Gå til innhold

Hva er verst?

Gjest berreundrar

Anbefalte innlegg

Gjest berreundrar
Skrevet

Psykisk mishandling permanent over år, eller fysiske overgep som har skjedd rundt 10 ganger? (vold og voldtekt)

Skrevet

Jeg kommer aldri til å skjønne hvor behovet for å sette traumer, eller sykdommer og lidelser, opp mot hverandre for å måle hvilket som er mest grusomt kommer fra.

Dette er 2 ulike former for traumer med det fellestrekk at begge er like jævlige som dagen er lang.

Skrevet

Må det sammenlignes da? Er ikke begge deler like grusomme på hver sin måte.

Skrevet

Det avhenger av andre omstendigheter, personen som blir utsatt (alder, personlighet) og hvem som utfoerer handlingen.

Skrevet

Hvorfor skulle noe være verst? For den som opplever den ene eller den andre tingen, er det ILLE!

Hvorfor denne trangen til å sammenligne?

Skrevet

Skjønner heller ikke behovet for sammenligning, jævelskap kan vel ikke måles på den måten. Fysisk og psykisk vold henger ofte tett sammen.

Om noen i det hele tatt skulle kunne uttale seg om en slik "sammenligning" måtte det vel være noen som har opplevd begge deler. Antakelig er det en god del som vet hva det er snakk om.

Gjest berreundrar
Skrevet

Skjønner heller ikke behovet for sammenligning, jævelskap kan vel ikke måles på den måten. Fysisk og psykisk vold henger ofte tett sammen.

Om noen i det hele tatt skulle kunne uttale seg om en slik "sammenligning" måtte det vel være noen som har opplevd begge deler. Antakelig er det en god del som vet hva det er snakk om.

Ingen skjønner behovet for sammenligning. Men jeg har et behov for å vite hva som anses å være verst av psykisk og fysisk misbruk fra psykiatrien siden de har erfaring med begge deler. Hva får en mest traumer av? Hvilken av disse "kategoriene" er vanskeligst å behandle? Hvilken har best prognose for å kunne klare seg best her i livet?

Jeg vet slikt er individuelt, men noe må en vel ha funnet ut på gruppenivå?

Men dere får virkelig unnskylde om jeg irriterte dere ved å stille et sånt spørsmål. Men jeg har mine grunner.

Skrevet

Ingen skjønner behovet for sammenligning. Men jeg har et behov for å vite hva som anses å være verst av psykisk og fysisk misbruk fra psykiatrien siden de har erfaring med begge deler. Hva får en mest traumer av? Hvilken av disse "kategoriene" er vanskeligst å behandle? Hvilken har best prognose for å kunne klare seg best her i livet?

Jeg vet slikt er individuelt, men noe må en vel ha funnet ut på gruppenivå?

Men dere får virkelig unnskylde om jeg irriterte dere ved å stille et sånt spørsmål. Men jeg har mine grunner.

Jeg ga deg et svar.

• 5 år senere...
Skrevet

Hvis man skal sammenligne, så tror jeg psykisk vold er verst, men nå tenker jeg ikke på fysisk vold som fører til knekte ben og armer. Hvis man blir utsatt for fysisk vold så skjønner man at den som utfører den gjør noe galt og straffbart, ved psykisk vold så fører det ofte til at offeret for denne volden tror det er noe galt med en selv. Tror også at psykisk vold som utføres av foreldre mot egne barn er mer skadelig enn oppdragervold, altså ris, kniping, lugging hvis barnet har gjort noe det vet er galt. Dette var ganske vanlig da jeg vokste opp, og jeg tok ingen skade av det, skjønte bare at nå var det best å lye ;) . Leste en artikkel for ikke så lenge siden, den viste at av mordere så var det et flertall som hadde blitt utsatt for psykisk vold som barn,det viser vel hvor skadelig psykisk vold kan være, og kanskje i større grad enn fysisk vold, tenker da ikke på fysisk vold som fører til stor skade, og i verste grad, død. 

Anonymkode: 99a87...494

Skrevet

mange mener ensomhet er værst og synes det er vanskelig å akseptere at det alltid er noen som aldri er med på noe

Anonymkode: 906a8...f9a

Skrevet

Når jeg vokste opp gjorde fysisk vold vondt, var redd for neste gang det skulle skje. Men tok det på strak arm. Det verste var det psykiske, det var rett og slett nervepirrende. Det setter ikke bare spor på kroppen, men i sinnet. Man blir jo nervevrak.

Skrevet

Men vil bare si at jeg har et godt forhold til min far i dag, likte han bare ikke når jeg vokste opp. Noe skjer når folk blir eldre, og jeg lærte mye av det :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...