Gå til innhold

Gir taushetsbrudd rett til erstatning?

Anbefalte innlegg

Gjest hvor stor sannsynlighet

Hvis en bedrift (innen service eller helse) har taushetsplikt ang brukernes navn, og hvis bedriften bryter denne taushetsplikten gjentatte ganger - kan da brukeren kreve erstatning for tort og svie? Jeg spør for ei venninne av meg. Jeg vet at hun opplevde det veldig ubehagelig å få navnet sitt lagt ut på internett og i mail ved flere anledninger, ved en feiltakelse (som utifra sammenhengen røpte sensitive helseopplysninger).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373359-gir-taushetsbrudd-rett-til-erstatning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utgangspunktet er vanligvis at rett til erstatning forutsetter økonomisk tap. Det har vel din venninne neppe hatt, og såfremt det ikke finnes noen særregler om dette som jeg ikke kjenner til, så har hun ikke rett til økonomisk erstatning.

Utgangspunktet er vanligvis at rett til erstatning forutsetter økonomisk tap. Det har vel din venninne neppe hatt, og såfremt det ikke finnes noen særregler om dette som jeg ikke kjenner til, så har hun ikke rett til økonomisk erstatning.

Men er det ikke noe som heter Krenkelse av privatlivets fred? Men det er kanskje noe annet?

Merkelig egentlig, det du sier stemmer med det jeg nå i ettertid har googlet litt om. Det ser jo ut til at selv leger og helsepersonell som bryter taushetsplikten, svært sjelden får noen konsekvenser av det.

Hva er vitsen med lovverket da, hvis det ikke koster noe å bryte det?

Men er det ikke noe som heter Krenkelse av privatlivets fred? Men det er kanskje noe annet?

Merkelig egentlig, det du sier stemmer med det jeg nå i ettertid har googlet litt om. Det ser jo ut til at selv leger og helsepersonell som bryter taushetsplikten, svært sjelden får noen konsekvenser av det.

Hva er vitsen med lovverket da, hvis det ikke koster noe å bryte det?

''Merkelig egentlig, det du sier stemmer med det jeg nå i ettertid har googlet litt om. Det ser jo ut til at selv leger og helsepersonell som bryter taushetsplikten, svært sjelden får noen konsekvenser av det.

Hva er vitsen med lovverket da, hvis det ikke koster noe å bryte det?''

Det "koster" noe, men som regel ikke penger i form av erstatninger. Å bryte lovpålagt taushetsplikt er straffbart, men medfører ikke plikt til å betale penger til den som taushetsplikten gjaldt.

''Merkelig egentlig, det du sier stemmer med det jeg nå i ettertid har googlet litt om. Det ser jo ut til at selv leger og helsepersonell som bryter taushetsplikten, svært sjelden får noen konsekvenser av det.

Hva er vitsen med lovverket da, hvis det ikke koster noe å bryte det?''

Det "koster" noe, men som regel ikke penger i form av erstatninger. Å bryte lovpålagt taushetsplikt er straffbart, men medfører ikke plikt til å betale penger til den som taushetsplikten gjaldt.

Ok, så hva slags konsekvenser kan saken få da? Bør hun politianmelde dem, eller hvordan går hun fram?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...