Gå til innhold

Nhd, er vi Nordmenn selvopptatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fundert litt på noe du skrev for få dager siden til en annen bruker - at de aller fleste av oss liker å prate om oss selv (da tenker jeg i sosiale sammenhenger).

Hva kommer det av, og gjelder det oss Nordmenn eller verden forøvrig?

...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I vårt sosialdemokratiske likhetsssamfunn, som jeg forøvrig setter svært stor pris på, finnes det noen løgner og noen usagte sannheter som nesten er tabubelagte.

En ting som ikke skal nevnes er at vi alle er oss selv nærmest. Vår familie og en selv er i sentrum for vårt interessefelt. Slik tror jeg det har vært til alle tider og i alle samfunn. Jeg ser ikke noe galt i det.

hidi, the scorpion
Skrevet

I vårt sosialdemokratiske likhetsssamfunn, som jeg forøvrig setter svært stor pris på, finnes det noen løgner og noen usagte sannheter som nesten er tabubelagte.

En ting som ikke skal nevnes er at vi alle er oss selv nærmest. Vår familie og en selv er i sentrum for vårt interessefelt. Slik tror jeg det har vært til alle tider og i alle samfunn. Jeg ser ikke noe galt i det.

''En ting som ikke skal nevnes er at vi alle er oss selv nærmest. Vår familie og en selv er i sentrum for vårt interessefelt. Slik tror jeg det har vært til alle tider og i alle samfunn. Jeg ser ikke noe galt i det.''

Så da bør vi overse alle andre mennesker som lever under tortur, sult og andre helvete på denne jord?

Vi har nok med oss selv og våre "små" problemer, mener du det? Slik er ikke min verden, jeg higer ikke etter penger eller materielle ting, har alt jeg trenger, selv om sofaen er over 18 år og slitt. Mitt TV er over 20 år, men det funker.

Men jeg har fadderbarn, noe som gir meg mer glede enn fancy ting! Er det galt, mener du?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''En ting som ikke skal nevnes er at vi alle er oss selv nærmest. Vår familie og en selv er i sentrum for vårt interessefelt. Slik tror jeg det har vært til alle tider og i alle samfunn. Jeg ser ikke noe galt i det.''

Så da bør vi overse alle andre mennesker som lever under tortur, sult og andre helvete på denne jord?

Vi har nok med oss selv og våre "små" problemer, mener du det? Slik er ikke min verden, jeg higer ikke etter penger eller materielle ting, har alt jeg trenger, selv om sofaen er over 18 år og slitt. Mitt TV er over 20 år, men det funker.

Men jeg har fadderbarn, noe som gir meg mer glede enn fancy ting! Er det galt, mener du?

Ting er vel ikke svart/hvitt - enten eller.

Satt på spissen tenker jeg at dersom en voksen fikk valget mellom at eget barn skulle dø eller et helt fremmed barn, ville de aller fleste velge livet for eget barn.

Skrevet

Satt på spissen tenker jeg at dersom en voksen fikk valget mellom at eget barn skulle dø eller et helt fremmed barn, ville de aller fleste velge livet for eget barn.

Hm. Du mente ikke (bare?) i sosiale sammenhenger da? Jeg trodde det. Men her kommer du i iallfall med et godt eks som jeg kan skrive under på.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Satt på spissen tenker jeg at dersom en voksen fikk valget mellom at eget barn skulle dø eller et helt fremmed barn, ville de aller fleste velge livet for eget barn.''

Det er satt veldig på spissen. Selvfølgelig ville jeg redde mitt barn først! Her var det ikke snakk om slikt, at vi nordmenn setter oss selv i første rekke, så lenge det ikke gjelder å redde egen familie, så er vi en stor gjeng med egoister!

Vi er heldige som er født i Norge, tenk å bli født i Somalia! Vi er så rike, at det koster oss ikke mye å hjelpe andre, og det irriterer meg.

Vet at Staten gir penger, men de går jo mest til korrupsjon. Det er en skam.

