Gjest HHP58 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Har snakket en del med mennsker som veier 40-55 kilo,og spør hvor mye fett,sukker og salt de spiser,og de forteller at de kan spise så mye de orker av alt mulig,men at de ofter ikke har matlyst. Jeg er selv overvektig og lurer på om det er feil og tenke at alle kvinner bør veie mellom 50 og 70 kilo og menn 70-90? Man har jo så inmari store variasjoner både i høyde, kroppsbygning og rase.I Afrika finnes både masaier og pygmeer.Så der kan variasjonen være mellom 1 og 2 meter. I skandinavia er mange blonde,blåøyde og høye (over 180) Mens man i Asia stort sett kun har folk med sort hår og brune øyne.som har en høyde på 140-170 cm. Folkeslagene blandes,og alle mulige varianter finnes. Det finnes dverger på under 1 meter og det finnes kjemper på 2-2,5 meter.Det finnes mennesker som veier 30 kg som voksne og de som veier 300 kg+ som er sykelige overvektige. Hvorfor faller ikke alle som veier 200 kg + døde om hvis de er eldre enn 30 år? Bør ikke egentlig "det normale" være alt fra 50-150 kg? Jeg mener så lenge det finnes mennesker som veier alt fra 30-300kg? Som voksne. Jeg vet at mange av de mest ekstreme har en medfødt lidelse,dvergvekst og kjempevekst er nok en feil i ett kromosom. Men er det så unormalt når det finnes kanskje over 1000 dverger på jorda og kanskje 100 kjemper?(Over 2,5 meter) Føler meg både mobbet og trakasert av diverse media.Alle SKAL inn på dette A4 arket om de vil eller ikke.Er det ikke like unormalt at en mann som er høy og har kraftig benbygning ikke "for lov til" å veier 110 kg+ ? Eller at jenter slutter å spise og så gar danner hjemmesider for tips om hvordan man ikke spiser? Bulimi og Anoreksi er faktisk klassefisertr som Psykiatriske lidelser.Det er kjent mange dødsfall i den vastlige verden Mulig at Karen Carpenter som døde i 1983 var det aller første offeret for Anoreksi? Er god helse arv eller miljø? Kan en overvektig med gode gener bli 70 år,mens en slank mann dør før han er 60 pga dårlige gener? Både kreft og hjertefeil kan også ta livet av de tynne like vel som de feite. Må være trist å være idrettsmann i 40 år og så få en alvorlig sykdom eller bli påkjørt av bussen når du er 60? Hvorfor var Rolv Wesenlund,Harald Heide Steen jr så populære? Hvorfor er Erna Solberg så populær? Karsten Isacsen? Knut Borge? Jon bing? Hadde helseguruene og motebransjen fått som de ville hadde ingen av de fått komme på TV! De kunne kun bli brukt på radio. Jeg har "radio utseende" i klasse med Ronny Brede Aase.Så akkurat vakre er vi jo ikke. De feite kan slanke seg 10-20 kg om de vil,mens undervektige (30-50 kg) aldri vil klare å legge på seg 10-20 kg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374266-hvem-har-det-v%C3%A6rst-over-eller-undervektige/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 ''Jeg er selv overvektig og lurer på om det er feil å tenke at alle kvinner bør veie mellom 50 og 70 kilo og menn 70-90?'' Selvfølgelig er ikke det alltid korrekt. Det er derfor man bruker BMI / KMI, som tar hensyn til høyden. Men andre ting spiller også inn. Hvis du har sett på Puls på NRK1, har det vært innslag der hvor folk får målt både fettprosent og andre faktorer. Det kan ha noe å si for totalhelsen, selv om man ikke er veldig under- eller overvektig. ''Mulig at Karen Carpenter som døde i 1983 var det aller første offeret for Anoreksi?'' Jeg tror nok noen døde av anoreksi før henne. Men det var kanskje det et av de første kjendis-dødsfallene der årsaken ble offentlig og ikke kamuflert som hjertesvikt eller noe sånt. http://tidsskriftet.no/article/1071091 ''Er god helse arv eller miljø? Kan en overvektig med gode gener bli 70 år, mens en slank mann dør før han er 60 pga. dårlige gener? Både kreft og hjertefeil kan også ta livet av de tynne like vel som de feite.'' Selvfølgelig er ikke vekt alfa og omega. Det blir vel litt for enkelt å snakke om "gode" eller "dårlige" gener, men noen lidelser som man kan dø av, er jo arvelige - og verden er ikke "rettferdig" på den måten