ut, drittlei, men dette tenkte jeg ut når jeg hadde fått bearbeidet det hele for meg selv)

Jeg ble helt stille resten av tiden, tenkte på dette og syns hun hadde oppført seg merksnodig i sin kommentar og sin vurdering.

Nå lurer jeg på om hun var mer i nærheten av sannheten enn det jeg var/er.

Slik at jeg føler noe har endret seg, selv om verden rent fysisk er delvis den samme. (håper du forstår?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vet ikke om det har noen betydning for deg, men jeg tok også testen og fikk 0 poeng.''

Jeg fikk 16 poeng. Det tyder visst på tendenser til asperger ^^

Hei!

Takk.

Jeg hadde blitt mer glad om du fikk 30, men 16 er bedre enn 0 og 2 og 5 osv...

Jeg tror jeg bare godtar alt dette her og innser at de der testene deres muligens kan anslå noe sikkert med hensyn til grad av dette og om man har det. Ofte baserer man seg ikke bare på slike tester, men i mitt tilfelle følte jeg de gjorde det. (hvis du skjønner)

Ble jo kalt både et soleklart tilfelle, skoleeksempel, og andre velmente ting, men hvis du hadde sett meg hadde du nok skjønt min tvil. Bella Dotte som kjenner meg er sikker hun også, men hun sa "hun ser det ikke på meg" det tror jeg hun sa forresten, nå ble jeg i tvil...jo jeg oppfattet det sånn at det er på ting jeg sier at man merker det. ( tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror kanskje slike "visse tendenser" kan gjøre folk mere effektive i hverdagen. Færre ting å bli oppslukt av ;-)''

Haha, der sier du noe. Problemet er at det hender jeg blir veldig oppslukt av noe annet enn studier, som for eksempel Sims... *kremt* ...og da blir ingenting gjort på noen dager ^^

Jeg skårer godt på empati og lesing av kroppsspråk (har testet), så det vil forhåpentligvis ikke hindre meg innenfor studiefeltet mitt.

Hei!

Men tester forutsetter at du forstår dem,

Jeg skrev at jeg er et diplomatisk menneske til min manns forundring og han lagde da øyne (sånne store og så på meg intenst)

Nå skjønner jeg at diplomatisk er jeg ikke, men på den tiden hadde jeg min egen oppfattelse av hva det ordet betydde og da betydde det det uansett hva andre mente.

'

Om du har sviktende empati så må nok andre også uttale seg, for jeg tror man ikke alltid selv vet dette.

Det tok tid for meg å innse at å føle/sense det usagte = empati er så å si umulig for meg, men sympati_ medfølelse med andre når man forstår at andre har det vondt har jeg masse av.

Mennesker roter fælt med disse begrepene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

Takk.

Jo noe er endret, en venn jeg har fått som burde fått 37 fikk 30 jeg vil ha en asperger venn som får maks skår på asperger tester, for da føler jeg meg mer likestilt.

Jeg skal spørre min psykiater om hun kan ta den.

Også er jeg nå enda mere sikker på at hun damen hadde rett som sa i en gruppe til meg som følger "Nå er jeg drittlei av å høre at du har asperger-light hver gang vi samles, om noen i denne gruppen har asperger så er det du". (hun sa dette med en lyd på stemmen sin som delvis vibrerte og hadde et høyere volum enn på andre ting hun sa, jeg antar derfor at hun var sint, også ut i fra at det ordet kom ut, drittlei, men dette tenkte jeg ut når jeg hadde fått bearbeidet det hele for meg selv)

Jeg ble helt stille resten av tiden, tenkte på dette og syns hun hadde oppført seg merksnodig i sin kommentar og sin vurdering.

Nå lurer jeg på om hun var mer i nærheten av sannheten enn det jeg var/er.

Slik at jeg føler noe har endret seg, selv om verden rent fysisk er delvis den samme. (håper du forstår?)

