Gå til innhold

Røyker du?

Anbefalte innlegg

Jeg tror at ALT dreier seg om penger - verken mer eller mindre.

Og entydig forskning om at røyking er helsefarlig en en konspirasjonsteori? :D

Å tro at å røyke eller ikke røyke er bevis på at man tenker selv eller ikke, er bare så ... utrolig påkommet. Det handler om å tro det man vil selv om all forskning sier noe annet. Mange vil ikke berømme det for å være evne til å tenke selv. Noen vil heller kalle det idioti. Så langt vil ikke jeg gå, men det er i alle fall fornektelse på høyt plan.

Fortsetter under...

• Svar 289
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

39

• Colette

38

• Sør

35

• morsan

13

Mest aktive i denne tråden

Og entydig forskning om at røyking er helsefarlig en en konspirasjonsteori? :D

Å tro at å røyke eller ikke røyke er bevis på at man tenker selv eller ikke, er bare så ... utrolig påkommet. Det handler om å tro det man vil selv om all forskning sier noe annet. Mange vil ikke berømme det for å være evne til å tenke selv. Noen vil heller kalle det idioti. Så langt vil ikke jeg gå, men det er i alle fall fornektelse på høyt plan.

Liv og helse er ikke så enkelt at alt handler om kropp. Per Fugelli sier det jeg mener:

http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/802872

Min kropp er min helse, og jeg nekter og imøtekomme de kommersielle kreftene som forsøker og fortelle oss at helse er likt for alle mennesker, og at helse er samme oppskrift for alle.

Unnskyld at jeg er så frekk og nevne det....Men hvis ikke dette er en psykisk reaksjon, så må det jo være noe alvorlig galt med luftveiene dine? Det er jo ikke normalt og reagere slik på røyk utendørs. Utendørs finnes det jo avgasser fra biler, røyk fra piper osv. Og det reagerer du ikke på?

Du har helt sikkert rett. For (hyper)allergi, melkeintoleranse, søliaki og diabetes er som kjent også bare psykisk.

;-)

Merkelig at folk reagerer på tobakksrøyk. Den inneholder jo bare kompleks blanding av mer enn 4 000 forskjellige kjemiske stoffer, hvor av minst 40 er kjent for å være kreftfremkallende.

http://nhi.no/livsstil/helseopplysning/inneklima/tobakksroyk-7810.html

mvh

Jeg jobber på et sted hvor jeg er utsatt for dieselutslipp og løsemidler fra bunnstoff til båter. Jeg synes det er plagsomt når det står på som verst, og jeg kjenner at det beste hadde vært og slippe det. Men i og med at dette er nødvendig for inntekts erhvervelse, så må man bare tåle det.

Jeg er uendelig trøtt av at røykere skal angripes så fort det er en anledning til det. Og noen ganger henger ikke angrepene på greip i forhold til virkeligheten. Hvis det er så ille, så får man heller slutte og selge det!

''Jeg er uendelig trøtt av at røykere skal angripes så fort det er en anledning til det. Og noen ganger henger ikke angrepene på greip i forhold til virkeligheten. Hvis det er så ille, så får man heller slutte og selge det!''

På hvilken måte 'angripes' røykere av at noen forteller at de ikke tåler tobakksrøyk? Det er et fakta at selv små mengder tobakksrøyk, også den man får i seg ute, for noen er sterkt irriterende, andre sykdomsfremkallende og noen få dødelig.

Hadde sigaretter og sigarer blitt introdusert som et helt nytt rusmiddel i dag, og vi kjente bivirkningene, ville det ganske sikkert blitt like forbudt som heroin.

For min del måtte gjerne røyk bli forbudt, men jeg har minimal tro på at det er en hensiktsmessig løsning for øyeblikket. Derimot har det vist seg å være svært gunstig å begrense retten til å forgifte andres luft.

mvh

''Hvis det er så helsefarlig som det påstås, så bør man slutte og selge det.''

Det er nok så helsefarlig som det påstås. Tror du det er for underholdningens del det står på sigarettpakken at røyk dreper?

''Eller tjener man for gode penger på salget?''

At tobakkindustrien tjener store penger er vel ikke noen hemmelighet. Heller ikke at staten nok graver til seg sin del av inntekten.

''At tobakkindustrien tjener store penger er vel ikke noen hemmelighet. Heller ikke at staten nok graver til seg sin del av inntekten.''

Likevel dekker ikke statens inntekter på dette de samfunnsmessige kostnadene ved tobakksrøyk e.g sykefravær, medisinsk behandling mm.

mvh

Liv og helse er ikke så enkelt at alt handler om kropp. Per Fugelli sier det jeg mener:

http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/802872

Min kropp er min helse, og jeg nekter og imøtekomme de kommersielle kreftene som forsøker og fortelle oss at helse er likt for alle mennesker, og at helse er samme oppskrift for alle.

''Min kropp er min helse, og jeg nekter og imøtekomme de kommersielle kreftene som forsøker og fortelle oss at helse er likt for alle mennesker, og at helse er samme oppskrift for alle.''

