Gå til innhold

Overformynderiet! NHD og andre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

21

• Sør

19

• Angustia

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Legeforeningen er sterkt kritisk til dette lovforslaget.

hidi, the scorpion
Skrevet

Legeforeningen er sterkt kritisk til dette lovforslaget.

''Legeforeningen er sterkt kritisk til dette lovforslaget.''

Tror det går igjennom? Høres helt sykt ut, at mennesker skal bli oppsøkt hjemme av legen, som til og med kan undersøke senga di!

Skrevet

Foruten å være hårreisende overformynderi, er det resurssløsing av en annen verden.

Dessuten blir ikke folk mer påpasselig med egen helse av at det offentlige overtar stadig større del av den enkeltes ansvar.

mvh

Skrevet

Tror det går igjennom? Høres helt sykt ut, at mennesker skal bli oppsøkt hjemme av legen, som til og med kan undersøke senga di!

Om dette går igjennom vil det sannsynligvis ende opp i noen kontraproduktive byråkratiske rutiner. Mye ekstra arbeid for legene, med null helsegevinst.

mvh

Skrevet

http://www.legeforeningen.no/id/184011.0

hidi, the scorpion
Skrevet

Foruten å være hårreisende overformynderi, er det resurssløsing av en annen verden.

Dessuten blir ikke folk mer påpasselig med egen helse av at det offentlige overtar stadig større del av den enkeltes ansvar.

mvh

Les linken fra NHD!

Burde ikke vi som pasienter også få lov til å protestere mot innvadering i eget hjem?

Fastlegeordningen fungerer fint, mener jeg, men skal de ut av kontoret for å oppsøke mennesker som ikke har bedt om hjelp, da blir de ville tilstander!

hidi, the scorpion
Skrevet

Om dette går igjennom vil det sannsynligvis ende opp i noen kontraproduktive byråkratiske rutiner. Mye ekstra arbeid for legene, med null helsegevinst.

mvh

''Om dette går igjennom vil det sannsynligvis ende opp i noen kontraproduktive byråkratiske rutiner. Mye ekstra arbeid for legene, med null helsegevinst.''

Helt enig! Nå må byråkratene begynne å sanse seg og høre på legeforeningen!

Jeg fatter ikke at det går an å være så idiotisk:(

Skrevet

''Om dette går igjennom vil det sannsynligvis ende opp i noen kontraproduktive byråkratiske rutiner. Mye ekstra arbeid for legene, med null helsegevinst.''

Helt enig! Nå må byråkratene begynne å sanse seg og høre på legeforeningen!

Jeg fatter ikke at det går an å være så idiotisk:(

''Jeg fatter ikke at det går an å være så idiotisk:(''

Med tanke på hvilken regjering vi har hatt i drøyt seks år, er det ikke så vanskelig å forstå. :(

mvh

Skrevet

Med tanke på hvilken regjering vi har hatt i drøyt seks år, er det ikke så vanskelig å forstå. :(

mvh

''

Med tanke på hvilken regjering vi har hatt i drøyt seks år, er det ikke så vanskelig å forstå. :(''

Ja, bare se hvor ille den Rødgrønne regjeringen og sosialdemokratiet er:

* Førsteplass i Human Development Index (UNDP, Sammenhengende 2001-2007, og igjen 2009 og 2010)

* Verdens fredeligste land (Global Peace Index, 2007)

* Verdens best fungerende land (Foreign Policy Magazine, 2009)

* Verdens beste land for pressefrihet (sammen med Island). (Reporters Without Borders, 2007)

* Verdens beste land for mødre (Redd Barna, 2010)

* 3. best på eldreomsorg (OECD rapport, 2011)

Du syter og klager over regjeringen, men du kan ikke nevne ett eneste eksempel på noen som har gjort det bedre.

hidi, the scorpion
Skrevet

mvh

''Med tanke på hvilken regjering vi har hatt i drøyt seks år, er det ikke så vanskelig å forstå. :(''

Sorry:( Jeg stemte rødt, og det å stemme på partier blir bare vanskeligere og vanskeligere. Men Stortinget må vel ta en beslutning her.