''Jo noe er endret, en venn jeg har fått som burde fått 37 fikk 30 jeg vil ha en asperger venn som får maks skår på asperger tester, for da føler jeg meg mer likestilt. Jeg skal spørre min psykiater om hun kan ta den''

Jeg tror man skal ta disse testene litt med en klype salt. De kan sikkert skille ut hvem som har asperger og hvem som ikke har det, men det er ikke sikkert de blir helt korrekte. Jeg fikk 2 poeng fordi jeg svarte at jeg hadde vansker med å konsentere meg når noe ikke intereserte meg, men når jeg tenker nærmere på det så overdrev jeg nok litt og skulle kanskje hatt 0 poeng. Slik kan det være med andre som svarer også. Det er ikke sikkert du fungerer noe dårligere enn din venninne. Det er ikke sikkert du fungerer dårligere enn meg heller. Vi er bare forskjellig og fungerer på hver våre områder. Jeg er sikker på at du er en mye bedre lærer for barna dine f.eks enn det jeg er. Det e så synd at du at du fokuserer så mye på vanskene dine. Skulle heller ønske du fokuserte på det du er god til.

''Også er jeg nå enda mere sikker på at hun damen hadde rett som sa i en gruppe til meg som følger "Nå er jeg drittlei av å høre at du har asperger-light hver gang vi samles, om noen i denne gruppen har asperger så er det du". (hun sa dette med en lyd på stemmen sin som delvis vibrerte og hadde et høyere volum enn på andre ting hun sa, jeg antar derfor at hun var sint, også ut i fra at det ordet kom ut, drittlei, men dette tenkte jeg ut når jeg hadde fått bearbeidet det hele for meg selv)''

Det kan vel hende hun tar det som en fornærmelse og føler du prøve og gjøre deg bedre enn de andre med asperger der. Kanskje ikke lurt å si asperger light flere ganger.

''Jeg ble helt stille resten av tiden, tenkte på dette og syns hun hadde oppført seg merksnodig i sin kommentar og sin vurdering. Nå lurer jeg på om hun var mer i nærheten av sannheten enn det jeg var/er''

Jeg synes også det er en liten filleting og bli sint for, men ikke tenk mer på det. Alle opplever vi sinte folk fra tid til annen.

''Slik at jeg føler noe har endret seg, selv om verden rent fysisk er delvis den samme. (håper du forstår?)''

Jeg forstår, men jeg tror likevel testen sier lite om deg og venninnen din. Du er jo veldig ærlig, så det kan jo hende du var ærligere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Jo noe er endret, en venn jeg har fått som burde fått 37 fikk 30 jeg vil ha en asperger venn som får maks skår på asperger tester, for da føler jeg meg mer likestilt. Jeg skal spørre min psykiater om hun kan ta den''

Jeg tror man skal ta disse testene litt med en klype salt. De kan sikkert skille ut hvem som har asperger og hvem som ikke har det, men det er ikke sikkert de blir helt korrekte. Jeg fikk 2 poeng fordi jeg svarte at jeg hadde vansker med å konsentere meg når noe ikke intereserte meg, men når jeg tenker nærmere på det så overdrev jeg nok litt og skulle kanskje hatt 0 poeng. Slik kan det være med andre som svarer også. Det er ikke sikkert du fungerer noe dårligere enn din venninne. Det er ikke sikkert du fungerer dårligere enn meg heller. Vi er bare forskjellig og fungerer på hver våre områder. Jeg er sikker på at du er en mye bedre lærer for barna dine f.eks enn det jeg er. Det e så synd at du at du fokuserer så mye på vanskene dine. Skulle heller ønske du fokuserte på det du er god til.

''Også er jeg nå enda mere sikker på at hun damen hadde rett som sa i en gruppe til meg som følger "Nå er jeg drittlei av å høre at du har asperger-light hver gang vi samles, om noen i denne gruppen har asperger så er det du". (hun sa dette med en lyd på stemmen sin som delvis vibrerte og hadde et høyere volum enn på andre ting hun sa, jeg antar derfor at hun var sint, også ut i fra at det ordet kom ut, drittlei, men dette tenkte jeg ut når jeg hadde fått bearbeidet det hele for meg selv)''

Det kan vel hende hun tar det som en fornærmelse og føler du prøve og gjøre deg bedre enn de andre med asperger der. Kanskje ikke lurt å si asperger light flere ganger.

''Jeg ble helt stille resten av tiden, tenkte på dette og syns hun hadde oppført seg merksnodig i sin kommentar og sin vurdering. Nå lurer jeg på om hun var mer i nærheten av sannheten enn det jeg var/er''

Jeg synes også det er en liten filleting og bli sint for, men ikke tenk mer på det. Alle opplever vi sinte folk fra tid til annen.

''Slik at jeg føler noe har endret seg, selv om verden rent fysisk er delvis den samme. (håper du forstår?)''

