Gå til innhold

Oss bipolare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enten er vi deprimerte og ekstremt selvopptatt og ulykkelige, ellers så er vi maniske og gir f... i det meste. Så har vi de normale periodene hvor skammen kommer. De heldige av oss er godt medisinerte. Jeg sier ikke at dette gjelder alle. Snakker i grunnen for meg selv. For et styr!

Men jeg lurer på hvordan dere schizofrene har det? Går dere veldig mye opp og ned dere også eller dreier det seg mest om psykoser -ikke psykoser?

Hilsen nysgjerrig

Skrevet

Jeg har hatt 3 lange sykdomsperioder. Etter de toførste kom jeg meg i jobb og forhold o.l. Etter den siste for7 år siden har jeg aldri kommet til bake i optimal form. Det er vel det som kalles residual schizofreni tenker jeg.

Skrevet

Jeg har hatt 3 lange sykdomsperioder. Etter de toførste kom jeg meg i jobb og forhold o.l. Etter den siste for7 år siden har jeg aldri kommet til bake i optimal form. Det er vel det som kalles residual schizofreni tenker jeg.

Hva er residual?

Skrevet

Hva er residual?

Det er når man ikke er psykotisk, men har restsymptomer, såkalte negative symptomer som ambivalens, tankeforstyrrelser, flat affekt og innadvendthet.

Skrevet

Det er når man ikke er psykotisk, men har restsymptomer, såkalte negative symptomer som ambivalens, tankeforstyrrelser, flat affekt og innadvendthet.

Ok. Prøver å forstå.

Gjest Matariki
Skrevet

Kjenner meg igjen i BP diagnosen jeg, meg er jo schizofreni. Syns det er rart for jeg svinger mye.

Skrevet

Kjenner meg igjen i BP diagnosen jeg, meg er jo schizofreni. Syns det er rart for jeg svinger mye.

Kanskje de to diagnosene er nærmere hverandre enn det en skulle tro? jeg vet ikke.

Gjest Matariki
Skrevet

Kanskje de to diagnosene er nærmere hverandre enn det en skulle tro? jeg vet ikke.

Ja, kanskje det. De sa mine "manier" var endel av psykosen, at jeg blir utrolig gira og mister all energi etterpå. Minner jo om BP det da. Men med BP har en vel ikke psykotiske symptomer mesteparten av tiden, kun ved ned og oppturer?

Men tror jeg iblant er helt uten symptomer, trodde ikke det var mulig ved schizofreni.

Skrevet

Ja, kanskje det. De sa mine "manier" var endel av psykosen, at jeg blir utrolig gira og mister all energi etterpå. Minner jo om BP det da. Men med BP har en vel ikke psykotiske symptomer mesteparten av tiden, kun ved ned og oppturer?

Men tror jeg iblant er helt uten symptomer, trodde ikke det var mulig ved schizofreni.

For min del er jeg nærpsykotisk ved hypomanier, men det er først og fremst morsomt. Føler du at schizofreni er en udelt ulykkelig tilstand?

Gjest Matariki
Skrevet

For min del er jeg nærpsykotisk ved hypomanier, men det er først og fremst morsomt. Føler du at schizofreni er en udelt ulykkelig tilstand?

''Føler du at schizofreni er en udelt ulykkelig tilstand?''

Nei. Har gode stunder jeg og. Følt meg manisk eller hypomanisk, syns det er en fin tilstand. Men blir veldig sliten etterpå.

Gjest Matariki
Skrevet

Men svinger kanskje litt vel mye til at det kan være BP?

Vet ikke helt hva jeg skal tro, men er ferdig med utredninger :)

Skrevet

''Føler du at schizofreni er en udelt ulykkelig tilstand?''

Nei. Har gode stunder jeg og. Følt meg manisk eller hypomanisk, syns det er en fin tilstand. Men blir veldig sliten etterpå.

Merkelig. Kanskje du er schizoaffektiv?

Gjest Matariki
Skrevet

Merkelig. Kanskje du er schizoaffektiv?

Sa det til de som utredet meg sist, de var sikker på schizofreni. Tok med papirer som strakk seg langt tilbake i tid, men tror ikke det stod noe om svingningene mine der. Orker ikke spekulere mer i det tror jeg. De mente folk med schizofreni kunne svinge og.

Gjest Matariki
Skrevet

''psykoser -ikke psykoser?''

Men dreier seg endel om dette for min del og, er ofte redd for å "miste grepet" helt, det ville vært det verste som kan hende meg. Vil ikke bli helt "vekke" og strever for å holde meg i "virkeligheten". Men medisinene skal jo hjelpe da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...