Gå til innhold

Flere bivirkninger etter svineinfluensavaksine

Anbefalte innlegg

Ved en pandemi har man dårlig tid og dessverre ingen krystallkule.

Jeg synes det er trist at så mange virker sure fordi det døde så få. Kanskje tålte vi viruset litt bedre enn mange andre folkeslag, fordi mange av oss har vært borti noe som likner. Kanskje ble det svekket før det kom hit, kanskje overreagerte noen i de landene som ble rammet først.

Hvis landet hadde hatt dårligere råd og kjøpt mindre vaksine og viruset hadde mutert ørlite, kunne resultatet blitt et helt annet. Jeg tror ikke kritikken hadde vært nådig da.

Helsemyndighetene er på folkets side - og de leser også medisinske tidsskrifter. Vi var heldige som hadde et valg

synes

Min oldemor døde i spanskesyken, hun hadde 4 jenter under 5 år, og min bestemor var bare noen uker gammel.

Hadde de hatt vaksine den gangen hadde kanskje disse 4 jentene vokst opp med mora si i live. -men kanskje med et par bivirkninger.

Tror jeg vet hva de ville foretrukket.

Fortsetter under...

• Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

28

• laban

13

• Persille1365381127

13

• PieLill

11

Mest aktive i denne tråden

''c) Et viktig moment som ikke trekkes frem; man vaksinerer bare for å besytte seg selv mot en sykdom. Man vaksinerer like mye for å ikke smitte andre. Dette perspektivet forsvant helt i den egosentrerte debatten og avdekket bare et helt nødvendig behov for at myndighetene må ta grep for å ivareta samfunnets behov.''

Jeg regner med du mangler et ikke i første setningen her.

Dersom jeg skal vaksinere meg for å beskytte andre, når risikoen for at jeg skal smittes og videre få alvorlige mén av denne smitten er så liten som den er, så er det et minimumskrav for meg at et en eventuell vaksine ikke innebærer stor risiko for bivirkninger. Det sier seg jo selv.

Ja det sier seg selv. Men det var, og det er, lite som tyder på at man får varige men etter å ha blitt vaksinert mot svineinfluensa.

''a) Man kan forvente at befolkningen skal lese medisinske tidsskrifter under en pandemi.''

For de som ønsker det er medisinske tidskrifter tilgjengelig på nett. Det øker muligheten til å bedre informasjon for de som ønsker det. Man lærer mye av å lese hva f.eks. leger sier til hverandre om en sak.

''b) Myndighetsbegrepet er i denne sammenhengen vidt definert (all offentlig helseekspertis), og hovedvekten av argumentene trakk i retning av vaksinering.''

Helsemyndighetene er de som har direkte tilknytning til offentlige myndigheter og uttaler seg på vegne av disse. Ikke en hver offentlig ansatt i en helseprofesjon.

Fra helsemyndighetenes side var budskapet entydig. Vaksinen er ufarlig og alle som ikke har medisinsk grunn til å la være, bør vaksinere seg. Men helsemyndighetene gav lite nyansert informasjon, og noe var til dels uriktig. Som at denne vaksinen var lik de 'vanlige' influensavaksinene.

''c) Et viktig moment som ikke trekkes frem; man vaksinerer bare for å besytte seg selv mot en sykdom. Man vaksinerer like mye for å ikke smitte andre. Dette perspektivet forsvant helt i den egosentrerte debatten og avdekket bare et helt nødvendig behov for at myndighetene må ta grep for å ivareta samfunnets behov.''

Ikke minst om man skal vaksinere seg mer av hensyn til andre, enn seg selv, må dette være basert på nyansert og balansert informasjon om både gevinst og risiko. Og ikke minst ærlighet mhp usikkerhetsmomenter.

Den generelle mediadebatten om denne saken var stort sett bedrøvelig. På den ene siden konspirasjonsteoretikere på den andre siden frenetisk beroligende budskap fra myndighetene.