Men finnes det ingen intelligente politikere? Det virker som de "går med hue under armen" alle sammen!

Vi er vel mange som hater alt det byråkratiske tullet!

Skrevet

''Med tanke på hvilken regjering vi har hatt i drøyt seks år, er det ikke så vanskelig å forstå. :(''

Sorry:( Jeg stemte rødt, og det å stemme på partier blir bare vanskeligere og vanskeligere. Men Stortinget må vel ta en beslutning her.

Men finnes det ingen intelligente politikere? Det virker som de "går med hue under armen" alle sammen!

Jeg har dessverre den erfaring at alt for mange politikere fra alle leire etterhvert får en oppfatning om at alt kan vedtas. Jeg mener visse ting henger sammen, og at denne sammenhengen ikke kan avskaffes med vedtak. Eksempel fra denne saken:

En vil at fastlegene skal delta i langt flere møter med NAV, de skal utføre flere hjemmebesøk både kurativt og forebyggende, de skal bli mer tilgjengelige på telefon og de skal ha kortere ventetid.

For meg går ikke alle disse ønskene ihop med mindre en skaffer langt flere fastleger.

Skrevet

''Men finnes det ingen intelligente politikere? Det virker som de "går med hue under armen" alle sammen!

Vi er vel mange som hater alt det byråkratiske tullet!''

Som du ser av listen min i innlegget til PieLill, så gjør Norge, med våre politikere, det meget godt. Det finnes alltid mye som kan gjøres bedre, men dette er en typisk mediasak, og blir hauset opp av en kronikk hvor det fremstilles som om fastlegene skal sparke inn døren din, og bedrive dyneløfting.

Du burde kanskje heller kritisere kronikkens tabloide format, og så heller komme med bedre forslag for hvordan man skal "nå ut" til de mange (ofte eldre og "svake") som faller gjennom?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg har dessverre den erfaring at alt for mange politikere fra alle leire etterhvert får en oppfatning om at alt kan vedtas. Jeg mener visse ting henger sammen, og at denne sammenhengen ikke kan avskaffes med vedtak. Eksempel fra denne saken:

En vil at fastlegene skal delta i langt flere møter med NAV, de skal utføre flere hjemmebesøk både kurativt og forebyggende, de skal bli mer tilgjengelige på telefon og de skal ha kortere ventetid.

For meg går ikke alle disse ønskene ihop med mindre en skaffer langt flere fastleger.

Hvis man avskaffet søvn og familieliv, så burde det gå greit? :D

Med vennlig hilsen

Skrevet

Les linken fra NHD!

Burde ikke vi som pasienter også få lov til å protestere mot innvadering i eget hjem?

Fastlegeordningen fungerer fint, mener jeg, men skal de ut av kontoret for å oppsøke mennesker som ikke har bedt om hjelp, da blir de ville tilstander!

Ja, ærlig talt, det er knapt kapasitet til å ta seg av dem som oppsøker lege - hvordan ser man for seg at dette skulle gjennomføres i praksis?

hidi, the scorpion
Skrevet

''Men finnes det ingen intelligente politikere? Det virker som de "går med hue under armen" alle sammen!

Vi er vel mange som hater alt det byråkratiske tullet!''

Som du ser av listen min i innlegget til PieLill, så gjør Norge, med våre politikere, det meget godt. Det finnes alltid mye som kan gjøres bedre, men dette er en typisk mediasak, og blir hauset opp av en kronikk hvor det fremstilles som om fastlegene skal sparke inn døren din, og bedrive dyneløfting.

Du burde kanskje heller kritisere kronikkens tabloide format, og så heller komme med bedre forslag for hvordan man skal "nå ut" til de mange (ofte eldre og "svake") som faller gjennom?

