Gå til innhold

Julebrev

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det er det folk flest forteller om barn, ferier eller begivenheter på normal måte, mottakerne reagerer på. Alminnelige betraktninger rundt opplevelser familien har hatt, eller å nevne at det går bra med ungene i barnehagen, på skolen og i sangkoret, er absolutt ikke noe jeg tenker på som skryt. Og tar man med noen slike alminneligheter, må man selvsagt _også_ kunne ta med "skryt" om at eldstemann gikk X mil på ski i påsken og fikk 5 på juletentamen.

Det er når det _bare_ blir sånn prestasjonsoppramsing, som om julebrevet var en stipendsøknad, at jeg får litt hetta. Når man forstår at hvis dette hadde vært en mail, ville karakterutskriften, distansekortet og diplomet ligget som vedlegg.

Jeg tuller ikke, bare se her: http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2379079

Fra et helt år burde det gå an å finne en hendelse eller to som ikke handler om prestasjoner og vellykkethet. Og kanskje tenke _litt_ over hvordan man formulerer seg. Brevet skal til en person eller en familie, ikke til en slags nemd.

Det fåtall som skriver sånne julebrev, formulerer seg gjerne på den måten ellers også. Det blir som praten rundt lunsjbordet på mandag: -De fleste kolleger kan fortelle at sønnen elsker å spille fotball og hvor artig det var å se på G8-laget spille kamp i altfor store drakter, på en morsom måte som gjør det hyggelig å høre på. Men så er det _noen få_ som i stedet bare legger ut om at junior er den beste på laget, at han scoret flest mål av alle og har landslagsplassen i sikte.

Enig. Jeg savner engasjement i mottakerens liv jeg!

For eksempel;

Kjære laban!

Jeg håper du har det bra og at du har hatt et fint år. Nå er det endelig jul igjen, og det hadde vært så hyggelig å høre fra deg.

Vi hadde det jo så koselig den gangen vi var og grillet på blåstertoppen og lua til morsan hang fast i treet! Det må vi gjenta så snart vi kan.

Her rusler og går det som vanlig, livet ruller på, alle er friske og har det bra. Jeg fikk høre av jubalong70 at du har slitt med en vond hoste i høst, godt at det er blitt bedre!

osv osv. Steike, jeg er god! Kanskje jeg må begynne å skrive julebrev...hehe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373799-julebrev/page/4/#findComment-3274465
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Tunta

7

• mariaflyfly

4

• Sør

3

Mest aktive i denne tråden

Enig. Jeg savner engasjement i mottakerens liv jeg!

For eksempel;

Kjære laban!

Jeg håper du har det bra og at du har hatt et fint år. Nå er det endelig jul igjen, og det hadde vært så hyggelig å høre fra deg.

Vi hadde det jo så koselig den gangen vi var og grillet på blåstertoppen og lua til morsan hang fast i treet! Det må vi gjenta så snart vi kan.

Her rusler og går det som vanlig, livet ruller på, alle er friske og har det bra. Jeg fikk høre av jubalong70 at du har slitt med en vond hoste i høst, godt at det er blitt bedre!

osv osv. Steike, jeg er god! Kanskje jeg må begynne å skrive julebrev...hehe

Det var jo et koselig brev :-)))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373799-julebrev/page/4/#findComment-3274467
Del på andre sider

''Vet ikke helt om jeg skjønte hva som var galt med baakrgunnen på bildet ditt, da, men at et bilde fra byområde inneholder folk på gata, er vel ikke så rart.''

Skjønner at du ikke skjønner ;-) Prøvde vel å uttrykke at en "armed" politikonstabel ikke gjorde seg på julefamiliebildet ;-D

Ah! :-) Men hvis man først er veldig opptatt av om motivet er "passende", kan jo noen hevde at bilder av badende barn på ferietur i syden heller ikke "passer" - bare der ungene er stilt opp med nisselue. :-)

Jeg er liberal på motivet, men kan stusse over at enklte folk om noen av bildene tyddeligvis tenker "dette bildet var jeg _skikkelig_ heldig med, så best jeg lager 50 kopier og sender til alle jeg kjenner."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373799-julebrev/page/4/#findComment-3274944
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...