Å finne kortfattet informasjon om hvordan vaksinen var fremstilt, samt styrker og svakheter ved denne metoden, var nesten plent umulig. Jeg klarte å finne én artikkel som svarte på mine spørsmål.

Myndighetene hadde skåret stort på å gi balansert og utfyllende informasjon og stole på folks beslutningsevne i stedet for misstroen som ble skapt ved å kun legge fram sterkt forenklede og forskjønnede sannheter.

mvh

Helsemyndigheten hadde et klart mål om å vaksinere flest mulig, fordi de mente at de hadde gode begrunnelser for nettopp dette. Dette i kombinasjon med dårlig tid gir ikke rom for "nyanserte fremstillinger med etterfølgende saklig og grundig debatt". Situasjonen ble opfattet som prekær. Jeg mener situasjonen må forstås i den konteksten den faktisk var i, og ikke bare i etterpåklokskapens lys. Alle "hastesaker" har et fellestrekk; de kunne vært løst bedre i etterpåklokskapens lys".

At vaksineprogrammet ikke skulle medføre bivirkninger skulle vel bare mangle.

''a) Man kan forvente at befolkningen skal lese medisinske tidsskrifter under en pandemi.''

For de som ønsker det er medisinske tidskrifter tilgjengelig på nett. Det øker muligheten til å bedre informasjon for de som ønsker det. Man lærer mye av å lese hva f.eks. leger sier til hverandre om en sak.

''b) Myndighetsbegrepet er i denne sammenhengen vidt definert (all offentlig helseekspertis), og hovedvekten av argumentene trakk i retning av vaksinering.''

Helsemyndighetene er de som har direkte tilknytning til offentlige myndigheter og uttaler seg på vegne av disse. Ikke en hver offentlig ansatt i en helseprofesjon.

Fra helsemyndighetenes side var budskapet entydig. Vaksinen er ufarlig og alle som ikke har medisinsk grunn til å la være, bør vaksinere seg. Men helsemyndighetene gav lite nyansert informasjon, og noe var til dels uriktig. Som at denne vaksinen var lik de 'vanlige' influensavaksinene.

Ikke minst om man skal vaksinere seg mer av hensyn til andre, enn seg selv, må dette være basert på nyansert og balansert informasjon om både gevinst og risiko. Og ikke minst ærlighet mhp usikkerhetsmomenter.

Den generelle mediadebatten om denne saken var stort sett bedrøvelig. På den ene siden konspirasjonsteoretikere på den andre siden frenetisk beroligende budskap fra myndighetene.

Å finne kortfattet informasjon om hvordan vaksinen var fremstilt, samt styrker og svakheter ved denne metoden, var nesten plent umulig. Jeg klarte å finne én artikkel som svarte på mine spørsmål.

Myndighetene hadde skåret stort på å gi balansert og utfyllende informasjon og stole på folks beslutningsevne i stedet for misstroen som ble skapt ved å kun legge fram sterkt forenklede og forskjønnede sannheter.

mvh

''Myndighetene hadde skåret stort på å gi balansert og utfyllende informasjon og stole på folks beslutningsevne i stedet for misstroen som ble skapt ved å kun legge fram sterkt forenklede og forskjønnede sannheter.''

Myndighetene tror vi er dumme, og det er vi også, men ikke på den måten de tror. :-)

Joda, det ble den. Men siden du skrev "hele skoleklasser", så lurte jeg på om du tenkte på de faste vaksinene som kanskje har fått litt mer rutinepreg.

Selv om svineinfluensavaksinen ble tilbudt gjennom skolen, og kanskje alle foreldrene i enkelte klasser valgte å la barna ta den, beviser vel ikke det at vaksinen er suspekt eller foreldrene hjernevasket?

Vi har snakka om det i foreldregrupper, og mange foreldre innrømmet at de bare sa ja til det, uten videre seremoni - og har fått dårlig samvittighet i ettertid.