Med vennlig hilsen

''Du burde kanskje heller kritisere kronikkens tabloide format, og så heller komme med bedre forslag for hvordan man skal "nå ut" til de mange (ofte eldre og "svake") som faller gjennom?''

Les linken fra NHD!

I Norge har de fleste eldre og svake besøk av hjemmesykepleien, de gamle har alarm, om de skulle falle etc.

Jeg har en flott fastlege, men hva i svarte har inn på soverommet mitt å gjøre?

Tenker du ikke over hvor mye tid en fastlege vil bruke utenfor kontoret pluss alt papirarbeid? Hva da med de faste pasienten?

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, ærlig talt, det er knapt kapasitet til å ta seg av dem som oppsøker lege - hvordan ser man for seg at dette skulle gjennomføres i praksis?

''Ja, ærlig talt, det er knapt kapasitet til å ta seg av dem som oppsøker lege - hvordan ser man for seg at dette skulle gjennomføres i praksis?''

Aner ikke! Må være det dummeste forslaget hittil:(

Skrevet

''Du burde kanskje heller kritisere kronikkens tabloide format, og så heller komme med bedre forslag for hvordan man skal "nå ut" til de mange (ofte eldre og "svake") som faller gjennom?''

Les linken fra NHD!

I Norge har de fleste eldre og svake besøk av hjemmesykepleien, de gamle har alarm, om de skulle falle etc.

Jeg har en flott fastlege, men hva i svarte har inn på soverommet mitt å gjøre?

Tenker du ikke over hvor mye tid en fastlege vil bruke utenfor kontoret pluss alt papirarbeid? Hva da med de faste pasienten?

''I Norge har de fleste eldre og svake besøk av hjemmesykepleien, de gamle har alarm, om de skulle falle etc.''

Noen har. Ikke alle.

''Jeg har en flott fastlege, men hva i svarte har inn på soverommet mitt å gjøre?''

Det vet du best selv. Tror du virkelig at han/hun bryter seg inn? Dette er stråmannsargumentasjon.

''Tenker du ikke over hvor mye tid en fastlege vil bruke utenfor kontoret pluss alt papirarbeid? Hva da med de faste pasienten?''

Ja, og det er faktisk det eneste og første seriøse innvedingen her. Samtidig, det må være lov å påpeke svakheter i det eksisterende systemet, og forsøke å fikse ting for de som ikke får hjelp, uten hysteriske innlegg om fastleger på soverommet.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

''I Norge har de fleste eldre og svake besøk av hjemmesykepleien, de gamle har alarm, om de skulle falle etc.''

Noen har. Ikke alle.

''Jeg har en flott fastlege, men hva i svarte har inn på soverommet mitt å gjøre?''

Det vet du best selv. Tror du virkelig at han/hun bryter seg inn? Dette er stråmannsargumentasjon.

''Tenker du ikke over hvor mye tid en fastlege vil bruke utenfor kontoret pluss alt papirarbeid? Hva da med de faste pasienten?''

Ja, og det er faktisk det eneste og første seriøse innvedingen her. Samtidig, det må være lov å påpeke svakheter i det eksisterende systemet, og forsøke å fikse ting for de som ikke får hjelp, uten hysteriske innlegg om fastleger på soverommet.

Med vennlig hilsen

Burde det ikke være frivillig å oppsøke lege?

Neste som blir pålagt at vi _må_ gå til tannlegen, ellers kommer han/hun hjem og henter oss;))

Skrevet

Burde det ikke være frivillig å oppsøke lege?

Neste som blir pålagt at vi _må_ gå til tannlegen, ellers kommer han/hun hjem og henter oss;))

Jo, det er frivillig å gå til legen, men jeg synes ikke det hadde gjort noe om fastlegen hadde hatt mulighet til hjemmebesøk når folk var syke. I steden så havner man på legevakta hvis man har mulighet med minst 6 timers ventetid og kommer til en turnuslege som man aldri har sett og som ikke har noen journal og som ikke tror på det du forteller hvis du ikke er helt A4.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...