Gå til innhold

Ja til hijab, nei til lue

Anbefalte innlegg

Mener jeg leste om en eller annen svensk barnehage eller skole som innførte gutte-Lucia som generelt likestillingsprinsipp. Blir litt i overkant for meg.

Men ved forespørsel må man selvsagt se situasjonen an.

mvh

''Mener jeg leste om en eller annen svensk barnehage eller skole som innførte gutte-Lucia som generelt likestillingsprinsipp. Blir litt i overkant for meg.''

Da synes jeg det er hakket verre med de barnehagene som (en periode for noen år siden i alle fall) plutselig ryddet bort alt av "kjønnsleker" som dukker og biler og slikt, nå skulle alle leker være "unisex". Aner ikke hvordan det gikk eller hvor lenge det pågikk, men jeg tror jeg hadde reagert kraftig om dette var i "min" barnehage.

Fortsetter under...

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

40

• Sør

12

• morsan

10

• nitty-gritty

7

Mest aktive i denne tråden

''Mener jeg leste om en eller annen svensk barnehage eller skole som innførte gutte-Lucia som generelt likestillingsprinsipp. Blir litt i overkant for meg.''

Da synes jeg det er hakket verre med de barnehagene som (en periode for noen år siden i alle fall) plutselig ryddet bort alt av "kjønnsleker" som dukker og biler og slikt, nå skulle alle leker være "unisex". Aner ikke hvordan det gikk eller hvor lenge det pågikk, men jeg tror jeg hadde reagert kraftig om dette var i "min" barnehage.

Skål for den lille forskjellen!

mvh

Det er når man leser sånt man skjønner at uttrykket "verden er jammen ikke stor", kanskje ikke alltid stemmer ;)

''Det er når man leser sånt man skjønner at uttrykket "verden er jammen ikke stor", kanskje ikke alltid stemmer ;)''

De som klarer å koke sammen noe slikt må i hvert fall leve i en meget liten og trang verden...

:-)

mvh

Det er en selvfølge å ta av seg lue når man kommer inn et sted og det har det alltid vært. Ungdommer har ikke vondt av å lære folkeskikk.

At Bjørn Vesten driver med sånt tull er ikke uventet. Det er stor forskjell på bakgrunnen for å ha på seg hijab eller lue. Jeg vet ikke hvorfor hijab skal være unnskyldning for at ungdommer skal slippe vanlig folkeskikk som å ta av seg lue, hatt eller caps i forsamlinger.

Jeg er helt enig!

Annonse

Problemet med at elevene bruker lue/caps inne, eller problemet med å tillate et hodeplagg og forby andre?

mvh

Jeg er vel enig i det som sto i pilka sitt innlegg:

"Det er stor forskjell på bakgrunnen for å ha på seg hijab eller lue. Jeg vet ikke hvorfor hijab skal være unnskyldning for at ungdommer skal slippe vanlig folkeskikk som å ta av seg lue, hatt eller caps i forsamlinger."

Jeg er vel enig i det som sto i pilka sitt innlegg:

"Det er stor forskjell på bakgrunnen for å ha på seg hijab eller lue. Jeg vet ikke hvorfor hijab skal være unnskyldning for at ungdommer skal slippe vanlig folkeskikk som å ta av seg lue, hatt eller caps i forsamlinger."

Jeg mener hodeplagg inne og ute i så stor grad har endret kulturell betydning at jeg ikke ser lengre ser det som alminnelig folkeskikk å være hodeplaggløs innendørs.

Dessuten bryter de nye reglene med god gammel folkeskikk. Av med lua inne, gjelder tradisjonelt bare gutter/menn.

I norsk skole i snart 2012 må det være like regler for alle elever uavhengig av livssyn. Det blir fullstendig kunstig og feil å skille mellom organiserte religioner og andre livsanskuelser.

mvh

Det er en selvfølge å ta av seg lue når man kommer inn et sted og det har det alltid vært. Ungdommer har ikke vondt av å lære folkeskikk.

At Bjørn Vesten driver med sånt tull er ikke uventet. Det er stor forskjell på bakgrunnen for å ha på seg hijab eller lue. Jeg vet ikke hvorfor hijab skal være unnskyldning for at ungdommer skal slippe vanlig folkeskikk som å ta av seg lue, hatt eller caps i forsamlinger.

''Jeg vet ikke hvorfor hijab skal være unnskyldning for at ungdommer skal slippe vanlig folkeskikk som å ta av seg lue, hatt eller caps i forsamlinger.''

Lurer litt på hvilket århundre du lever i. Dette har virkelig ingen ting med "folkeskikk" å gjøre.

''Homofili? Hvordan kan kvinnelige sjåfører stimulere til slik usømmelighet? ;) Skulle heller tro det motsatte skjedde når kvinnene også ble sluppet til på mannsdominerte arenaer ;)''

Min teori er at menn da mener at kvinnene blir så maskuline (av å kjøre bil!) at de like gjerne kan "ty til" sitt eget kjønn. *hehe* Jeg er ikke så rent lite fasinert over at mange av dem faktisk mener dette alvorlig.

Eller at de blir så kåte av å se kvinner i en slik situasjon at de går på en mann i mangel av noe annet:-)

Jeg mener hodeplagg inne og ute i så stor grad har endret kulturell betydning at jeg ikke ser lengre ser det som alminnelig folkeskikk å være hodeplaggløs innendørs.

Dessuten bryter de nye reglene med god gammel folkeskikk. Av med lua inne, gjelder tradisjonelt bare gutter/menn.