Annonse

Jeg synes det er trist at så mange virker sure fordi det døde så få. Kanskje tålte vi viruset litt bedre enn mange andre folkeslag, fordi mange av oss har vært borti noe som likner. Kanskje ble det svekket før det kom hit, kanskje overreagerte noen i de landene som ble rammet først.

Hvis landet hadde hatt dårligere råd og kjøpt mindre vaksine og viruset hadde mutert ørlite, kunne resultatet blitt et helt annet. Jeg tror ikke kritikken hadde vært nådig da.

Helsemyndighetene er på folkets side - og de leser også medisinske tidsskrifter. Vi var heldige som hadde et valg

synes

''Jeg synes det er trist at så mange virker sure fordi det døde så få.''

Enig.

Persille1365381127

''- Vi vet at svært få (sett i landssammenheng) har blitt alvorlig syke, eller dødd av dette - mens langt flere av de som fikk vaksinen har fått bivirkninger. Forholdstallene er som der uavhengig av hva du eller jeg mener.''

WOW, dette bør du i så fall gå videre med!

''- Vi vet også at det ved flere skoler ble begått overgrep, hvor barn ble vaksinert mot sin egen og foreldrenes vilje - fordi helsepersonellet ikke gjorde jobben sin skikkelig.''

Som du vet tar bevilgende myndigheter overgrep alvorlig, likeså lokalt politi og barnevern, så dette bør du rapportere!

''Som du vet tar bevilgende myndigheter overgrep alvorlig, likeså lokalt politi og barnevern, så dette bør du rapportere!''

Det ble rapportert, og anmeldt - og det ble også omtalt i flere av landets aviser. Bare her i Oslo skjedde dette både på Lambertseter og Nordstrand av de to jeg husker.

Jo, det tror jeg på.

Du tror at hvis en frisk person tar en vaksine, er riskoen større for å få bivirkninger (sykelige bivirkninger, ikke varslede, naturlige bivirkninger som litt ømhet rundt stikkstedet), enn risikoen for at å bli smittet av sykdommen (smittet, ikke dødelig syk) dersom h*n lar være å ta vaksinen?! Gitt at vi snakker om en sykdom som smitter epidemisk, som influensa?

Det er bare mulig dersom omtrent alle andre tar vaksinen, slik at sykdommen ikke har noen å smitte. Det kan man jo selvsagt gamble med, men da er det risikofylt å være motstander av massevaksinasjon samtidig.

I alle andre tilfeller er det der statistisk sett (altså ifølge alminnelig sannsynlighetsregning - og det er en vitenskap, ikke en religion) helt på jordet.

Gjest En fast bruker

Nå syns jeg det er evig nok. Jeg vet ikke hva som er din agenda, og hvorfor du er sykelig opptatt av denne vaksinen, men det er lenge siden du var på den "normale" siden av spekteret i forhold til dette, spør du meg.

(Og nei, jeg er ikke i legemiddelindustrien, og ja, jeg har lest meg opp om bivirkningene av denne vaksinen)

Annonse

synes

Takk, laban, veldig bra sagt!

synes

Veldig enig!

I tillegg til at noen som du sier virker triste/forurettet over at så få døde, ser det ut til at en del nærmest jubler når det dukker opp nye/flere bivirkninger av vaksinen. Fryder seg over å være blant dem som var "fornuftige" nok til å ikke ta vaksinen. Og hoverer over dem som fulgte de rådene ekspertene faktisk kom med.

Vi tok vaksinen, men var (selvsagt) litt i tvil. Jeg konkluderte med at det hadde vært verre for meg i etterkant å ta beslutninger som førte galt av sted på tross av myndighetenes anbefalinger, enn å være i samme båt med mange andre. Om noen så kaller meg feig eller kaller de "mange andre" tankeløse, får så være.