Jeg forstår, men jeg tror likevel testen sier lite om deg og venninnen din. Du er jo veldig ærlig, så det kan jo hende du var ærligere også?

Nå ble jeg forresten litt usikker på om du vet hva å ta det"med en klype salt" vil si :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jo noe er endret, en venn jeg har fått som burde fått 37 fikk 30 jeg vil ha en asperger venn som får maks skår på asperger tester, for da føler jeg meg mer likestilt. Jeg skal spørre min psykiater om hun kan ta den''

Jeg tror man skal ta disse testene litt med en klype salt. De kan sikkert skille ut hvem som har asperger og hvem som ikke har det, men det er ikke sikkert de blir helt korrekte. Jeg fikk 2 poeng fordi jeg svarte at jeg hadde vansker med å konsentere meg når noe ikke intereserte meg, men når jeg tenker nærmere på det så overdrev jeg nok litt og skulle kanskje hatt 0 poeng. Slik kan det være med andre som svarer også. Det er ikke sikkert du fungerer noe dårligere enn din venninne. Det er ikke sikkert du fungerer dårligere enn meg heller. Vi er bare forskjellig og fungerer på hver våre områder. Jeg er sikker på at du er en mye bedre lærer for barna dine f.eks enn det jeg er. Det e så synd at du at du fokuserer så mye på vanskene dine. Skulle heller ønske du fokuserte på det du er god til.

''Også er jeg nå enda mere sikker på at hun damen hadde rett som sa i en gruppe til meg som følger "Nå er jeg drittlei av å høre at du har asperger-light hver gang vi samles, om noen i denne gruppen har asperger så er det du". (hun sa dette med en lyd på stemmen sin som delvis vibrerte og hadde et høyere volum enn på andre ting hun sa, jeg antar derfor at hun var sint, også ut i fra at det ordet kom ut, drittlei, men dette tenkte jeg ut når jeg hadde fått bearbeidet det hele for meg selv)''

Det kan vel hende hun tar det som en fornærmelse og føler du prøve og gjøre deg bedre enn de andre med asperger der. Kanskje ikke lurt å si asperger light flere ganger.

''Jeg ble helt stille resten av tiden, tenkte på dette og syns hun hadde oppført seg merksnodig i sin kommentar og sin vurdering. Nå lurer jeg på om hun var mer i nærheten av sannheten enn det jeg var/er''

Jeg synes også det er en liten filleting og bli sint for, men ikke tenk mer på det. Alle opplever vi sinte folk fra tid til annen.

''Slik at jeg føler noe har endret seg, selv om verden rent fysisk er delvis den samme. (håper du forstår?)''

Jeg forstår, men jeg tror likevel testen sier lite om deg og venninnen din. Du er jo veldig ærlig, så det kan jo hende du var ærligere også?

Hei!

Takk :)

Og så hyggelig å ikke være alene i natten:)

Nå skal jeg legge meg, prøve sove litt flr klokken på mobilen ringer kl 05.45.

Ja takk, det glemte jeg er er faktiske mer ærlig enn bra, og det er det heller ikke så mange som forstår, faktisk ikke min psykiater en gang, for hun setter ærlighet forran alt føler jeg.

ja kanskje jeg skal tenke at testen sier noe om mulighet for asperger syndrom og ikke egentlig fuksjonsnivå.

takk.

men samtidig trenger jeg en god del hjelp når jeg tenker meg om, du vet før jeg giftet meg var jeg i kloster der fikk jeg også måltider servert. jeg lager mat, men glemmer det fort, slik at fint med en mann som er opptatt av mat og snakker om mat og hva vi/jeg skal lage. Jeg liker god mat, men glemmer å spise fordi jeg blir så opptatt med ting hele tiden.

Ja jeg oppførte meg nok overlegent i gruppen, jeg skjønte det ikke der og da midt i situasjonen, men jeg ser det nå i etter tid. Jeg angrer og skal si unnskyld hvis jeg treffer de menneskene igjen.

