Gjest motisaz Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 har hørt at bønner blir regna som grønnsaker, altså ikke brekkbønner, men kidney bønner, linser, hvite, svarte..etc..gjør de det? men hvis så..blir soyabønner også regna som grønnsak da? altså jeg kan jo ikke akkurat si at tofu og soyaost smaker som grønnsaker...bare lurer jeg. og hva med mais..er det grønnsak eller korn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Hei Motisaz, Nei, det er ikke alltid like lett å vite hvilken gruppe mat hører inn under. Bønner tilhører vanligvis proteingruppen, nettopp fordi disse er en god proteinkilde. Linser, soyabønner, og tofu havner også i proteingruppen. Erter, brekkbønner og mais (som vi gjerne bruker som en grønnsak til middager) havner også vanligvis i grønnsaksgruppen, selv om vi vet at flere av disse hadde passet bedre i brød/korn-gruppen. For diabetikere derimot, tilhører alle bønner, erter, mais, og alle andre stivelse-rike grønnsaker brød/korn-gruppen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 Hei Motisaz, Nei, det er ikke alltid like lett å vite hvilken gruppe mat hører inn under. Bønner tilhører vanligvis proteingruppen, nettopp fordi disse er en god proteinkilde. Linser, soyabønner, og tofu havner også i proteingruppen. Erter, brekkbønner og mais (som vi gjerne bruker som en grønnsak til middager) havner også vanligvis i grønnsaksgruppen, selv om vi vet at flere av disse hadde passet bedre i brød/korn-gruppen. For diabetikere derimot, tilhører alle bønner, erter, mais, og alle andre stivelse-rike grønnsaker brød/korn-gruppen. Vennlig hilsen Bare lurte på det du skriver om bønner o.l. ift. diabetikere. Gjelder det også for brekkbønner? Jeg har selv diabetes1, og opplever langt mindre påvirkning på blodsukkeret av brekkbønner enn andre bønner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 Bare lurte på det du skriver om bønner o.l. ift. diabetikere. Gjelder det også for brekkbønner? Jeg har selv diabetes1, og opplever langt mindre påvirkning på blodsukkeret av brekkbønner enn andre bønner. Hei Windsong, Her i USA sier de gjerne at alle belgfrukter regnes som karbohydrater. (Dette trenger ikke være de samme retningslinjene som er brukt i Norge...). Dersom du ser en mindre effekt av brekkbønner på blodsukkeret (kanskje noe lignende som grønnsaker?), kan du godt la de gå som grønnsaker. Eller i hvertfall spise de mer fritt enn andre karbohydrater. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.