Gå til innhold

Spørsmål om skatt

Gjest forskudd på arv til barnebarn

Anbefalte innlegg

Gjest forskudd på arv til barnebarn

Hvis forskudd på arv hoppes over et ledd og gis barnebarnet, slik at det får feks 25.000 kroner. Vil barnet (eller foreldrene) da måtte skatte av dette beløpet hvert år? Eller, kan det på annen måte være ugunstig for barnet, feks når det en gang skal ta opp studielån, at det har en liten formue? Barnet er 10 år gml nå, og det er meningen at foreldrene skal stå som forvaltere av pengene (som skal stå urørt på kontoen til barnet blir voksen).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374160-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-skatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gi barnebarnet det beløpt uten at det skattes av det. Jeg tror det er 1 G du kan gi barnet eller barnebarnet hvert år uten at det går i fratrekk på arv eller på andre måter trengs å skattes av.

Man kan vel gi opptil 250 000 ca?

Annonse

Annonse

Er det nye satser fra 2012? I 2011 var fribeløpet 470.000 fra hver av foreldrene.

Jeg begynner å tro at du har rett fordi jeg har søkt litt etter at du nevnte 470.000,- Men jeg hadde kontakt med skatteetaten rett etter at de nye satsene kom og da ble det oppgitt 500.000,-

Nei, det tror jeg heller ikke har noe å si.

''Jeg tror det er 1 G du kan gi barnet eller barnebarnet hvert år uten at det går i fratrekk på arv eller på andre måter trengs å skattes av.

''

Så man kan gi opptil 470 000 kr en gang, eller 1 G hvert år? Det jeg lurte på ;O)

''Jeg tror det er 1 G du kan gi barnet eller barnebarnet hvert år uten at det går i fratrekk på arv eller på andre måter trengs å skattes av.

''

Så man kan gi opptil 470 000 kr en gang, eller 1 G hvert år? Det jeg lurte på ;O)

Du kan gi en G (?) hvert år uten at det går i fratrekk på arv. Det har ikke noe med de 470.000,- gjøre.

Vi gir jo alle barna penger hvert år og det er det satt en viss øvre sum på uten at det har noe med skatt å gjøre.

Du kan gi en G (?) hvert år uten at det går i fratrekk på arv. Det har ikke noe med de 470.000,- gjøre.

Vi gir jo alle barna penger hvert år og det er det satt en viss øvre sum på uten at det har noe med skatt å gjøre.

Betyr det at når jeg har gitt dattera mi hytte verdt 350 000 på papiret så slipper hun å skatte av det. Hytta er etter foreldrene mine og jeg har bare eid den i de to årene det tok å ordne papirene ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...