Sov godt, du bør vel også sove nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jo noe er endret, en venn jeg har fått som burde fått 37 fikk 30 jeg vil ha en asperger venn som får maks skår på asperger tester, for da føler jeg meg mer likestilt. Jeg skal spørre min psykiater om hun kan ta den''

Jeg tror man skal ta disse testene litt med en klype salt. De kan sikkert skille ut hvem som har asperger og hvem som ikke har det, men det er ikke sikkert de blir helt korrekte. Jeg fikk 2 poeng fordi jeg svarte at jeg hadde vansker med å konsentere meg når noe ikke intereserte meg, men når jeg tenker nærmere på det så overdrev jeg nok litt og skulle kanskje hatt 0 poeng. Slik kan det være med andre som svarer også. Det er ikke sikkert du fungerer noe dårligere enn din venninne. Det er ikke sikkert du fungerer dårligere enn meg heller. Vi er bare forskjellig og fungerer på hver våre områder. Jeg er sikker på at du er en mye bedre lærer for barna dine f.eks enn det jeg er. Det e så synd at du at du fokuserer så mye på vanskene dine. Skulle heller ønske du fokuserte på det du er god til.

''Også er jeg nå enda mere sikker på at hun damen hadde rett som sa i en gruppe til meg som følger "Nå er jeg drittlei av å høre at du har asperger-light hver gang vi samles, om noen i denne gruppen har asperger så er det du". (hun sa dette med en lyd på stemmen sin som delvis vibrerte og hadde et høyere volum enn på andre ting hun sa, jeg antar derfor at hun var sint, også ut i fra at det ordet kom ut, drittlei, men dette tenkte jeg ut når jeg hadde fått bearbeidet det hele for meg selv)''

Det kan vel hende hun tar det som en fornærmelse og føler du prøve og gjøre deg bedre enn de andre med asperger der. Kanskje ikke lurt å si asperger light flere ganger.

''Jeg ble helt stille resten av tiden, tenkte på dette og syns hun hadde oppført seg merksnodig i sin kommentar og sin vurdering. Nå lurer jeg på om hun var mer i nærheten av sannheten enn det jeg var/er''

Jeg synes også det er en liten filleting og bli sint for, men ikke tenk mer på det. Alle opplever vi sinte folk fra tid til annen.

''Slik at jeg føler noe har endret seg, selv om verden rent fysisk er delvis den samme. (håper du forstår?)''

Jeg forstår, men jeg tror likevel testen sier lite om deg og venninnen din. Du er jo veldig ærlig, så det kan jo hende du var ærligere også?

Hei!

Til slutt:

jeg øver meg på å fokusere mindre på vansker, akspetere ting mer, men det er en prosess som jeg strever en del med skjønner jeg.

Takk for hjelpen på veien i vertfall, takk for at du minner meg på ting jeg må bli flinkere til å huske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men tester forutsetter at du forstår dem,

Jeg skrev at jeg er et diplomatisk menneske til min manns forundring og han lagde da øyne (sånne store og så på meg intenst)

Nå skjønner jeg at diplomatisk er jeg ikke, men på den tiden hadde jeg min egen oppfattelse av hva det ordet betydde og da betydde det det uansett hva andre mente.

'

Om du har sviktende empati så må nok andre også uttale seg, for jeg tror man ikke alltid selv vet dette.

Det tok tid for meg å innse at å føle/sense det usagte = empati er så å si umulig for meg, men sympati_ medfølelse med andre når man forstår at andre har det vondt har jeg masse av.

Mennesker roter fælt med disse begrepene.

Jeg roter ikke med de begrepene, jeg studerer psykologi og terapi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg roter ikke med de begrepene, jeg studerer psykologi og terapi :)

Hei!

Okey :)

men mennesker flest roter med disse begrepene for jeg har lest både på wikipedia og andre oppslagsverk jeg har her hjemme om de begrepene der, og det står det samme og mennesker burde virkelig tenke over om de kan "sense" det usagte, det tror jeg flere enn meg sliter med, også av de som ikke har asperger syndrom. Men det er litt sånn at alle bare skal ha empati uten spørsmål, men jeg har skrevet om dette til min psykiater og hun sa, både at det var oppklarende, og en meget god forklaring på at selv om man mangler empati så er man både følsom og medfølende, men når man hører/forstår at andre er lei seg = man har sympati. Men det er ikke så fint å ha om du skjønner, det er litt den rådende oppfatningen.

