Gå til innhold

Holdbarhet ferdiglaget julemat

Anbefalte innlegg

Har vært ekstra tidlig på'n i år og stekt ferdig ribba i dag, da gjestene kommer litt tidlig i morgen. Det mangler jo ikke nettsider med råd om steking dagen før, så det er jeg ikke engstelig for, men vil eventuelle rester fortsatt kunne spises på første juledag?

(Ribba var forresten datomerket med 24.12)

Og hva med riskremen, som jeg også har pisket sammen i dag - kan den spises første juledag? Eller bør jeg fryse ned? (Har laget altfor stor porsjon, så kan fryse ned halvparten i dag, dersom slik mat kan fryses)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/373952-holdbarhet-ferdiglaget-julemat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svineribba kan helt fint spises 1. juledag, men jeg antar da den spises kald. En oppvarming nummer to er nok ikke noedvendigvis vellykket.

Riskremen kan vaere litt mer komplisert, paa grunn av floeten, men i utgangspunktet kan den nok fint fryses :)

Riskremen vi har juleaften pleier jeg å spise nesten hele romjulen... Uten å fryse. Frysing trodde jeg ville gjøre risen litt rar...men har ikke prøvd selv.

Ja, det er risen jeg frykter mest for ved frysing. Vet jeg har frosset risgrøt uten hell, men det kan jo hende kremen gjør en forskjell her.

Svineribba kan helt fint spises 1. juledag, men jeg antar da den spises kald. En oppvarming nummer to er nok ikke noedvendigvis vellykket.

Riskremen kan vaere litt mer komplisert, paa grunn av floeten, men i utgangspunktet kan den nok fint fryses :)

Ja, det blir bare kalde ribberester til frokost.

Litt usikker på om jeg skal satse på at riskremen holder seg eller ikke... Får gjester den dagen også, men har annen dessert i reserve. Skal tenke litt på det!

Ja, det er risen jeg frykter mest for ved frysing. Vet jeg har frosset risgrøt uten hell, men det kan jo hende kremen gjør en forskjell her.

Jeg tror ikke du vil angre på å la være å fryse den ned. De er jo bare to dager du snakker om, ikke sant? Som sagt - jeg har spist vår minst i 3-4 dager etter...

Annonse

''Og hva med riskremen, som jeg også har pisket sammen i dag - kan den spises første juledag? Eller bør jeg fryse ned? (Har laget altfor stor porsjon, så kan fryse ned halvparten i dag, dersom slik mat kan fryses)''

Du tuller nå? Jeg lager riskremen i morra og den har vi tenkt å spise av halve romjula! Om den settes kaldt og den ikke står varmt lenger enn under desserten på julaften (vi skal ikke ha middagsgjester flere dager og forsyner oss senere fra der den står kaldt) så holder den i mange dager. Kaldt = kjøleskapstemp.

''Og hva med riskremen, som jeg også har pisket sammen i dag - kan den spises første juledag? Eller bør jeg fryse ned? (Har laget altfor stor porsjon, så kan fryse ned halvparten i dag, dersom slik mat kan fryses)''

Du tuller nå? Jeg lager riskremen i morra og den har vi tenkt å spise av halve romjula! Om den settes kaldt og den ikke står varmt lenger enn under desserten på julaften (vi skal ikke ha middagsgjester flere dager og forsyner oss senere fra der den står kaldt) så holder den i mange dager. Kaldt = kjøleskapstemp.

Bra, for nå begynte jeg å bli engstelig for riskremen som jeg pisket sammen nå nettopp. Skal ikke spise den før første juledag.

Hadde ikke stresset med riskremen. Den er fortsatt god både første og andre dag! (Men ville styrt unna fryseboksen).

Ribba derimo..t. Jeg hadde nok aldri turt å tilberede ribbe med så kort holdbarhet. Svinekjøtt er jo det kjøttet som lettest blir (og smaker) fordervet og jeg hadde nok ikke gamblet julemiddagen min på den måtent..

Men nå er det jo for sent og satser på det går akkurat ;)

Hadde ikke stresset med riskremen. Den er fortsatt god både første og andre dag! (Men ville styrt unna fryseboksen).

Ribba derimo..t. Jeg hadde nok aldri turt å tilberede ribbe med så kort holdbarhet. Svinekjøtt er jo det kjøttet som lettest blir (og smaker) fordervet og jeg hadde nok ikke gamblet julemiddagen min på den måtent..

Men nå er det jo for sent og satser på det går akkurat ;)

Da jeg var i vei for å kjøpe, var holdbarhetsdato 24.12 den siste. Men det holder da i massevis for middagen i morgen :-) Om det ikke blir ribbe tilo frokost 1. juledag, er det ikke noe problem.

Annonse

Nei, tuller ikke, har bare ikke laget så gedigen prosjon før :-)

Persille1365381127

Jeg lagde riskrem på mandag, og spiste den dag... Smakte egentlig litt bedre i dag enn på mandag faktisk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...