Jeg uskylder ikke det norske folk, for ikke å gi mer, de kan foreta undersøkelser på nett!

Skrevet

Hvorfor trekker du frem alderen på tv og sofa?

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvorfor trekker du frem alderen på tv og sofa?

''Hvorfor trekker du frem alderen på tv og sofa?''

Fordi jeg er fornøyd med det jeg har, selv om møblene har sett sine bedre dager;)

Dessuten hater jeg bruk og kast samfunnet! Er det forklaring god nok?

Gjest Purple sky
Skrevet

''Så da bør vi overse alle andre mennesker som lever under tortur, sult og andre helvete på denne jord?''

NHD skrev noe slikt som at 'våre nærmeste er i sentrum for vårt interessefelt'.

Utsagnet motsetter seg ikke empati og evt handlekraft for de som lider adskillig mer enn 'oss' .

OK, men hvem kretser tankene dine sterkest over på f.eks julaften eller i romjula; barna dine / familien din eller sultofrene i Afrika / Romfolk / Dagmar-ofre / osv. ?

Hvem tenker du på og elsker i det daglige? Har dine egne første prioritet?

Tviler ikke 'på en plass' at du har genuin nestekjærlighet, men er litt uforstående til at du mistolket NHD i dette innlegget ; - S

Det sagt, jeg 'digger' jeg deg, Hidi! Og det skriver jeg ikke fordi "det-er-jul-og-alle-må-være-snille-mot-hverandre" :) Ønsker deg og dine en fortsatt god jul (tipper du irriterer deg like mye som meg over alle dem som uttaler at jula er over når pakkene er åpnet julaften, for det er faktisk da den begynner, grr), hehe...

Og for ordens skyld: Jeg og mange med meg har fadderbarn, deltar i frivillig arbeid, gir nødhjelp, støtter WWF osv, osv - så tror ikke det er den største utfordringen mht nestekjærlighet ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Så da bør vi overse alle andre mennesker som lever under tortur, sult og andre helvete på denne jord?''

Utsagnet motsetter seg ikke empati og evt handlekraft for de som lider adskillig mer enn 'oss' .

OK, men hvem kretser tankene dine sterkest over på f.eks julaften eller i romjula; barna dine / familien din eller sultofrene i Afrika / Romfolk / Dagmar-ofre / osv. ?

Tviler ikke 'på en plass' at du har genuin nestekjærlighet, men er litt uforstående til at du mistolket NHD i dette innlegget ; - S

Det sagt, jeg 'digger' jeg deg, Hidi! Og det skriver jeg ikke fordi "det-er-jul-og-alle-må-være-snille-mot-hverandre" :) Ønsker deg og dine en fortsatt god jul (tipper du irriterer deg like mye som meg over alle dem som uttaler at jula er over når pakkene er åpnet julaften, for det er faktisk da den begynner, grr), hehe...

Og for ordens skyld: Jeg og mange med meg har fadderbarn, deltar i frivillig arbeid, gir nødhjelp, støtter WWF osv, osv - så tror ikke det er den største utfordringen mht nestekjærlighet ;)

''Utsagnet motsetter seg ikke empati og evt handlekraft for de som lider adskillig mer enn 'oss' . OK, men hvem kretser tankene dine sterkest over på f.eks julaften eller i romjula; barna dine / familien din eller sultofrene i Afrika / Romfolk / Dagmar-ofre / osv. ?

Hvem tenker du på og elsker i det daglige? Har dine egne første prioritet?''

Jeg kunne glatt la være å feire jul. Men jeg har barn, og de ønsker jul..

Mine juletanker går til de som lider mest, og jeg gir penger/gaver til de som lider mest.

Jeg tilbydde en gravid romfolk å bo her, men noen mennesker sendte henne hjem.

Alikevel, så føler jeg at jeg ikke gjør nok...

Skrevet

''Hvorfor trekker du frem alderen på tv og sofa?''

