Gå til innhold

manglende effekt Cipralex og Efexor

Anbefalte innlegg

Gjest kognitiv
Skrevet

Hei! Har slitt med angst og uro i ett års tid. Begynte tidlig med Cipralex som fastlegen skrev ut. Denne hadde muligens en effekt i et par uker, men etter dette så var det ingen effekt. Prøvde så å gå over på Efexor for 6 uker siden. Denne forsterket først alt i negativ retning før dette avtok gradvis. Men alt i alt så føler jeg ikke den har gitt meg noe som helst positiv effekt. Kan det finnes andre medisiner for meg, kan jeg i så fall hoppe rett over uten nedtrapping, eller er det noen som ikke får effekt av noen medisiner? Jeg føler selv at både cipralex og efexor gjør ting verre. PÅ forhånd takk for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når en snakker om behandling av angstlidelser, er det dessverre ikke nok med kun angst.

Er det panikklidelse, sosial fobi, generalisert angstlidelse (GAD), enkel fobi eller?

Skrevet

Når en snakker om behandling av angstlidelser, er det dessverre ikke nok med kun angst.

Er det panikklidelse, sosial fobi, generalisert angstlidelse (GAD), enkel fobi eller?

Oj. Jeg fikk Efexor for "sterk angst". Var det feil??

Gjest kognitiv
Skrevet

Hei!

Angsten forekommer som uro og ubehag i kroppen, veldig mye tanker(noen depressive) og tidvis økt puls. Noen dager er bedre enn andre, men ingen dager er helt fri for uro i kroppen. Situasjoner med mennesker som tidligere har skapt ubehag (krangler ol) gjør meg mer urolig enn samhandling med andre mennesker og jeg føler ingen form for sosial fobi. Jeg er i full jobb, men takler stress mye dårligere enn før. Stress fører til ubehag i magen og deretter veldig mye tanker.

Da jeg begynte på Cipralex følte jeg først økt angst (2-6 dager) for så å bli roligere i en to-ukers periode. Etter dette kom jeg aldri tilbake til den rolige tilstanden. Jeg økte til både 15mg og 20mg uten å bli bedre, snarere tvert i mot. Da legen anbefalte efexor trappet jeg gradvis ned til 5mg cipralex før jeg gikk over på efexor. På 5mg cipralex følte jeg meg bedre enn på lenge. Men efexoren har kun gjort ting verre slik jeg oppfatter det.

Så spørsmålet mitt er da om det finnes andre medisisner som kan ha en effekt på meg eller om min erfaring med de to nevnte medisiner indikerer at jeg ikke bør ta slike medikamenter. I tillegg ønsker jeg å slutte med Efexor (75mg) og lurer på hvordan jeg kan gjøre det ebst mulig. Har gått på Efexor i ca 6 uker nå.

Takk for svar

Gjest kognitiv
Skrevet

Oj. Jeg fikk Efexor for "sterk angst". Var det feil??

Hei!

Selv om jeg ikke har opplevd noe positiv effekt av medisinen betyr jo ikke at du ikke vil få det bedre. Jeg kjenner godt en bekjent som fikk det mye bedre på denne.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Selv om jeg ikke har opplevd noe positiv effekt av medisinen betyr jo ikke at du ikke vil få det bedre. Jeg kjenner godt en bekjent som fikk det mye bedre på denne.

Lykke til!

Det var et retorisk/sarkastisk spørsmål fra min side, beklager at jeg var utydelig. Legevaktlege ga meg Efexor fordi hun mente jeg hadde meget sterk angst. Det er første og hittil siste gang jeg har hørt noen si at jeg har sterk angst. Derfor lurer jeg på om legen kan ha handlet riktig - når NHD i tillegg sier at man må vite og spesifisere hva slags angst det dreier seg om, før man kan gi medisiner!

Skrevet

Hei!

Lykke til!

Sukk... Jeg glemte å ta med: Jeg fikk ingen som helst angstdempende virkning av Efexor.

Gjest kognitiv
Skrevet

Re: manglende effekt Cipralex og Efexor

Hei! Angsten forekommer som uro og ubehag i kroppen, veldig mye tanker(noen depressive) og tidvis økt puls. Noen dager er bedre enn andre, men ingen dager er helt fri for uro i kroppen. Situasjoner med mennesker som tidligere har skapt ubehag (krangler ol) gjør meg mer urolig enn samhandling med andre mennesker og jeg føler ingen form for sosial fobi. Jeg er i full jobb, men takler stress mye dårligere enn før. Stress fører til ubehag i magen og deretter veldig mye tanker. Da jeg begynte på Cipralex følte jeg først økt angst (2-6 dager) for så å bli roligere i en to-ukers periode. Etter dette kom jeg aldri tilbake til den rolige tilstanden. Jeg økte til både 15mg og 20mg uten å bli bedre, snarere tvert i mot. Da legen anbefalte efexor trappet jeg gradvis ned til 5mg cipralex før jeg gikk over på efexor. På 5mg cipralex følte jeg meg bedre enn på lenge. Men efexoren har kun gjort ting verre slik jeg oppfatter det. Så spørsmålet mitt er da om det finnes andre medisisner som kan ha en effekt på meg eller om min erfaring med de to nevnte medisiner indikerer at jeg ikke bør ta slike medikamenter. I tillegg ønsker jeg å slutte med Efexor (75mg) og lurer på hvordan jeg kan gjøre det ebst mulig. Har gått på Efexor i ca 6 uker nå. Takk for svar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...