Gå til innhold

Røyker du?

Anbefalte innlegg

• Svar 289
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

39

• Colette

38

• Sør

35

• morsan

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Bombe ;-)

(etter å ha sett den siste timens aktivitet på forumet) :P

:-)

Jeg har venner som røyker som ville sagt omtrent det samme.

For meg er det ubegripelig at det er mulig å fullstendig benekte at man faktisk kan påføre sine medmennesker alt fra ubehag, til sykdom, til direkte livsfare ved å dele røyken sin med dem.

mvh

Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort. I tillegg til alle helseargumenter har jeg andre ting å bruke så mye penger på.

Men jeg tåler røyk - reagerer kanskje litt i øynene hvis det blir veldig tett. Svigerfamilien min (bortsett fra han jeg er gift med) består stort sett av røykere, noen av dem i en slik grad at de ville bli dødelig fornærmet og aldri mer komme til oss hvis de ikke fikk røyke inne. Men de tråkker ikke ned dørene her heller, altså.

Skrevet

''Det er en vanesak tror jeg?... Det var lettere å tåle sigarettrøyk før da "alle" røkte.. Da kunne jeg takle å gå på utesteder der folk røkte. Idag tror jeg ikke jeg hadde orka det.''

Det kan være vanedannende å puste inn ren luft...

For noen har det aldri handlet om vane. Mange gikk rett og slett ikke ut og spiste før den nye røykeloven kom.

mvh

Kjenner godt til det... Har ei lillesøster med astma og glemmer ikke hvor utrolig vanskelig det var den gangen hele familien besøkte meg i Oslo, og vi skulle finne en resturant vi kunne spise på... Vi gikk fra sted til sted for å lete. De tilbød oss røykfrie bord (der det satt røykere to meter unna).... men mamma og pappa orka ikke ny innleggelse på sykehus - så vi dro hjem og spiste der...

Skrevet

Kjenner godt til det... Har ei lillesøster med astma og glemmer ikke hvor utrolig vanskelig det var den gangen hele familien besøkte meg i Oslo, og vi skulle finne en resturant vi kunne spise på... Vi gikk fra sted til sted for å lete. De tilbød oss røykfrie bord (der det satt røykere to meter unna).... men mamma og pappa orka ikke ny innleggelse på sykehus - så vi dro hjem og spiste der...

''De tilbød oss røykfrie bord (der det satt røykere to meter unna).... men mamma og pappa orka ikke ny innleggelse på sykehus - så vi dro hjem og spiste der...''

Eller man finner et sted det går an å puste, bestiller mat - og så kommer det noen dampmaskiner, og man blir nødt til å gå. Røyking kan være en meget ekskluderende aktivitet.

mvh

Skrevet

Faren min døde av KOLS og han kostet ikke samfunnet et øre, han fikk aldri noe behandling og var aldri på sykehuset og det er bare seks år siden. Det samme skjedde med tanta mi og hun døde for 4 år siden. Fetteren min døde av lungekreft for tre år siden og han fikk hjelp. Egentlig døde ingen av dem av sigarettrøyk, faren min av sølvstøv og tanta mi og fetteren min av asbestiose.

Igjen Dorthe, du kan ikke bruke ett eksempel som sannhetsbevis her heller.

Det er en kjensgjerning at KOLS koster staten mangfoldige millioner hvert år. Har du satt deg inn i hva medisiner koster pr pasient? Det har jeg nemlig - Det er mange tusen i måneden.

Og da er ikke verken sykehusopphold, kostnader pga sykefravær, økte trygdeutgifter eller de rent menneskelige kostnader i form av redusert livskvalitet tatt med.

Skrevet

'' Eller tjener man for gode penger på salget? La oss si nei til sigaretter, øl, sukker, salt og alt annet som skader oss - ''

Både tobakks- og sukkerindustrien er dessverre så ekstremt mektige både på makt og penger at man nok ikke har mulighet til det.

Også er det jo en vesentlig forskjell, da, øl og sukker og salt skader ikke omverdnen i samme grad som røyking gjør. Om mor og far propper seg med sukker og salt, så blir ikke ungene nødvendigvis skadelidende i samme grad som om de røyker barna opp i ansiktet.