Fordi jeg er fornøyd med det jeg har, selv om møblene har sett sine bedre dager;)

Dessuten hater jeg bruk og kast samfunnet! Er det forklaring god nok?

Jeg trenger ikke flere forklaringer, men jeg reagerer både på dol og andre steder når jeg får materialistiske forklaringer på hvor lite materialistiske noen er.

Møblene dine er ikke særlig gamle, og hvis du har en tv som fungerer så er det helt naturlig.

Gjest tross alt?
Skrevet

Bare en tanke som slår meg siden dette kom opp i psyk.forumet.

Det at vi tenker så mye som oss selv,

mange av de som sliter, sliter kanskje mye pga de bare ser seg selv,

det er bare de det er synd på, alle andre er slemme osv...

Hvis vi hadde gått litt inn i oss selv og sett på verden med andre øyne, kan det hende flere hadde fått selvinnsikt nok til å få det bedre med seg selv.

Det er faktisk andre som har det verre enn oss.

Skrevet

''Utsagnet motsetter seg ikke empati og evt handlekraft for de som lider adskillig mer enn 'oss' . OK, men hvem kretser tankene dine sterkest over på f.eks julaften eller i romjula; barna dine / familien din eller sultofrene i Afrika / Romfolk / Dagmar-ofre / osv. ?

Hvem tenker du på og elsker i det daglige? Har dine egne første prioritet?''

Jeg kunne glatt la være å feire jul. Men jeg har barn, og de ønsker jul..

Mine juletanker går til de som lider mest, og jeg gir penger/gaver til de som lider mest.

Jeg tilbydde en gravid romfolk å bo her, men noen mennesker sendte henne hjem.

Alikevel, så føler jeg at jeg ikke gjør nok...

''Jeg kunne glatt la være å feire jul. Men jeg har barn, og de ønsker jul..''

Så du setter altså dine nærmeste først? Nemlig, det er det som er poenget til oss andre også:-) Det er ikke noe galt i det, det er helt naturlig at man setter seg selv og sine nærmeste først - deretter kan man ta inn over seg de andre lidende i verden. Men å forsøke å fremstå som prektig, og at alle andre er egoistiske fordi man kanskje innrømmer at man setter seg selv og sine nærmeste først, blir litt dårlig gjort...

Skrevet

Bare en tanke som slår meg siden dette kom opp i psyk.forumet.

Det at vi tenker så mye som oss selv,

mange av de som sliter, sliter kanskje mye pga de bare ser seg selv,

det er bare de det er synd på, alle andre er slemme osv...

Hvis vi hadde gått litt inn i oss selv og sett på verden med andre øyne, kan det hende flere hadde fått selvinnsikt nok til å få det bedre med seg selv.

Det er faktisk andre som har det verre enn oss.

Jeg tror det er veldig lurt å minne oss selv på å løfte blikket med jevne mellomrom, enten vi er syke eller friske. Den norske sutringa er i en klasse for seg, spør du meg. At vi er selvopptatte er nå en ting, men at det sutres så inn i granskauen i et land der der folk blir så godt tatt vare på som her, det er ikke et godt tegn.

Skrevet

Dette var flere beslektede spørsmål i ett.

Tror det er menneskelig å være opptatt av, og like å snakke om, seg selv og sine nærmeste. Tror ikke nordmenn er spesielle her.

Imidlertid tror jeg nordmenn er ganske spesielt glad i å snakke om Norges og nordmenns fortreffelighet, for ikke nærmest å si overlegenhet. Og en ser ut til å glemme at folk fra andre nasjoner også utmerker seg i mellom, for ikke å snakke om at Norge er et ganske unnselig land i verdensmålestokk. Mange ganger flaut å høre nordmenn legge ut om norske prestasjoner og vårt unike land uten å låne øre til samtalepartneren (det har jeg faktisk erfart mange ganger). Vi er dessutengenerelt ekstremt opptatt av hva andre mener om oss, og hver gang det skjer noe i Norge eller med nordmenn brukes STOR spalteplass på å omtale hvordan utenlandske medier dekker saken.

