Gå til innhold

Ja til hijab, nei til lue

Anbefalte innlegg

På skolen der jeg jobber har vi i alle år hatt et generelt forbud mot hodeplagg innendørs. De ansatte har vært pålagt å håndheve denne regelen, uavhengig av eget syn på saken.

Hva man måtte mene om hodeplaggforbud innendørs, er dette konsekvent og gjelder alle. Så det er greit nok.

Hadde mine barn kommet hjem å klagd på noe slikt, hadde jeg sagt at såpass får de tåle.

Men om jeg var lærer, hadde jeg kanskje måttet jobbe med motivasjonen om det ble mange konflikter av forbudet.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

40

• Sør

12

• morsan

10

• nitty-gritty

7

Mest aktive i denne tråden

''Det ville bare vært tull og ikke noe annet enn tull. Ingen ville tatt slikt seriøst og de ville gjort seg til latter overfor alle. At foreldre vil støtte slikt får hårene til å reise seg.''

De ville påvist en inskonsekvens i system og regelverk. Noen ville faktisk blitt svar skyldig.

Det hadde garantert vekt latter. Samtidig som mange tenkte endelig er det noen som tar opp kampen.

Jeg ville støttet mine barn i kamp mot et regelverk som er både inkonsekvent, diskrimminerende og urettferdig. Og som bygger på prinsipper jeg ønsker ut av samfunnet. Særrettigheter på bakgrunn av etnisitet og/eller religion.

Om barna valgte sprø og komiske virkemidler, fikk heller stå sin prøve.

mvh

''Jeg ville støttet mine barn i kamp mot et regelverk som er både inkonsekvent, diskrimminerende og urettferdig. Og som bygger på prinsipper jeg ønsker ut av samfunnet.''

Så vidt jeg husker forfekter du at man skal velge sine kamper med omhu ift barn / ungdom og generelt. Dog er dette en viktig kamp for deg, altså hodeplagg?

Først og fremst skjønner jeg ikke hvorfor du lar deg provosere av religiøse hodeplagg. Plager det deg? Sammenlikningen med caps / lue er sikkert artig, men neppe representativ.

I de fleste skoler jeg kjenner til er dette et ikke-tema, dvs ikke et problem foreldre eller elever finner interessant å fremme.

For ordens skyld har jeg personlig hatt barn i grunnskolen fra 1993 til d.d og sjøl undervist i videregående skole i en årrekke - hodeplagg har aldri vært et tema. "Walk-man", MP3, I-pod, Game-Boy, DS, I-Phone, o.l. derimot... Da snakker vi ;)

På skolen der jeg jobber har vi i alle år hatt et generelt forbud mot hodeplagg innendørs. De ansatte har vært pålagt å håndheve denne regelen, uavhengig av eget syn på saken.

Ok, er neimen ikke sikker på om skolen jeg jobber på har en slik overordnet regel ;)

''Jeg ville støttet mine barn i kamp mot et regelverk som er både inkonsekvent, diskrimminerende og urettferdig. Og som bygger på prinsipper jeg ønsker ut av samfunnet.''

Så vidt jeg husker forfekter du at man skal velge sine kamper med omhu ift barn / ungdom og generelt. Dog er dette en viktig kamp for deg, altså hodeplagg?

Først og fremst skjønner jeg ikke hvorfor du lar deg provosere av religiøse hodeplagg. Plager det deg? Sammenlikningen med caps / lue er sikkert artig, men neppe representativ.

I de fleste skoler jeg kjenner til er dette et ikke-tema, dvs ikke et problem foreldre eller elever finner interessant å fremme.

For ordens skyld har jeg personlig hatt barn i grunnskolen fra 1993 til d.d og sjøl undervist i videregående skole i en årrekke - hodeplagg har aldri vært et tema. "Walk-man", MP3, I-pod, Game-Boy, DS, I-Phone, o.l. derimot... Da snakker vi ;)

''Så vidt jeg husker forfekter du at man skal velge sine kamper med omhu ift barn / ungdom og generelt. Dog er dette en viktig kamp for deg, altså hodeplagg?''