Jeg har dog ikke presset på for å få den livmorhalskreft-vaksinen for min datter - hun er for gammel til å ha fått den tilbudt rutinemessig. Jeg vurderer den som litt mindre efektiv forebyggende enn en del av de andre vaksinene...men der også var jeg jo i tvil. Ergo - jeg hopper ikke på alle mulige vaksiner, men tenker litt selv....selv om en del her inne tror at alle som tok svineinfl.vaksinen er hodeløst fe.

Gjest Nickløsheletida

Veldig enig!

I tillegg til at noen som du sier virker triste/forurettet over at så få døde, ser det ut til at en del nærmest jubler når det dukker opp nye/flere bivirkninger av vaksinen. Fryder seg over å være blant dem som var "fornuftige" nok til å ikke ta vaksinen. Og hoverer over dem som fulgte de rådene ekspertene faktisk kom med.

Vi tok vaksinen, men var (selvsagt) litt i tvil. Jeg konkluderte med at det hadde vært verre for meg i etterkant å ta beslutninger som førte galt av sted på tross av myndighetenes anbefalinger, enn å være i samme båt med mange andre. Om noen så kaller meg feig eller kaller de "mange andre" tankeløse, får så være.

Jeg har dog ikke presset på for å få den livmorhalskreft-vaksinen for min datter - hun er for gammel til å ha fått den tilbudt rutinemessig. Jeg vurderer den som litt mindre efektiv forebyggende enn en del av de andre vaksinene...men der også var jeg jo i tvil. Ergo - jeg hopper ikke på alle mulige vaksiner, men tenker litt selv....selv om en del her inne tror at alle som tok svineinfl.vaksinen er hodeløst fe.

''I tillegg til at noen som du sier virker triste/forurettet over at så få døde, ser det ut til at en del nærmest jubler når det dukker opp nye/flere bivirkninger av vaksinen. Fryder seg over å være blant dem som var "fornuftige" nok til å ikke ta vaksinen. Og hoverer over dem som fulgte de rådene ekspertene faktisk kom med''

Det samme har jeg forundret meg over.

Gjest En fast bruker

Veldig enig!

''I tillegg til at noen som du sier virker triste/forurettet over at så få døde, ser det ut til at en del nærmest jubler når det dukker opp nye/flere bivirkninger av vaksinen. Fryder seg over å være blant dem som var "fornuftige" nok til å ikke ta vaksinen. Og hoverer over dem som fulgte de rådene ekspertene faktisk kom med.''

Der satte du ord på det. Jeg reagerer akkurat likt som deg. Syns det er direkte usmakelig.

Veldig enig!

Hvis fordelingen antall vaksinerte / ikke-vaksinerte hadde blitt veldig annerledes, ville kanskje utfallet på landsbasis blitt et annet også. Det får vi aldri vite.

Men det er ikke urimelig å anta at antall bivirkninger vil øke med antall vaksinedoser (vi snakker tross alt om millioner), mens antall smittede vil gå ned.

Vi har snakka om det i foreldregrupper, og mange foreldre innrømmet at de bare sa ja til det, uten videre seremoni - og har fått dårlig samvittighet i ettertid.

De har "dårlig samvittighet" fordi de har gjort noe som har beskyttet ungen?

Hva slags foreldre er dette?

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletida

''Det verste med dette er at neste gang det er snakk om viktig vaksine, så er folk dritlei av å føle at de er lurt av legemiddelindustrien som bare vil tjene penger. At de dropper hele greien uten å engang sjekke nærmere.''

Da er de dumme. Enkelt og greit.

Det er en ting at de blir syke/dør, men i tillegg smitter de andre som ikke kan vaksinere seg.

Dette med "penger" er skivebom - legemiddelindustrien tjener selvsagt MYE mer på medisiner og utstyr når folk er syke, enn det de gjør på en vaksine.

Med vennlig hilsen

''Da er de dumme. Enkelt og greit''

Enig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...