Ganske interessant dette, det har vel med historien å gjøre, både det at vår uavhengighet er ganske fersk og at vi lenge har vært nokså små og ubetydelige, og lider av et lillebrorkompleks.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Utsagnet motsetter seg ikke empati og evt handlekraft for de som lider adskillig mer enn 'oss' . OK, men hvem kretser tankene dine sterkest over på f.eks julaften eller i romjula; barna dine / familien din eller sultofrene i Afrika / Romfolk / Dagmar-ofre / osv. ?''

Aller først, takk for et flott og gjennomtenkt innlegg, Purple sky!

Synes fremdeles vi nordmenn er selvopptatte,,,, Annet hvert år er jeg alene på julaften, og klarer å kose meg, så er barna hos meg annet hvert år, men her overgåes det ikke i gavekjøp etc., Jeg har _absolutt_ alt jeg trenger, og det sier jeg til barna også. Om jeg får t-lys i julegave, så er jeg kjempefornøyd (elsker levende lys)!

Jeg kjøper syv julepresanger, til mine tre barn, nevøer og nieser under 18 år og selvfølgelig til min mor.

Året jeg feiret alene, så ville jeg be med meg hjem en husløs, romaner etc. Men da satte ungene foten ned. Så da ga jeg litt mer til SOS-barnebyer, men føler meg likevel egoistisk.

Jeg konkurrererikke med andre mennesker, om hvor mye jeg gir i julegaver! Men jeg tror definitivt at det finnes konkurranse der ute, og det gjør meg trist.

TOM eksperter sier at barn for altfor mange julegaver, og jeg er enig.

Hva skjer med koslig julesamvær med familie, hvor vi kan le og bare ha det hyggelig i sammen, hvor god mat er endel av det;)

Jeg respekterer andres forhold til juletradisjoner, men selvopptatte er vi muligens alle, dessverre!

Klem til deg;)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jeg kunne glatt la være å feire jul. Men jeg har barn, og de ønsker jul..''

Så du setter altså dine nærmeste først? Nemlig, det er det som er poenget til oss andre også:-) Det er ikke noe galt i det, det er helt naturlig at man setter seg selv og sine nærmeste først - deretter kan man ta inn over seg de andre lidende i verden. Men å forsøke å fremstå som prektig, og at alle andre er egoistiske fordi man kanskje innrømmer at man setter seg selv og sine nærmeste først, blir litt dårlig gjort...

''Så du setter altså dine nærmeste først? Nemlig, det er det som er poenget til oss andre også:-) Det er ikke noe galt i det, det er helt naturlig at man setter seg selv og sine nærmeste først - deretter kan man ta inn over seg de andre lidende i verden. Men å forsøke å fremstå som prektig, og at alle andre er egoistiske fordi man kanskje innrømmer at man setter seg selv og sine nærmeste først, blir litt dårlig gjort...''

Jeg har mine barn til jul annethvert år, og de er ikke bortskjemte på dyre gaver eller gourmet middag. For oss er det koseligste å være sammen!

Jeg er ikke prektigere enn mange andre, tror at det finnes mennesker som er mye bedre menneske enn det jeg er.

I samfunnet vårt, er det blitt en konkurranse om hvem som kjøper de dyreste gavene til barn og familie, det synes jeg er kvalmende.

Jeg kjøper syv julepresanger, hvorav tre til mine barn, tre til nieser og nevøer under 18 og selvfølgelig til min mor.

Mine barn kjøper gaver til meg, og de _vet_ at jeg har alt jeg trenger, men de finner likevel noe som jeg blir kjempeglad for, uten at det koster en formue.

Jeg er òg bare et menneske, som fosøker å tenke på alle de som lider, men har forlengst innsett at jeg ikke kan hjelpe alle..

Gledelig jul, Bookworm:)

Klem fra den feilbare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...