Gå til innhold

Flere bivirkninger etter svineinfluensavaksine

Anbefalte innlegg

Man kan ikke få en ferdig utprøvd vaksine for en pandemi, men man vet en god del om ulike måter å fremstille denne typen vaksine på. Og hvordan dette påvirker risikoen for bivirkninger.

Fra myndighetenes side ble det hevdet at vaksinen var lik eller nesten lik vanlig influensavaksine. Dette var ikke riktig. Jeg savnet balansert informasjon fra helsemyndighetene om antatt effekt og mulige bivirkninger på vaksinen.

http://www.dagensmedisin.no/debatt/avhengig-av-rene-og-effektive-vaksiner/

Norge var det nordiske landet med høyest vaksinasjonsgrad, tror jeg. Derfor blir det påfallende at andre nordiske land satser mer på å kartlegge bivirkninger av denne vaksinen enn Norge.

mvh

På hvilken måte satser ikke Norge på å kartlegge bivirkninger? Det er et registreringssystem for alle medisinske episoder etter alle vaksiner her i landet. Også episoder som åpenbart ikke kan relateres til vaksinen, skal innrapporteres.

At det sitter en eller annen distriktslegenisse i indre enfold som ikke gidder å følge opp rapporteringsplikten, betyr ikke at Norge ikke satser.

Fortsetter under...

• Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

28

• laban

13

• Persille1365381127

13

• PieLill

11

Mest aktive i denne tråden

Bare hyggelig.

Basis for en diskusjon om dette må være fakta, og ikke konspirasjonsteorier om hvordan Folkehelseinstituttet er besatt av utenomjordiske, som har en hemmelig plan om tankekontroll via influensavaksiner! :D

Med vennlig hilsen

Ja, og som en med naer familie som nesten doede (frisk ung mann i sin beste alder) OG som innbygger i et land som ble hardere rammet, saa er det nesten en fornaermelse med all denne etterpaa"klokskapen" saa mange utviser.

Ja, og som en med naer familie som nesten doede (frisk ung mann i sin beste alder) OG som innbygger i et land som ble hardere rammet, saa er det nesten en fornaermelse med all denne etterpaa"klokskapen" saa mange utviser.

Ikke bare glemmer de alle som ble alvorlig syke, eller døde, etter å ha fått H1N1, men man overser totalt at H1N1 lett kunne ha mutert til noe som virkelig var farlig.

H5N1 (fugleinfluensa) for eksempel, har 60% dødelighet, og ingen vaksine.

Med vennlig hilsen

Ved en pandemi har man dårlig tid og dessverre ingen krystallkule.

Jeg synes det er trist at så mange virker sure fordi det døde så få. Kanskje tålte vi viruset litt bedre enn mange andre folkeslag, fordi mange av oss har vært borti noe som likner. Kanskje ble det svekket før det kom hit, kanskje overreagerte noen i de landene som ble rammet først.

Hvis landet hadde hatt dårligere råd og kjøpt mindre vaksine og viruset hadde mutert ørlite, kunne resultatet blitt et helt annet. Jeg tror ikke kritikken hadde vært nådig da.

Helsemyndighetene er på folkets side - og de leser også medisinske tidsskrifter. Vi var heldige som hadde et valg

synes

Ikke bare glemmer de alle som ble alvorlig syke, eller døde, etter å ha fått H1N1, men man overser totalt at H1N1 lett kunne ha mutert til noe som virkelig var farlig.

H5N1 (fugleinfluensa) for eksempel, har 60% dødelighet, og ingen vaksine.

Med vennlig hilsen

Nettopp.

Annonse

Jeg synes det er trist at så mange virker sure fordi det døde så få. Kanskje tålte vi viruset litt bedre enn mange andre folkeslag, fordi mange av oss har vært borti noe som likner. Kanskje ble det svekket før det kom hit, kanskje overreagerte noen i de landene som ble rammet først.

Hvis landet hadde hatt dårligere råd og kjøpt mindre vaksine og viruset hadde mutert ørlite, kunne resultatet blitt et helt annet. Jeg tror ikke kritikken hadde vært nådig da.

Helsemyndighetene er på folkets side - og de leser også medisinske tidsskrifter. Vi var heldige som hadde et valg

synes

Ja, helt enig.

Jeg er overrasket over at saa mange tror seg bedre rustet til aa ta denne avgjoerelsen enn helsemyndighetene. Jeg (gravid paa det tidspunktet) og barna fikk tilbud om vaksine. Vi har ikke tatt den, av den enkle grunn av vi mest sannsynlig hadde viruset tidlig i forloepet. Ingen av oss ble spesielt syke, det var mildere enn en vanlig influensa. Men det kunne ha gaatt ganske vaerre.

Gjest Purple sky

Du mangler folks egenrapporterte dødsfall!

''Du mangler folks egenrapporterte dødsfall!''

Nettopp ;) Men de mangler vel talspersoner.. I motsatt fall ville kanskje konspirasjonsteroriene falt på sin egen urimelighet - eller motsatt, kanskje?

Konspirasjonsteorier er spennende, men egner seg best i romaner eller spillefilmer (i vår vestlige halvkule, i hvert fall, hehe).

Gjest Purple sky

synes

Godt oppsummert!

Det som irriterer meg er at enkelte mener at å velge å ta vaksinen er "ubevisste valg". Vi tok vaksinen alle fire, det var et bevisst valg.