Denne saken handler om hvor vidt man skal lage særregler for organisert religion eller ikke. Det er en prinsippielt viktig sak. For meg betyr det lite om ungdommen har hodeplagg eller ikke i klasserommet så lenge det er like regler for alle. Altså enten er alle hodeplagg som ikke forstyrrer læringen tillatt, eller så er alle hodeplagg forbudt.

Hadde mine barn gått på en skole som favoriserte enkelte livssyn, ville jeg støttet dem om _de_selv_ syntes det var en viktig kamp. Plaget det ikke barna mine, ville jeg ikke laget sak av det selv.

''Først og fremst skjønner jeg ikke hvorfor du lar deg provosere av religiøse hodeplagg. Plager det deg? Sammenlikningen med caps / lue er sikkert artig, men neppe representativ.''

Religiøse hodeplagg plager meg ikke utenom de som dekker ansiktet slik at man ikke ser hvem man har med å gjøre. Disse har vel også blitt forbudt i Osloskolene.

Hijaben varierer mellom å være et ufarlig stykke tøy til et påbud fra Allah alt etter hva som passer debattantene i begge leire best i øyeblikket.

For en god del ungdommer er hodeplagget de bruker svært viktig for dem. Uansett er det fullstendig tøvete og kontraproduktivt å forby noen hodeplagg og tillate andre basert på religiøs tro, oftest nært knyttet til etnisitet og sosial status. Det er oppskriften på å skape motsetninger og vondt blod.

''I de fleste skoler jeg kjenner til er dette et ikke-tema, dvs ikke et problem foreldre eller elever finner interessant å fremme.''

Og fordi det ikke er et problem for alle er det ikke et problem i det hele tatt? Jeg synes det er alvorlig når fylkesmannen støtter systematisk forskjellsbehandling og favorisering på religiøst grunnlag.

Viste mine barn artikkelen og spurte hva de syntes. Nå sitter de med caps på hele gjengen... Så for dem ville forskjellsbehandling helt klart vært et problem. Deres skole har forbud mot alle hodeplagg inne. Har aldri hørt dem klage på det.

mvh

Akkurat som dongeri var en vederstyggelighet for en generasjon og en livsnødvendighet for en annen, har betydningen av hodeplagg inne endret seg vesentlig.

Kanskje mest fordi man ikke har brukt hodeplagg på et par generasjoner og den sosiale kodeksen rundt lua av og på for gutter/menn har forsvunnet. Litt pussige at man nå ser ut til å ville innføre 'manneluekodeks' også for jenter. Det har i hvert fall ingen ting med skikk og bruk å gjøre.

Tror nok dagens lue-/capsgenerasjon kommer til å riste like oppgitt på hodet over den steinalderske motstanden mot hodeplagg inne, som andre i sin tid var oppgitt over dongeribekjemperne.

Tidene forandrer seg. Det er så mange viktige prinsipper å kjempe for at jeg ikke skjønner vitsen med å krangle om et hodeplagg som ikke er i veien for noen ting. Og som har stor betydning for den som har det på, av grunner nokså uklare for deg og meg.

Men likt må være likt. Enten får alle uttrykke hva det nå enn er de uttrykker med et hodeplagg, eller så får ingen det. Religiøse særregler blir alltid feil.

mvh

må si meg helt enig med pielill.

dessuten er det noe problematisk at folk går med hijab, det er jo tegn på islamisme og at de vil drepe alle jøder og kristne og vantro.

er det ok for de å gå med et plagg som sier "jeg vil drepe deg", burde det være ok å gå med en lue som ikke sier noe annet enn "denne lua er en del av min stil" også

:D

må si meg helt enig med pielill.

dessuten er det noe problematisk at folk går med hijab, det er jo tegn på islamisme og at de vil drepe alle jøder og kristne og vantro.

er det ok for de å gå med et plagg som sier "jeg vil drepe deg", burde det være ok å gå med en lue som ikke sier noe annet enn "denne lua er en del av min stil" også

:D

''er det ok for de å gå med et plagg som sier "jeg vil drepe deg", burde det være ok å gå med en lue som ikke sier noe annet enn "denne lua er en del av min stil" også.''