Men nå vet jeg du ikke roter med begrepene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Okey :)

men mennesker flest roter med disse begrepene for jeg har lest både på wikipedia og andre oppslagsverk jeg har her hjemme om de begrepene der, og det står det samme og mennesker burde virkelig tenke over om de kan "sense" det usagte, det tror jeg flere enn meg sliter med, også av de som ikke har asperger syndrom. Men det er litt sånn at alle bare skal ha empati uten spørsmål, men jeg har skrevet om dette til min psykiater og hun sa, både at det var oppklarende, og en meget god forklaring på at selv om man mangler empati så er man både følsom og medfølende, men når man hører/forstår at andre er lei seg = man har sympati. Men det er ikke så fint å ha om du skjønner, det er litt den rådende oppfatningen.

Men nå vet jeg du ikke roter med begrepene.

Jeg forstår hva du mener.

Fra hva jeg har lest av det du skriver, Madelenemie, så er du et særdeles medfølende menneske. Det er ikke noe bedre å ha empati enn sympati i min verden, men det sier noe om jeg eventuelt kan jobbe innenfor psykologi. Det krever empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg forresten litt usikker på om du vet hva å ta det"med en klype salt" vil si :-)

Hei!

det vet jeg :)

jeg har lest meg opp på disse metaforene.

Jeg har gått igjennom mye, "skjegget i postkassa", "kjøpe katta i sekken", " hoppe over middagen" osv osv... (det siste er vel en simile kanskje?)

Jeg har de fleste slike klart for meg, har 2 bøker om dem som jeg har lest, de "vanlige" har jeg satt ring rundt, samt fått forklart berydningen av.

Men det hender det dukker opp noe nytt, men heldisvis ikke så ofte etter at jeg leste gjennom disse bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener.

Fra hva jeg har lest av det du skriver, Madelenemie, så er du et særdeles medfølende menneske. Det er ikke noe bedre å ha empati enn sympati i min verden, men det sier noe om jeg eventuelt kan jobbe innenfor psykologi. Det krever empati.

Hei!

Det sier min psykiater også.

men jeg har testet det ut litt uten at hun vet det.

jeg har sittet og vært lei meg og spurt, "tror du jeg er lei meg?" og svaret var " Nei", som var feil. da smilte jeg for meg selv, for den empatien er ganske overdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det sier min psykiater også.

men jeg har testet det ut litt uten at hun vet det.

jeg har sittet og vært lei meg og spurt, "tror du jeg er lei meg?" og svaret var " Nei", som var feil. da smilte jeg for meg selv, for den empatien er ganske overdrevet.

''jeg har sittet og vært lei meg og spurt, "tror du jeg er lei meg?" og svaret var " Nei", som var feil. da smilte jeg for meg selv, for den empatien er ganske overdrevet.''

Empati betyr ikke at man leser andre som en åpen bok, det innebærer kun at man forstår den vanligste non-verbale kommunikasjonen. Jeg kan ikke se på noen om de er lei seg med mindre de viser det med ansiktsuttrykk, stemme eller kroppsspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener.

Fra hva jeg har lest av det du skriver, Madelenemie, så er du et særdeles medfølende menneske. Det er ikke noe bedre å ha empati enn sympati i min verden, men det sier noe om jeg eventuelt kan jobbe innenfor psykologi. Det krever empati.

Hei!

Min mor sier jeg er en "kald fisk" dette fordi jeg ikke viser de helt store følelsene som de gjør i min familie, jeg er ganske lik mye av tiden. man ser ikke at jeg er lei meg eller veldig glad ofte, derfor sier jeg det. Da jeg vurderte å ta mitt liv kom dette som et lyn fra klar himmel sa min mann, han trodde jeg hadde det bra, det hadde jeg ikke og jeg er glad jeg fikk formidlet dette.

At jeg ikke spiser er slik jeg er, det kan skyldes at jeg også har det veldig bra da jeg jo da glemmer meg bort.

Ellers er jeg medfølende, jeg mister ikke så ofte kontrollen ute i verden eller hjemme, men jeg gråt i går og jeg fikk tåre i øyekroken bemerket min psykiater sist gang og det stemmer det gjorde jeg, men jeg så en annen vei så jeg trodde ikke hun så den.

Jeg gråter aldri i begravelser, jeg syns det er overveldende, da føler jeg med kald fordi min mor sier jeg er det, men jeg gråter og bryr meg om både mitt og andres liv, men stort sett litt mere avbalansert og ikke med høy lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jeg har sittet og vært lei meg og spurt, "tror du jeg er lei meg?" og svaret var " Nei", som var feil. da smilte jeg for meg selv, for den empatien er ganske overdrevet.''