Skrevet

Kall det hva du vil:-) Men det eneste jeg ser ut til og glipp av er noen år på sykehjem. Ser ikke det som det helt store tapet:-)

Vel, jeg kan fortelle deg litt om årene FØR sykehjem jeg, for KOLS-pasienter. Det er ingen dans på roser, for å si det forsiktig.

Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort. I tillegg til alle helseargumenter har jeg andre ting å bruke så mye penger på.

Men jeg tåler røyk - reagerer kanskje litt i øynene hvis det blir veldig tett. Svigerfamilien min (bortsett fra han jeg er gift med) består stort sett av røykere, noen av dem i en slik grad at de ville bli dødelig fornærmet og aldri mer komme til oss hvis de ikke fikk røyke inne. Men de tråkker ikke ned dørene her heller, altså.

''noen av dem i en slik grad at de ville bli dødelig fornærmet og aldri mer komme til oss hvis de ikke fikk røyke inne.''

Nei? Det kan ikke være sant?! Kjenner kun ett par som røyker innendørs i disse dager, men selv de røyker ute de siste dagene før f.eks. barnebarn kommer på besøk, og de røyker jo aldri inne hos andre.

Tror ikke jeg ville greie å tenne en røyk innendørs lenger - i alle fall ikke i et hus hvor det ikke til daglig røykes inne.

Skrevet

Unnskyld at jeg er så frekk og nevne det....Men hvis ikke dette er en psykisk reaksjon, så må det jo være noe alvorlig galt med luftveiene dine? Det er jo ikke normalt og reagere slik på røyk utendørs. Utendørs finnes det jo avgasser fra biler, røyk fra piper osv. Og det reagerer du ikke på?

Som røyker selv syns også jeg det er ubehagelig å stå i en annen persons sigarettrøyk utendørs. Andres røyk er rett og slett plagsom.

Skrevet

Det er klart det ikke er skadelig å rase forbi en gjeng som røyker, men for noen er det forbundet med plager og det er bare det de forteller om i dette innlegget. Jeg synes også parfyme er minst like grusomt å dra inn når det er mye av den i et lokale. Heller ikke det farlig, men plagsomt kan det da virkelig være. Og hvorfor er det ikke lov å si det uten at noen skal påstå at det er psykisk. Jeg røyker selv og kan selv oppleve røyking og mye av den som plagsomt og det er ikke psykiske reaksjoner når man hoster, øya renner og du har tungt for å puste. Det er klart fysisk , men ikke farlig. Passiv røyking over tid er derimot farlig og det har mange blitt utsatt for i åresvis av røykere som mente at det var deres rett å røyke der de ville røyke. Så kom røykeloven og hurra for den sier jeg, selv om jeg selv røyker.

Helt enig med deg, regnbuene! Og jeg er også røyker.

Skrevet

Jeg "driter i" hva du kaller det. Jeg kommer aldri til og la meg diktere av hva samfunnet til enhver tid kommer med av "innfall" og dobbeltmoralisme. Jeg setter min egen trivsel foran, og jeg klarer og ta egne valg for mitt eget liv.

''Jeg setter min egen trivsel foran,''

I praksis, hvordan fungerer det? Du tenner opp en røyk der du har lyst, når du vil trives?

Jeg røyker, og jeg syns det er supert at det har kommet reguleringer som beskytter andre. Når røykerne selv ikke skjønner hvor vi skal røyke, så må noen andre fortelle det. Og det er jo de som ikke kan tale sin egen sak (barn) som har lidd mest, og som etterhvert har fått bedre vern.

Jeg syns det er merkelig at et voksent menneske skal betvile røykens skadevirkninger...

Skrevet

''Svigerfamilien min (bortsett fra han jeg er gift med) består stort sett av røykere, noen av dem i en slik grad at de ville bli dødelig fornærmet og aldri mer komme til oss hvis de ikke fikk røyke inne. Men de tråkker ikke ned dørene her heller, altså.''

Da hadde de faktisk ikke fått komme til oss. Jeg kjenner det om leieboeren i etasjen over røyker inne, noe han ikke får etter husleiekontrakten. Nå omgås vi i grunnen ingen røykere såvidt jeg kan huske i farta, ikke etter at min mor døde.

Skrevet

Hør på Per Fugelli. Et stort, klokt og elskelig menneske. Han kan kunsten og tenke selv, og si det han mener. uten og drite ut andre, eller hovere.