Du sier noe.

mvh

Annonse

Men om respekten skal gå ensidig på religion, men ikke uttrykksformer som er utenfor organisert religion, blir det helt feil.

Det er kunstig og kontraproduktivt å skille mellom organisert religion og andre livssyn, religiøse meninger og andre synspunkter.

Det ene er hverken mer eller mindre verdifullt og respektabelt enn det andre.

Jeg må vise samme respekt for unges ønske om å bære hodeplagg enten dette er religiøst begrunnet eller ikke.

mvh

Beklager, men jeg er fortsatt ikke enig med deg. Ikke relatert til hvorvidt det skal være tillatt med hijab på skolen og ikke lue i hvert fall. Det å bære et hodeplagg med basis i religion er annerledes enn det å like å ha på seg et hodeplagg.

Beklager, men jeg er fortsatt ikke enig med deg. Ikke relatert til hvorvidt det skal være tillatt med hijab på skolen og ikke lue i hvert fall. Det å bære et hodeplagg med basis i religion er annerledes enn det å like å ha på seg et hodeplagg.

''Det å bære et hodeplagg med basis i religion er annerledes''

Nei, nå forfekter du diskriminering basert på religion.

''Det å bære et hodeplagg med basis i religion er annerledes enn det å like å ha på seg et hodeplagg.''

Ja, om man aksepterer konseptet om at visse religioner gir forrang og særrettigheter foran andre livssyn.

mvh

''Hva med elever med kreft? Skal de få lov å beholde hodeplagget dersom loven skal håndheves likt? Kanskje en teit sammenligning, men likevel ok å vite hva du tenker om det ;)''

Har tenkt samme tanken, men ikke funnet noen god formulering.

Jeg tenker at dette er enda en grunn til å droppe hele hodeplaggkrigen i skolen. Elever kan også av andre grunner ha hårproblemer og derfor ønske å ha et hodeplagg. En normalisering av hodeplagg (inne), er bare en fordel i denne sammenhengen.

Rent følelsesmessig mener jeg fremdeles at gutter skal av med lua i stua, men jeg klarer ikke å finne en eneste fordøybar begrunnelse for å tillate det ene og forby det andre.

mvh

''Rent følelsesmessig mener jeg fremdeles at gutter skal av med lua i stua, men jeg klarer ikke å finne en eneste fordøybar begrunnelse for å tillate det ene og forby det andre.''

Vi har jo vokst opp med den regelen, så det er naturlig at det sitter i ryggmargen.

Men selv om man hadde sett for seg et Norge helt uten muslimer og hijab: Er det ikke litt pussig at vi i 2012 skal ha helt ulike normer når det gjelder kvinner vs menn og bruk av hodeplagg innendørs?

Som mor til en tenåringsgutt har jeg for lengst godtatt at han vil bruke hodeplagg, selv midt på sommeren og selv innendørs. Han ville nok protestert heftig på en regel som sier at jeg kan bruke lue/hatt innendørs, men ikke han.

Annonse

''Rent følelsesmessig mener jeg fremdeles at gutter skal av med lua i stua, men jeg klarer ikke å finne en eneste fordøybar begrunnelse for å tillate det ene og forby det andre.''

Vi har jo vokst opp med den regelen, så det er naturlig at det sitter i ryggmargen.

Men selv om man hadde sett for seg et Norge helt uten muslimer og hijab: Er det ikke litt pussig at vi i 2012 skal ha helt ulike normer når det gjelder kvinner vs menn og bruk av hodeplagg innendørs?

Som mor til en tenåringsgutt har jeg for lengst godtatt at han vil bruke hodeplagg, selv midt på sommeren og selv innendørs. Han ville nok protestert heftig på en regel som sier at jeg kan bruke lue/hatt innendørs, men ikke han.

'' Han ville nok protestert heftig på en regel som sier at jeg kan bruke lue/hatt innendørs, men ikke han.

''

*Ser for meg morsan sittende midt i stuen med hatt på... (Man får ikke annen moro enn den man skaper selv...*s*) *

Godt nytt år :-)

''Det er en selvfølge å ta av seg lue når man kommer inn et sted og det har det alltid vært. Ungdommer har ikke vondt av å lære folkeskikk.''