I norsk skole i snart 2012 må det være like regler for alle elever uavhengig av livssyn. Det blir fullstendig kunstig og feil å skille mellom organiserte religioner og andre livsanskuelser.

mvh

Vel - der er vi helt uenige :). Jeg mener at det er stor forskjell på religiøse hodeplagg og andre hodeplagg - og at man i skolen bør ta hensyn til dette. Det at man tar hensyn til dette (på religiøst grunnlag) gjør ikke dermed veien åpen for at det også skal være lov å bruke andre, ikke-religiøse hodeplagg inne.

''Jeg vet ikke hvorfor hijab skal være unnskyldning for at ungdommer skal slippe vanlig folkeskikk som å ta av seg lue, hatt eller caps i forsamlinger.''

Lurer litt på hvilket århundre du lever i. Dette har virkelig ingen ting med "folkeskikk" å gjøre.

''Lurer litt på hvilket århundre du lever i. Dette har virkelig ingen ting med "folkeskikk" å gjøre.''

Det hadde vel det en gang i verden. Akkurat som det var skandulle å dra på handletur til byen i dongeribukse. Hvilken vederstyggelighet. Men nå kjøper mange av de som kranglet med sine mødre og/eller bestemødre om dette, dongeribukser til firesifrede beløp og kler seg opp med.

Lue-/capsgenerasjonen kommer kanskje til å tenke om generasjonen over, som mange tenkte om dongerihaterne.

mvh

Annonse

Vel - der er vi helt uenige :). Jeg mener at det er stor forskjell på religiøse hodeplagg og andre hodeplagg - og at man i skolen bør ta hensyn til dette. Det at man tar hensyn til dette (på religiøst grunnlag) gjør ikke dermed veien åpen for at det også skal være lov å bruke andre, ikke-religiøse hodeplagg inne.

Akkurat som dongeri var en vederstyggelighet for en generasjon og en livsnødvendighet for en annen, har betydningen av hodeplagg inne endret seg vesentlig.

Kanskje mest fordi man ikke har brukt hodeplagg på et par generasjoner og den sosiale kodeksen rundt lua av og på for gutter/menn har forsvunnet. Litt pussige at man nå ser ut til å ville innføre 'manneluekodeks' også for jenter. Det har i hvert fall ingen ting med skikk og bruk å gjøre.

Tror nok dagens lue-/capsgenerasjon kommer til å riste like oppgitt på hodet over den steinalderske motstanden mot hodeplagg inne, som andre i sin tid var oppgitt over dongeribekjemperne.

Tidene forandrer seg. Det er så mange viktige prinsipper å kjempe for at jeg ikke skjønner vitsen med å krangle om et hodeplagg som ikke er i veien for noen ting. Og som har stor betydning for den som har det på, av grunner nokså uklare for deg og meg.

Men likt må være likt. Enten får alle uttrykke hva det nå enn er de uttrykker med et hodeplagg, eller så får ingen det. Religiøse særregler blir alltid feil.

mvh

Akkurat som dongeri var en vederstyggelighet for en generasjon og en livsnødvendighet for en annen, har betydningen av hodeplagg inne endret seg vesentlig.

Kanskje mest fordi man ikke har brukt hodeplagg på et par generasjoner og den sosiale kodeksen rundt lua av og på for gutter/menn har forsvunnet. Litt pussige at man nå ser ut til å ville innføre 'manneluekodeks' også for jenter. Det har i hvert fall ingen ting med skikk og bruk å gjøre.

Tror nok dagens lue-/capsgenerasjon kommer til å riste like oppgitt på hodet over den steinalderske motstanden mot hodeplagg inne, som andre i sin tid var oppgitt over dongeribekjemperne.

Tidene forandrer seg. Det er så mange viktige prinsipper å kjempe for at jeg ikke skjønner vitsen med å krangle om et hodeplagg som ikke er i veien for noen ting. Og som har stor betydning for den som har det på, av grunner nokså uklare for deg og meg.

Men likt må være likt. Enten får alle uttrykke hva det nå enn er de uttrykker med et hodeplagg, eller så får ingen det. Religiøse særregler blir alltid feil.

mvh

Respekt er heller ikke feil. Respekt for folk sin religion for eksempel.

Respekt er heller ikke feil. Respekt for folk sin religion for eksempel.

Men om respekten skal gå ensidig på religion, men ikke uttrykksformer som er utenfor organisert religion, blir det helt feil.

Det er kunstig og kontraproduktivt å skille mellom organisert religion og andre livssyn, religiøse meninger og andre synspunkter.

Det ene er hverken mer eller mindre verdifullt og respektabelt enn det andre.

Jeg må vise samme respekt for unges ønske om å bære hodeplagg enten dette er religiøst begrunnet eller ikke.

mvh

Nei det er ikke slik at hver og en lærer kan bestemme ubetinget i sitt klasserom. Det gjelder felles regler på skolene.

Det å måtte tillate luer og caps pga. hijab faller på sin egen urimelighet. Det tror jeg Frp vil være enig med meg i.

Det er slett ikke alle skoler som har felles regler for den slags, og da er det opp til hver enkelt lærers klasseledelse.

Det er vel ingen felles skoleregel at man ikke kan bruke lue inne? Tror dette er opp til hver enkelt lærer å vudere...

På skolen der jeg jobber har vi i alle år hatt et generelt forbud mot hodeplagg innendørs. De ansatte har vært pålagt å håndheve denne regelen, uavhengig av eget syn på saken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...