Helt greit. Men når du røyker så nær andre at de blir tvunget til å puste inn røyken din, går du løs på deres kropp og deres helse i større eller mindre grad. Da er det ikke lengre bare et personlig valg.

mvh

Annonse

Tenk hvis de sluttet å selge sigaretter. Da ville staten tapt mange penger da og så måtte de tatt det inn på bensinen isteden

''Tenk hvis de sluttet å selge sigaretter. Da ville staten tapt mange penger da og så måtte de tatt det inn på bensinen isteden.''

Statens utgifter i forhold til skadevirkningene av tobakksrøyk er høyere enn inntektene fra tobakksavgifter. Så om et totalforbud mot salg og bruk at sigaretter/sigarer virkelig førte til at hele befolkningen ble røykfri ville skattebetalerne gått i pluss.

Nå har jeg minimal tro på at krimminalisering av røyk, vil få problemet til å forsvinne.

mvh

'' Eller tjener man for gode penger på salget? La oss si nei til sigaretter, øl, sukker, salt og alt annet som skader oss - ''

Både tobakks- og sukkerindustrien er dessverre så ekstremt mektige både på makt og penger at man nok ikke har mulighet til det.

''Både tobakks- og sukkerindustrien er dessverre så ekstremt mektige både på makt og penger at man nok ikke har mulighet til det.''

Tobakksindustrien har blitt mindre mektig pga en kombinasjon av statlige reguleringer og gigantiske økonomiske søksmål (mest i USA).

Dessverre har dette fått dem til å kaste seg over andre markeder i fattige land, med lav utdanning og mindre statlig kontroll med forbruksvarer.

mvh

Det faller meg ikke inn at andres røyking skal være plagsomt utendørs. Men sett meg på et gatekjøkken/ en butikk med frityrolje/stank, og jeg plages...Uten at jeg demed påberoper meg at det er jeg som reagerer normalt. Jeg hater lukten, rett og slett, som setter seg i både hår og klær.

''Det faller meg ikke inn at andres røyking skal være plagsomt utendørs. Men sett meg på et gatekjøkken/ en butikk med frityrolje/stank, og jeg plages...Uten at jeg demed påberoper meg at det er jeg som reagerer normalt.''

Hvor "normalt" det er har ingen ting med i hvilken grad du plages av det. Du er forresten ikke alene om å plages av frityrstank.

Sigarettrøyk inneholder så mange giftstoffer og skadelige mikropartikler at det er helt naturlig at kroppen protesterer. Det unaturlige er å venne kroppen til å akseptere all så mye gift og skadelige partikler.

mvh

Jeg bare undres over slike overreaksjoner. Slik som du beskriver din reaksjon så virker det som noe psykisk. Sigarettrøyk inneholder ingen allergener. Og det er jo utrolig små mengder man utsettes for fra 1 sigarett utendørs.

Vi som røyker (dessverre) får jo da et naturlig spørsmål om hvordan vi i det hele tatt kan puste og være i live, etter og ha bedrevet røyking i mange år. Aktiv røyking.

''Jeg bare undres over slike overreaksjoner. Slik som du beskriver din reaksjon så virker det som noe psykisk. Sigarettrøyk inneholder ingen allergener. Og det er jo utrolig små mengder man utsettes for fra 1 sigarett utendørs.''

Der tar du helt feil. Røyking kan forsterke både astma og allergi og inneholder en mengde stoffer som er irriterende på flimmerhårene i luftveiene. Hos noen kommer reaksjonen umiddelbart hos andre etter noen timer.

At ulike mennesker har ulik fysisk toleranse for tobakksrøyk, er ikke merkelig i det hele tatt.

Noen får luftveisinfeksjoner om de eksponeres for røyk. Er sår hals, hoste og evt. feber også psykisk? Et fåtall er så hypersensitive at de må inn på sykehus med fulle blålys for ikke å kveles av nesten bagatellmessig mengder røyk. Det finnes ikke psykisk i det hele tatt.

Passiv røyking blir ikke mindre plagsom av at du puster inn røyken ute i stedet for inne.

mvh

Jeg tror dere innbiller dere syke noen ganger. Jeg vokste opp i en tid da alle røkte overalt, men det fantes da knapt en unge som reagerte sånn på røyk, og enda færre voksne. Jeg tror det der er noe som bare skjer i et land med mennesker som er så overbeskyttet som her.

Og misforstå meg ikke, jeg tror ikke røyking er det minste bra for noen, men sånne reaksjoner greier jeg ikke å ta på alvor. Det må være noe hysterigreier.

''Jeg tror dere innbiller dere syke noen ganger. Jeg vokste opp i en tid da alle røkte overalt, men det fantes da knapt en unge som reagerte sånn på røyk, og enda færre voksne. Jeg tror det der er noe som bare skjer i et land med mennesker som er så overbeskyttet som her. ''

Det er slike holdninger som har gjort en stadig strengere røykelov nødvendig. Røykere som ikke for sitt bare liv kan erkjenne at røyken deres ikke bare er plagsom, men også kan være direkte skadelig og sykdomsfremkallende for andre.