Historisk sett var det gutter/menn som skulle ta av lue/hatt når de kom inn. Jenter/kvinner kunne beholde hodeplagget på inne. Noen ganger var det sogar påkrevd. Vi trenger ikke gå mange tiår tilbake i tid for å finne eksempler på det.

Kleskulturen forandrer seg. Kvinner kler seg nå i 'mannsplagget' bukse, og de går med skjørt så korte at man for noen år siden ville dødd av anstendig indignasjon ved synet. Menn på sin side, kan finne på å gå på jobb i dongeri og t-skjorte der dress og slips før var kravet.

Menn kan finne på å ta hull i ørene og mange andre steder i kroppen. Kvinner tatoverer seg. Folkeskikk er ikke statisk.

Jeg kan mene meget og mangt om hva ungdom finner på å tre ned på hodet. Men jeg registerer at for mange er lua, capsen eller hva de nå bruker, veldig viktig for dem. For noen er hodeplaggnekt en minst like sterk inngripen som smikenekt kan være for andre.

Derfor blir det helt feil å si at noen får uttrykke sin religiøse tilhørighet med et hodeplagg, men nekte andre å uttrykke hva det nå er de uttrykker med sine hodeplagg.

Hvorfor skal organisert religion ha forrang foran andre livsanskuelser og uttrykk. Skolen må enten si ja til alle hodeplagg, eller nei til alle. Alt annet vil skape forbitrelse og fiendskap mellom ulike grupper.

Lurer forresten på om den samme skolen også vil forby ikke-religiøse skaut. Hvis ikke har de tillatt et typisk jentehodeplagg, mens de forbyr hodeplagg gutter ofte bruker. Går det an i disse likestillingstider?

mvh

Bra oppsummert!

Tenkte jeg skulle sitere det som var bra sagt, men kom da til at jeg måtte sitere hele innlegget, og det ble litt mye ;-)

Minner meg om en gang jeg jobba i 1.klasse og elevene forberedte Luciadagen på skolen.... Læreren sa de skulle trekke hvem av jentene som skulle være Lucia, og en gutt rakk opp hånden og lurte på hvorfor guttene ikke kunne bli trukket ;)

Læreren nølte et øyeblikk og henvendte seg til meg, hvorpå jeg nikka og sa at selvsagt kunne en gutt være Lucia også! Så sånn ble det ;)

I bhg til mine tantebarn kom det før Lucia-dagen skriv om at alle barna som øbsket det, skulle få være Lucia, og at året før hadde de hatt X jenter og Y gutter :-)

I min sønns første bhg ble Lucia valgt ut av de ansatte, og jeg hadde sterk mistanke om at den utvalgte ble valgt fordi hun hadde "passende utseende": Søt, og med blondt, bølgete hår. (Et mysterium hvorfor Lucia nærmest per def i Norge skal være blond...)

I bhg til mine tantebarn kom det før Lucia-dagen skriv om at alle barna som øbsket det, skulle få være Lucia, og at året før hadde de hatt X jenter og Y gutter :-)

I min sønns første bhg ble Lucia valgt ut av de ansatte, og jeg hadde sterk mistanke om at den utvalgte ble valgt fordi hun hadde "passende utseende": Søt, og med blondt, bølgete hår. (Et mysterium hvorfor Lucia nærmest per def i Norge skal være blond...)

Og jeg har mistanke om hvorfor jeg fikk være Luciaprinsesse en gang i barnehagen - til tross for at jeg hadde nesten sort hår ;)

Det var ingen blonde jenter i barnehagen :P

Samme årsak som at Jesus visstnok har blå øyne! ;-)

Med vennlig hilsen

Og jeg har mistanke om hvorfor jeg fikk være Luciaprinsesse en gang i barnehagen - til tross for at jeg hadde nesten sort hår ;)

Det var ingen blonde jenter i barnehagen :P

he he... Ingrid Bjørnov har forresten brukt dette Lucia-er-blond-poenget i en av sine sceneshow. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...