Gå til innhold

Spørsmål om kålrabistappe - haster!

Anbefalte innlegg

Har som så mange andre, veldig mye mat som skal tilberedes på en gang i morgen. Så nå ser jeg etter ting jeg kan gjøre klart allerede i kveld/natt. Står nå og stusser over kålrabiene som skal bli stappe i morgen. Har skjært dem opp i biter og lagt dem i gryte med kaldt vann. Spørsmålet er om jeg kan koke den opp også, natten før?

Det hadde hjulpet veldig på mtp manko med kokeplater i morgen!

Fortsetter under...

Hei!

Vi hadde smalahovefest for et par uker siden, og hadde manko på plater på komfyren. Da laget vi kålrabistappa helt ferdig (med melk, fløte osv) om formiddagen. Varmet den så opp inni stekeovnen da vi skulle spise. Gikk kjempefint!

Vi har altså ikke prøvd å kjøle den helt ned og så opp igjen, men jeg vil tro at de tgår fint. må sikkert stå i kjøleskapet i natt pga melk/fløte, så den ikke blir sur.

Hei!

Vi hadde smalahovefest for et par uker siden, og hadde manko på plater på komfyren. Da laget vi kålrabistappa helt ferdig (med melk, fløte osv) om formiddagen. Varmet den så opp inni stekeovnen da vi skulle spise. Gikk kjempefint!

Vi har altså ikke prøvd å kjøle den helt ned og så opp igjen, men jeg vil tro at de tgår fint. må sikkert stå i kjøleskapet i natt pga melk/fløte, så den ikke blir sur.

''Vi hadde smalahovefest for et par uker siden, og hadde manko på plater på komfyren. Da laget vi kålrabistappa helt ferdig (med melk, fløte osv) om formiddagen. Varmet den så opp inni stekeovnen da vi skulle spise. Gikk kjempefint!''

laget dere den formiddagen før? Alternativet mitt blir jo å lage den i morgen formiddag, men da er det så mye annet som skal gjøres, så hadde håpet å ihvertfall kunne koke opp kålrabien i dag og sette den i kjølig rom. Har ikke plass i kjøleskapet til at jeg tørr å lage den helt ferdig med melk/fløte allerede i dag. Men om kålrabien var ferdig kokt og klar til å stappes/blandes til i morgen,, hadde det vært helt perfekt!

Gjest Mor`s beste

''Vi hadde smalahovefest for et par uker siden, og hadde manko på plater på komfyren. Da laget vi kålrabistappa helt ferdig (med melk, fløte osv) om formiddagen. Varmet den så opp inni stekeovnen da vi skulle spise. Gikk kjempefint!''

laget dere den formiddagen før? Alternativet mitt blir jo å lage den i morgen formiddag, men da er det så mye annet som skal gjøres, så hadde håpet å ihvertfall kunne koke opp kålrabien i dag og sette den i kjølig rom. Har ikke plass i kjøleskapet til at jeg tørr å lage den helt ferdig med melk/fløte allerede i dag. Men om kålrabien var ferdig kokt og klar til å stappes/blandes til i morgen,, hadde det vært helt perfekt!

Den kan lages før og varmes opp i mikro feks, går som hakka møkk :)

Men når jeg ikke har plass til den i kjøleskapet da?

Kan du ikke bruke det ekstra store kjøleskapet, altså ute? Her jeg bor er det kjøleskaptemperatur på terrassen...

Ellers så kan du spare plater ved å koke potene ferdig, helle av vannet, sette på lokk, pakke inn kjelen i stort hpndkle og deretter sette det under ei dyne. Holder seg rykende varme leeenge!

Annonse

Kan du ikke bruke det ekstra store kjøleskapet, altså ute? Her jeg bor er det kjøleskaptemperatur på terrassen...

Ellers så kan du spare plater ved å koke potene ferdig, helle av vannet, sette på lokk, pakke inn kjelen i stort hpndkle og deretter sette det under ei dyne. Holder seg rykende varme leeenge!

Vi er faktisk oppe i 9 grader ute hos oss, så er usikker på om det blir kaldt nok når jeg har hatt melk og fløte i...

Ingen ga meg grønt lys for å koke opp kålrabien i kveld, så da blir det nok til at jeg koker den og potetene (takk for tips!) i morgen formiddag.

Vi er faktisk oppe i 9 grader ute hos oss, så er usikker på om det blir kaldt nok når jeg har hatt melk og fløte i...

Ingen ga meg grønt lys for å koke opp kålrabien i kveld, så da blir det nok til at jeg koker den og potetene (takk for tips!) i morgen formiddag.

Jeg har altid kokt stappa samme dagen som vi skal ha den, men jeg har spist restene en dag eller to senere, og det har ikke vært noe problem - den smaker godt! Så det er kun dette manglende kjøleskapet som er et problem med å lage den dagen før.

Jeg har riskremen på veranden ;O) Ypperlig kjøleskap.

Annonse

Gjest luftslott

Min mor lager ferdig sin finske rotmos ei uke eller så i forveien, legger alt i porsjonsformer og fryser det. Så tines den over natta og varmes i ovnen sammen med pølser, kjøttkaker osv til middagen. Den smaker alltid like fantastisk:-)

Gjest av og til er det enkleste det beste

Jeg kjøpte alt ferdig i år jeg. Bortsett fra medisterkaker da. Ferdig kålrabistappe (fersk i pose), ferdigstekt ribbe, ferdig saus, alt bare til å varme opp i ovnen. Julebakst fra bakeri.

Var nødt til å gjøre alt så enkelt som mulig for å få til julen i år. Men vi har kost oss kjempemasse!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...