Dermed nekter de å ta hensyn siden de oppfatter andres innvendinger som ren moralisering, uten saklig begrunnelse.

mvh

Jeg er helt enig i at det er plagsomt hvis man får det rett i ansiktet, men at det skal være så ille at halsen snører seg og man får pusteproblemer? Det har jeg vansker med å tro på med mindre man er allergiske eller noe. Jeg er ingen fan av røyking, men jeg tror ikke det er mer skadelig å måtte gå forbi en gjeng røykende røykere enn å gå forbi en gjeng parfymerte frognerfruer. Jeg tror det sitter i hodet ofte.

''Jeg er helt enig i at det er plagsomt hvis man får det rett i ansiktet, men at det skal være så ille at halsen snører seg og man får pusteproblemer? Det har jeg vansker med å tro på med mindre man er allergiske eller noe.''

Og veldig mange er allergiske. Dessuten kan man reagere på all giften og alle mikropartiklene i røyken, helt uten å være allergisk. Røyk er ikke bra for noen, men for enkelte er det ekstra skadelig.

''Jeg er ingen fan av røyking, men jeg tror ikke det er mer skadelig å måtte gå forbi en gjeng røykende røykere enn å gå forbi en gjeng parfymerte frognerfruer. Jeg tror det sitter i hodet ofte.''

Mhp mengden gift og mikropartikler er røyk klart verre enn parfyme. Selv om det ikke fritar parfymen fra å kunne være sjenerende og for noen sykdomsfremkallende.

mvh

Det er klart det ikke er skadelig å rase forbi en gjeng som røyker, men for noen er det forbundet med plager og det er bare det de forteller om i dette innlegget. Jeg synes også parfyme er minst like grusomt å dra inn når det er mye av den i et lokale. Heller ikke det farlig, men plagsomt kan det da virkelig være. Og hvorfor er det ikke lov å si det uten at noen skal påstå at det er psykisk. Jeg røyker selv og kan selv oppleve røyking og mye av den som plagsomt og det er ikke psykiske reaksjoner når man hoster, øya renner og du har tungt for å puste. Det er klart fysisk , men ikke farlig. Passiv røyking over tid er derimot farlig og det har mange blitt utsatt for i åresvis av røykere som mente at det var deres rett å røyke der de ville røyke. Så kom røykeloven og hurra for den sier jeg, selv om jeg selv røyker.

''Jeg røyker selv og kan selv oppleve røyking og mye av den som plagsomt og det er ikke psykiske reaksjoner når man hoster, øya renner og du har tungt for å puste. Det er klart fysisk , men ikke farlig.''

Hvor farlig det er kommer an på i hvilken grad det blir tungt å puste. For noen få er det livsfarlig. For noen flere er det sykdomsfremkallende. Gir f.eks. luftveisinfeksjoner og generelt redusert toleranse for røyk og annen luftforurensning.

mvh

Annonse

''Jeg tror det er mange som reagerer slik Lillemus sier, og jeg tror definitivt ikke det er psykisk, nei!''

Det tror ikke jeg heller og jeg tror faktisk at det kun er en som røyker som kan finne på å påstå noe slikt. :o)

''Det tror ikke jeg heller og jeg tror faktisk at det kun er en som røyker som kan finne på å påstå noe slikt. :o)''

Enig.

Hurra for røykeloven!

mvh

Nei. Media har jo fortalt oss hvor plagsomt det er, så da blir det jo slik.

I et samfunn hvor man ikke tåler noe annet enn det man liker og tolererer selv, så er jo resultatet gitt på forhånd;-)

''Nei. Media har jo fortalt oss hvor plagsomt det er, så da blir det jo slik.

I et samfunn hvor man ikke tåler noe annet enn det man liker og tolererer selv, så er jo resultatet gitt på forhånd;-)''

Det er nok derfor 0-3-åringer kan begynne å hoste og vise andre tegn til ubehag når de utsettes for røyk. Tillært adferd. Psykisk!

Og hva med de som holdt seg unna steder det ble røkt fordi de merket de ikke tålte det lenge før media skrev om dette. Merkelige mennesker. Insisterer på å sikre kroppen frie luftveier og tilstrekkelig oksygenopptak.

mvh

Har du virkelig ikke noe annet enn disse oppbrukte argumentene og by på? Forskere er ikke en gang enige om at passiv røyking er farlig.

''Har du virkelig ikke noe annet enn disse oppbrukte argumentene og by på? Forskere er ikke en gang enige om at passiv røyking er farlig.''

Joda. Med mindre 'forskerne' er kjøpt og betalt av tobakksindustrien.

mvh

Det er en vanesak tror jeg?... Det var lettere å tåle sigarettrøyk før da "alle" røkte.. Da kunne jeg takle å gå på utesteder der folk røkte. Idag tror jeg ikke jeg hadde orka det.

''Det er en vanesak tror jeg?... Det var lettere å tåle sigarettrøyk før da "alle" røkte.. Da kunne jeg takle å gå på utesteder der folk røkte. Idag tror jeg ikke jeg hadde orka det.''

Det kan være vanedannende å puste inn ren luft...

For noen har det aldri handlet om vane. Mange gikk rett og slett ikke ut og spiste før den nye røykeloven kom.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...