Det endrer fremdeles ikke på at det er sigarettselskapene som har pengene, og som bruker det til å fremstille det som om sigarettrøyking er tryggere enn det virkelig er.

Skrevet

Kall det hva du vil:-) Men det eneste jeg ser ut til og glipp av er noen år på sykehjem. Ser ikke det som det helt store tapet:-)

''Men det eneste jeg ser ut til og glipp av er noen år på sykehjem.''

Du vet bedre, Colette, men jeg skjønner deg. Jeg har røyket selv ;).

Skrevet

''noen av dem i en slik grad at de ville bli dødelig fornærmet og aldri mer komme til oss hvis de ikke fikk røyke inne.''

Nei? Det kan ikke være sant?! Kjenner kun ett par som røyker innendørs i disse dager, men selv de røyker ute de siste dagene før f.eks. barnebarn kommer på besøk, og de røyker jo aldri inne hos andre.

Tror ikke jeg ville greie å tenne en røyk innendørs lenger - i alle fall ikke i et hus hvor det ikke til daglig røykes inne.

''Det kan ikke være sant?!''

Jo. Men vi omgås bare noen få ganger i året, så det går greit.

Vi kom gjennom småbarnsperioden uten at noen tok skade, så jeg ser ingen grunn til å bråke med dette nå. Flere i svigerfamilien har dessuten vært nødt til å stumpe røyken eller kutte ned - pga. sykdommer...

Svigerinnen min (inngiftet, ikke i slekt med noen av oss), som er nevrotisk røyker, damper også mindre enn før. Men et totalforbud ville bare skape en masse ufred, så det dropper vi. Det ville stilt seg annerledes hvis noen hadde hatt astma eller allergi eller noe sånt, men det er vi heldigvis forskånet for.

Skrevet

''Svigerfamilien min (bortsett fra han jeg er gift med) består stort sett av røykere, noen av dem i en slik grad at de ville bli dødelig fornærmet og aldri mer komme til oss hvis de ikke fikk røyke inne. Men de tråkker ikke ned dørene her heller, altså.''

Da hadde de faktisk ikke fått komme til oss. Jeg kjenner det om leieboeren i etasjen over røyker inne, noe han ikke får etter husleiekontrakten. Nå omgås vi i grunnen ingen røykere såvidt jeg kan huske i farta, ikke etter at min mor døde.

Flere i svigerfamilien min har også vært nødt til å stumpe røyken eller kutte ned - pga. sykdommer...

Svigerinnen min (inngiftet, ikke i slekt med noen av oss), som er nevrotisk røyker, damper også mindre enn før. Men et totalforbud ville bare skape en masse ufred, så det dropper vi. Det ville stilt seg annerledes hvis noen hadde hatt astma eller allergi eller noe sånt, men det er vi heldigvis forskånet for. Det handler bare om noen ganger i året.

Skrevet

''Det kan ikke være sant?!''

Jo. Men vi omgås bare noen få ganger i året, så det går greit.

Vi kom gjennom småbarnsperioden uten at noen tok skade, så jeg ser ingen grunn til å bråke med dette nå. Flere i svigerfamilien har dessuten vært nødt til å stumpe røyken eller kutte ned - pga. sykdommer...

Svigerinnen min (inngiftet, ikke i slekt med noen av oss), som er nevrotisk røyker, damper også mindre enn før. Men et totalforbud ville bare skape en masse ufred, så det dropper vi. Det ville stilt seg annerledes hvis noen hadde hatt astma eller allergi eller noe sånt, men det er vi heldigvis forskånet for.

Veldig spesielle holdninger i den familien, må jeg si. Selv ikke min storrøykende svigermor var noen gang inne på tanken å røyke inne hos oss, det var ikke engang tema.

Folk er veldig forskjellige, ja.

Skrevet

Nei, jeg sluttet for ca. 2,5 aar siden naa. Jeg er dog ikke anti-roeyk, men synes det er best for meg selv og barna om jeg ikke begynner med uvanen igjen.

Skrevet

Jeg røyker inne jeg, i min egen lille hule, eller bule om du vil;-).

Ikke inne der andre skal være så klart og når vi har besøk er det ute som gjelder.

Jeg tror ikke noen, utenom mann og datter, en gang vet om hula mi;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...