Empati betyr ikke at man leser andre som en åpen bok, det innebærer kun at man forstår den vanligste non-verbale kommunikasjonen. Jeg kan ikke se på noen om de er lei seg med mindre de viser det med ansiktsuttrykk, stemme eller kroppsspråk.

Hei!

ja sant nok, jeg glemte de delene der.

Og de er jeg dårlig på, jeg hører mer enn jeg ser og lurer på mer enn jeg forstår, feks hvis et stemmevolum økes kan dette bety at vedkommende begynner å bli sint, men dette vet jeg aldri helt sikkert. Vibrerer stemmen kan det være et varsel om det samme, men heller ikke det er godt å være sikker på.

Jeg leste en bok der det stod hvor sinnarynken sitter, men det er vanskelig for meg, jeg klarer ikke få det med meg når jeg skal og noen har alltid en sinnarynke på seg, da er det ikke noen fasit med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

ja sant nok, jeg glemte de delene der.

Og de er jeg dårlig på, jeg hører mer enn jeg ser og lurer på mer enn jeg forstår, feks hvis et stemmevolum økes kan dette bety at vedkommende begynner å bli sint, men dette vet jeg aldri helt sikkert. Vibrerer stemmen kan det være et varsel om det samme, men heller ikke det er godt å være sikker på.

Jeg leste en bok der det stod hvor sinnarynken sitter, men det er vanskelig for meg, jeg klarer ikke få det med meg når jeg skal og noen har alltid en sinnarynke på seg, da er det ikke noen fasit med det heller.

Nei, og dette er et "skoleeksempel" på en med asperger. De som ikke har asperger skiller ofte lett sinne fra glede, tristhet fra forkjølelse, et sarkastisk smil fra et genuint et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og dette er et "skoleeksempel" på en med asperger. De som ikke har asperger skiller ofte lett sinne fra glede, tristhet fra forkjølelse, et sarkastisk smil fra et genuint et.

Hei!

ja der har du det, nå skjønner jeg, det er ikke jeg sånn som jeg ser meg selv i speilet som er skoleeksempelet, men nettopp slike ting at jeg er så blind for det jeg kaller "skjulte beskjeder" for meg er det skjulte beskjeder, og det er forvirrende.

Jeg har gått kroppskurs, men sluttet fordi jeg ble så opprørt, skjønte lite av det, fikk ikke noe utbytte av det, leste boken, men det ble min mann som overtok den fordi han syns det var viktig informasjon og mange lure ting i den, men jeg ble bare veldig klar over min egen blindhet. Sitte der med andre aspergere som i vertfall slik jeg oppfattet det syns det var lett?? hvorfor har de da diagnosen? det lurer min psykiater på, jeg er heldig som han henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og dette er et "skoleeksempel" på en med asperger. De som ikke har asperger skiller ofte lett sinne fra glede, tristhet fra forkjølelse, et sarkastisk smil fra et genuint et.

Hei!

Glemte, jeg skiller glede fra sinne,

men faktisk har jeg bommet på det også, for i en jobb var det en dame som jeg "trodde" var vennlig mot meg, men hun hadde smilt selv om hun var rasende, hun til og med lo i sinne, håper du skjønner hvor vanskelig dette blir.

ren glede fra rent og tydelig sinne skiller jeg, men der man ler eller smiler men gjør det i forakt eller hva det er, der bommer jeg, hvis du skjønner?

jeg syns jo det er rart å vise et uttrykk i ansiktet og egentlig være i en annen sinnstilstand, det er på en måte å lyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

det vet jeg :)

jeg har lest meg opp på disse metaforene.

Jeg har gått igjennom mye, "skjegget i postkassa", "kjøpe katta i sekken", " hoppe over middagen" osv osv... (det siste er vel en simile kanskje?)

Jeg har de fleste slike klart for meg, har 2 bøker om dem som jeg har lest, de "vanlige" har jeg satt ring rundt, samt fått forklart berydningen av.

Men det hender det dukker opp noe nytt, men heldisvis ikke så ofte etter at jeg leste gjennom disse bøkene.

Både sønnen min og jeg tenker i bilder, og når folk forteller en historie snurrer situasjonene som blir beskrevet omtrent som en film i hodet. Som liten syns han alltid det var artig når jeg sa at "jeg hopper i dusjen nå" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...