Gå til innhold

Stresset situasjon og konsentrasjon - råd?

Anbefalte innlegg

Gjest Vrient men vil mestre det
Skrevet

Jeg sliter litt med konsentrasjonen. Vi åpnet for få dager siden en helt ny bensinstasjon. Har ikke fått så god opplæring på kassa, men har fått det til da vi har vært flere på jobb. Vi har hatt noen få sure kunder, og i går var det en som bare gikk også. "der mistet vi sikkert en kunde", tenkte jeg.

2.januar skal jeg være helt alene på jobb. Jeg er ikke så god på data, og når man står midt oppe i det må man tenke fort. Da har det lett for at det stopper opp. Da må jeg lete meg frem på kassa, for jeg husker ikke hvor jeg finner alt og hvordan jeg gjør det.

Jeg har erfaring med at ting har gått bra, ting jeg har gruet meg til og som jeg har vært rimelig sikker på ikke har kommet til å gå bra. Men nå har jeg kun meg selv å stole på. Og med litt konsentrasjonsvansker i en slik stresset situasjon er det ikke lett. Hva sier man til kunden da? "beklager, men jeg kan dessverre ikke hjelpe deg"? Og da mister vi jo kanskje den kunden...

Jeg vurderer å si fra om at jeg ikke kan ta vakter alene. Men samtidig ønsker jeg å mestre det. Derfor tas tips i forhold til situasjonen i mot med veldig stor takknemlighet :o)

Skrevet

Du må jo kunne betjene kassa om du skal stå alene, det er et minimumskrav. Er det ikke mulighet for å være litt på jobb de nærmeste dagene sammen med noen slik at du blir litt tryggere. Dette virker jo useriøst fra bedriftens side, det å sette folk alene uten at de har jobbet nok til å kunne hjelpe folk med å betale for det de ønsker å kjøpe. Forståelse om at du er ny og at det kanskje går litt sakte og at du kanskje må ringe noen osv bør man få, men ikke at man sier til kunden at jeg ikke kan hjelpe deg.

Skrevet

Du sier at du har mestret å bruke kassa når dere har vært flere på jobb, da vil du også mest sannsynlig få det til når du er alene på jobb. Hvis det stopper litt opp, så er det bare å si til kunden at det dessverre går litt langsomt fordi dere nettopp har lagt om til nytt system.

Verden går heller ikke under om en eller annen kunde velger å gå fordi det går litt langsomt.

Skrevet

Hei!

Du må skrive deg lister/lapper over hvordan gjøre det du kan glemme i stressede situasjoner.

Det er fint å si i fra om at man ikke kan hjelpe.

Man mister ikke kunder på bensinstasjoner, trenger man bensin kommer man uansett.

Sure mennesker gjør vondt i magen, men prøv å tenke at det er egentlig dårlig gjort å gå rundt å være så sur, bli heller litt sint på dem. (inni deg sånn at du blir kvitt dem)

Jeg jobbet i klesbutikk i Bogstadveien en kort periode, det ble kort for jeg svarte så mye rart at min sjef rev klær ut av hendene mine og ikke ga meg flere vakter, jeg egnet meg ikke fordi jeg på inniden har så mye snodige formuleringer. Jeg forstår min sjef for her er det viktig å ikke miste kunder og det gjør man hvis man svarer merkelig på kunders spørsmål, men bensinstasjon er litt annerledes.

Jeg håper du skriver deg lister og får det til.

Lykke til :)

Skrevet

Madelenemies råd om lister er bra. Jeg bruker også ofte sjekklister i jobben min når vi tar i bruk nye systemer.

Vent på en rolig stund uten kunder og lag deg en liste som du har liggende ved siden av kassa. Når du kjenner at tankene låser seg ser du på den.

Kombinasjonen nytt system og interaksjon med kunder kan være litt vrien, men det er bare til du har vært igjennom det endel ganger.

Husk at om en måned er du ekspert på det nye systemet :-)

Gjest Trådstarter
Skrevet

Madelenemies råd om lister er bra. Jeg bruker også ofte sjekklister i jobben min når vi tar i bruk nye systemer.

Vent på en rolig stund uten kunder og lag deg en liste som du har liggende ved siden av kassa. Når du kjenner at tankene låser seg ser du på den.

Kombinasjonen nytt system og interaksjon med kunder kan være litt vrien, men det er bare til du har vært igjennom det endel ganger.

Husk at om en måned er du ekspert på det nye systemet :-)

Tusen takk for svarene :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...