Gå til innhold

Hvor mange fagfolk kan lese ABB-rapporten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver og laster ned sammendraget av den sakkyndige rapporten om ABB som ligger på nett.

Jeg har en psykiaterslektning, som hadde lest hele rapporten, og gikk god for deres vurdering.

Kan alle som jobber i faget, få tilgang til den?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Egentlig bare den rettspsykiatriske kommisjon på 7 medlemmer.

Dessverre er ikke vanlige regler fulgt. Noen føler seg berettiget til å omgå loven og "lekke".

Skrevet

Egentlig bare den rettspsykiatriske kommisjon på 7 medlemmer.

Dessverre er ikke vanlige regler fulgt. Noen føler seg berettiget til å omgå loven og "lekke".

1 ) Det er jo mange fagfolk som har reagert ,etter å ha lest rapporten, spesielt noen svenske og danske sakkyndige. Har de fått utlevert rapporten bare for å synse ?

Jeg vet at min slektning også har tatt på seg noen slike oppdrag, og er en venn av Sørheim. Så det er kanskje nok for å få lese?

2 )

hva slags kompetanse kreves av en psykiater som skal fungere som sakkyndig ? Skal alle psykiatere i utgangspunktet være skolert til å gjøre disse vurderingene, eller må det videreutdanning til ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1 ) Det er jo mange fagfolk som har reagert ,etter å ha lest rapporten, spesielt noen svenske og danske sakkyndige. Har de fått utlevert rapporten bare for å synse ?

Jeg vet at min slektning også har tatt på seg noen slike oppdrag, og er en venn av Sørheim. Så det er kanskje nok for å få lese?

2 )

hva slags kompetanse kreves av en psykiater som skal fungere som sakkyndig ? Skal alle psykiatere i utgangspunktet være skolert til å gjøre disse vurderingene, eller må det videreutdanning til ?

1. Nei, det skal ikke finnes noen unntak fra regelen - ikke en gang for venner :-)

2. Alle psykiatere kan i prinsippet gjøre slike vurderinger. I praksis velger en erfarne fagfolk som har arbeidet med denne typen pasienter over lang tid. De siste årene har det kommet formell skolering som ses på som en klar fordel, men ikke et absolutt krav.

Vanligvis starter en med mindre saker, og om en viser seg dugelig, rykkker en oppover i systemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...