Da har du tolket det jeg skrev, på din egen måte. Jeg har aldri ment det slik. Mange setter seg inn i ting, og tar besvisste valg. Det betyr å ta vaksinen, eller å la være. Men prosentvis når hele skoleklasser blir vaksinert, så er det jaggu mange foreldre som følger strømmen UTEN å sette seg videre inn i hva det innebærer.

Da har du tolket det jeg skrev, på din egen måte. Jeg har aldri ment det slik. Mange setter seg inn i ting, og tar besvisste valg. Det betyr å ta vaksinen, eller å la være. Men prosentvis når hele skoleklasser blir vaksinert, så er det jaggu mange foreldre som følger strømmen UTEN å sette seg videre inn i hva det innebærer.

''Men prosentvis når hele skoleklasser blir vaksinert, så er det jaggu mange foreldre som følger strømmen UTEN å sette seg videre inn i hva det innebærer.''

Nei, det følger faktisk ikke. Folk kan ha satt seg inn i det, og vært enige i at det var en god idé.

Med vennlig hilsen

Tenker du på pandemivaksiner nå, eller på det norske barnevaksinasjonsprogrammet (siden du refererer til "hele skoleklasser")?

Annonse

Gjest Purple sky

Nei, men det går heller ikke an å bruke én person som eksempel på hvordan det ville blitt om vi ikke hadde vaksinert.

Uansett hvordan vi vrir og vender på dette så er det noen ting vi VET:

- Vi vet at informasjonen vi fikk var for dårlig. De sa vaksinen var som en vanlig influensavaksine, det var den ikke. De sa den var fremstilt på samme måte, det var den ikke.

- Vi vet også at det sto sterke økonomiske krefter bak dette, mye sterkere enn de helsemessige.

- Vi vet at leger gikk ut å sa de ikke stilte seg bak denne anbefalingen.

- Vi vet at svært få (sett i landssammenheng) har blitt alvorlig syke, eller dødd av dette - mens langt flere av de som fikk vaksinen har fått bivirkninger. Forholdstallene er som der uavhengig av hva du eller jeg mener.

- Vi vet også at det ved flere skoler ble begått overgrep, hvor barn ble vaksinert mot sin egen og foreldrenes vilje - fordi helsepersonellet ikke gjorde jobben sin skikkelig.

Alle disse tingene lagt sammen forteller meg at noen ikke har gjort godt nok grunnarbeid her, de visste ikke hva de drev med. De = myndighetene. Det burde de ha gjort. Og som EnolaGay sier - konsekvensen av dette er at folk ikke kommer til å engasjere seg i samme grad neste gang det skjer noe.

''- Vi vet at svært få (sett i landssammenheng) har blitt alvorlig syke, eller dødd av dette - mens langt flere av de som fikk vaksinen har fått bivirkninger. Forholdstallene er som der uavhengig av hva du eller jeg mener.''

WOW, dette bør du i så fall gå videre med!

''- Vi vet også at det ved flere skoler ble begått overgrep, hvor barn ble vaksinert mot sin egen og foreldrenes vilje - fordi helsepersonellet ikke gjorde jobben sin skikkelig.''

Som du vet tar bevilgende myndigheter overgrep alvorlig, likeså lokalt politi og barnevern, så dette bør du rapportere!

Ehm, nei.

Av de friske menneskene som ikke tok vaksinen er dødeligheten null (såvidt meg bekjent). Av de samme friske menneskene som ikke tok vaksinen har flere fått alvorlige bivirkninger.

Risikoutsatte grupper er noe helt annet, for de er også allerede i risiokosonen for andre ting - så der vet jeg ikke om vaksinen har hatt negativ eller positiv effekt.

''Av de samme friske menneskene som ikke tok vaksinen har flere fått alvorlige bivirkninger.''

!?

synes

Godt skrevet, laban!

Svineinfluensavaksinen ble tilbudt i grunnskolen, ellers så må jeg ha hatt et drypp.

''Svineinfluensavaksinen ble tilbudt i grunnskolen, ellers så må jeg ha hatt et drypp.''

Du har ikke hatt drypp, den ble gitt via skolen.

Ehm, nei.

Av de friske menneskene som ikke tok vaksinen er dødeligheten null (såvidt meg bekjent). Av de samme friske menneskene som ikke tok vaksinen har flere fått alvorlige bivirkninger.

Risikoutsatte grupper er noe helt annet, for de er også allerede i risiokosonen for andre ting - så der vet jeg ikke om vaksinen har hatt negativ eller positiv effekt.

''Av de friske menneskene som ikke tok vaksinen er dødeligheten null (såvidt meg bekjent).''

Hvis du med dette mener at alle som døde her i landet, var i en risikogruppe, så er det feil. Allerede i oktober var det flere dødsfall utenom risikogruppene.

Svineinfluensavaksinen ble tilbudt i grunnskolen, ellers så må jeg ha hatt et drypp.

Joda, det ble den. Men siden du skrev "hele skoleklasser", så lurte jeg på om du tenkte på de faste vaksinene som kanskje har fått litt mer rutinepreg.

Selv om svineinfluensavaksinen ble tilbudt gjennom skolen, og kanskje alle foreldrene i enkelte klasser valgte å la barna ta den, beviser vel ikke det at vaksinen er suspekt eller foreldrene hjernevasket?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...