Gå til innhold

Et mandelkvernespørsmål

Anbefalte innlegg

Onsdag1365380628

Jeg har også brukt håndkvern. Tenker imidlertid at utstyret til min superkenwood kanskje er såpass avansert at den maler mandlene pent nok ;-)

Tror jeg må gjøre en prøve - male noe med kenwood og noe for hånd også sammenligne.

''Jeg har også brukt håndkvern. Tenker imidlertid at utstyret til min superkenwood kanskje er såpass avansert at den maler mandlene pent nok ;-)

''

Det handler ikke om "pent nok", men at en maskinell kverning er for voldsom slik at fettet i mandlene "slipper". Hvis du har studert mandelmassen når den er blandet med melis og eggehvite i foodprocessoren ser du at massen først virker veldig tørr, men plutselig blir den litt sånn blank og fuktig. Det er fettet i mandlene som blir slynget ut og bidrar til en god kransekakedeig.

Så kort sagt, om du kverner mandlene for voldsomt, vil denne prosessen skje for tidlig, og du vil ikke få godt resultat på baksten.

Håper dette var oppklarende. Jeg lærte det i min tid på husmorskolen.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...