at vi er født med nøyaktig samme bagasje. Onkelen min døde da han var 59, og det var absolutt ikke pga. overvekt. Men andre sider ved livsstilen hans (f.eks. mangeårig røyking) var nok med på å gi ham et forholdsvis kort liv. ''Må være trist å være idrettsmann i 40 år og så få en alvorlig sykdom eller bli påkjørt av bussen når du er 60?'' Jeg tror ikke det Grete Waitz angret mest på da hun forsto at kreften var uhelbredelig, var at hun hadde latt idretten få så stor plass i livet? Det kan også være "trist" å bli 95 år hvis man har brukt 75 av dem til å bekymre seg over ting som aldri kom? Ingen kan tilfredsstille de ultimate "kravene" til perfekthet uansett, så det gjelder vel å gjøre noe ut av det ene livet man får. Hva det skal inneholde for at vi skal være fornøyde, er ikke likt for alle. Vi er veldig heldige som er født i en situasjon der vi har valgmuligheter. Vekt setter ikke så altfor mange begrensninger dersom helsen er OK, men det er jo en viss sammenheng hvis man er _veldig_ under- eller overvektig. Hvem som har det "verst", synes jeg er uinteressant. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374266-hvem-har-det-v%C3%A6rst-over-eller-undervektige/#findComment-3279275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Er du ikke ferdig med dette temaet snart? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374266-hvem-har-det-v%C3%A6rst-over-eller-undervektige/#findComment-3279280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 ''Jeg er selv overvektig og lurer på om det er feil å tenke at alle kvinner bør veie mellom 50 og 70 kilo og menn 70-90?'' Selvfølgelig er ikke det alltid korrekt. Det er derfor man bruker BMI / KMI, som tar hensyn til høyden. Men andre ting spiller også inn. Hvis du har sett på Puls på NRK1, har det vært innslag der hvor folk får målt både fettprosent og andre faktorer. Det kan ha noe å si for totalhelsen, selv om man ikke er veldig under- eller overvektig. ''Mulig at Karen Carpenter som døde i 1983 var det aller første offeret for Anoreksi?'' Jeg tror nok noen døde av anoreksi før henne. Men det var kanskje det et av de første kjendis-dødsfallene der årsaken ble offentlig og ikke kamuflert som hjertesvikt eller noe sånt. http://tidsskriftet.no/article/1071091 ''Er god helse arv eller miljø? Kan en overvektig med gode gener bli 70 år, mens en slank mann dør før han er 60 pga. dårlige gener? Både kreft og hjertefeil kan også ta livet av de tynne like vel som de feite.'' Selvfølgelig er ikke vekt alfa og omega. Det blir vel litt for enkelt å snakke om "gode" eller "dårlige" gener, men noen lidelser som man kan dø av, er jo arvelige - og verden er ikke "rettferdig" på den måten at vi er født med nøyaktig samme bagasje. Onkelen min døde da han var 59, og det var absolutt ikke pga. overvekt. Men andre sider ved livsstilen hans (f.eks. mangeårig røyking) var nok med på å gi ham et forholdsvis kort liv. ''Må være trist å være idrettsmann i 40 år og så få en alvorlig sykdom eller bli påkjørt av bussen når du er 60?'' Jeg tror ikke det Grete Waitz angret mest på da hun forsto at kreften var uhelbredelig, var at hun hadde latt idretten få så stor plass i livet? Det kan også være "trist" å bli 95 år hvis man har brukt 75 av dem til å bekymre seg over ting som aldri kom? Ingen kan tilfredsstille de ultimate "kravene" til perfekthet uansett, så det gjelder vel å gjøre noe ut av det ene livet man får. Hva det skal inneholde for at vi skal være fornøyde, er ikke likt for alle. Vi er veldig heldige som er født i en situasjon der vi har valgmuligheter. Vekt setter ikke så altfor mange begrensninger dersom helsen er OK, men det er jo en viss sammenheng hvis man er _veldig_ under- eller overvektig. Hvem som har det "verst", synes jeg er uinteressant. Takk for gode svar.Jeg har lite å ta meg til,så det blir mange og lange innlegg her inne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374266-hvem-har-det-v%C3%A6rst-over-eller-undervektige/#findComment-3279415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.