Gå til innhold

Hender det at dere setter feil diagnose?NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det ev.noen statistikk på dette? Skyldes de fleste sykdomer arv eller miljø?

Jeg er født "normal" og ble skilt i 92 etter 10 år ekteskap.

Er det ofte at dyp sorg fører til depresjon?

Finnes det noen selvstendig diagnose som bare heter Depresjon eller er det under bipolare lidelser?

Hva skjer hvis en frisk person får medisiner i lang tid mot en lidelse,og han slutter brått,kan han da få den lidelsen selv om han var frisk før man begynte med medisinering?

Noen ganger er jeg i så bra form at jeg ikke vet om jeg er frisk eller bare er "Høy" eller manisk/hypoman.

Zoloft er de beste medisinen jeg har brukt,men er fremdeles usikker på hvam jeg kan stole på ,deg NHD eller min fastlege.

Jeg stoler på deg og bruker nå 200 mg per døgn.

Jeg har overlevd både jul og nyttårsaften,og jeg sover mye.

Desverre er jeg så passiv,at jeg trenger å bruke DOL som en krykke enda litt til.

Det er mange kloke hoder her inne,og jeg tar det til meg,og skal slutte å utlevere meg og min familie.

Når folk gjetter på Romerike,er de nære nok.

Kan store søvnvansker og bekymringer skape sykdom i seg selv?

Har bare 2 perifere folk i min familie med kjent psykdom.Den nærmeste er min avdøde tante.Hun fikk svangerskaps forgiftning og ble antageligvis scizofren,uten at jeg er helt sikker.Det kan vel nepper være normalt at en pasient begynner å synge,mens man forsøker å ha en samtale?

Ser også at en stor del av befolkninger mangler kunnskap om hva en mental lidelse er.

Føler at det blir feil når folk ber meg om å "ta meg sammen"

, "det går nok over" "Du var jo ikke sånn før!" "Det er jo 7 år siden dine foreldre døde! Er du ikke over det enda?"

Har nesten gitt opp å prøve å forklare noe som helst.

Angst er det eneste de forstår pga 22/7 og depresjon pga sorg.

Psykoser og vrangforestillinger vet de ikke hva er!

Gjest ambrose
Skrevet

''Finnes det noen selvstendig diagnose som bare heter Depresjon eller er det under bipolare lidelser?''

Ja, det finnes. Mitt inntrykk er at man kaller den for depresjon - mens det heter "unipolar depresjon".

''Noen ganger er jeg i så bra form at jeg ikke vet om jeg er frisk eller bare er "Høy" eller manisk/hypoman.''

Om jeg har oppfattet det riktig, er det sykelig når det fører til negative konsekvenser.

''Zoloft er de beste medisinen jeg har brukt,men er fremdeles usikker på hvam jeg kan stole på ,deg NHD eller min fastlege.''

Er ikke det viktigste at den virker bra på deg?

''Desverre er jeg så passiv,at jeg trenger å bruke DOL som en krykke enda litt til.''

Det er bra at dol finnes, ikke sant? :) Bruk det så lenge du har nytte av det er mitt råd :)

''Det er mange kloke hoder her inne,og jeg tar det til meg,og skal slutte å utlevere meg og min familie.''

Det er bra. Både for dem og for din del.

''Kan store søvnvansker og bekymringer skape sykdom i seg selv?''

Helt klart - i hvertfall over tid. Da tenker jeg på depresjon.

''Ser også at en stor del av befolkninger mangler kunnskap om hva en mental lidelse er.''

Enig, og det er synd. Men det har også blitt betydelig bedre enn det var for bare få år siden, er mitt inntrykk. Her har vel sikkert internett mye å si?

''Føler at det blir feil når folk ber meg om å "ta meg sammen" , "det går nok over" "Du var jo ikke sånn før!" "Det er jo 7 år siden dine foreldre døde! Er du ikke over det enda?" Har nesten gitt opp å prøve å forklare noe som helst.''

Det er leit at du opplever det sånn. Men kanskje du kan prøve å forklare det på en litt annen måte?

''Angst er det eneste de forstår pga 22/7 og depresjon pga sorg.''

Har du forsøkt å fortelle dem at du sliter pga dine opplevelser, og at man kan slite som følge av det - akkurat slik man kan slite pga 22/7?

''Psykoser og vrangforestillinger vet de ikke hva er!''

Hva tror de at dette er?

Jeg er ikke nhd, men jeg har forsøkt å svare basert på egen kunnskap og erfaringer. Håper at du kan bruke noe av det :-)

Gjest ambrose
Skrevet

''Finnes det noen selvstendig diagnose som bare heter Depresjon eller er det under bipolare lidelser?''

Ja, det finnes. Mitt inntrykk er at man kaller den for depresjon - mens det heter "unipolar depresjon".

''Noen ganger er jeg i så bra form at jeg ikke vet om jeg er frisk eller bare er "Høy" eller manisk/hypoman.''

Om jeg har oppfattet det riktig, er det sykelig når det fører til negative konsekvenser.

''Zoloft er de beste medisinen jeg har brukt,men er fremdeles usikker på hvam jeg kan stole på ,deg NHD eller min fastlege.''

Er ikke det viktigste at den virker bra på deg?

''Desverre er jeg så passiv,at jeg trenger å bruke DOL som en krykke enda litt til.''

Det er bra at dol finnes, ikke sant? :) Bruk det så lenge du har nytte av det er mitt råd :)

''Det er mange kloke hoder her inne,og jeg tar det til meg,og skal slutte å utlevere meg og min familie.''

Det er bra. Både for dem og for din del.

''Kan store søvnvansker og bekymringer skape sykdom i seg selv?''

Helt klart - i hvertfall over tid. Da tenker jeg på depresjon.

''Ser også at en stor del av befolkninger mangler kunnskap om hva en mental lidelse er.''

Enig, og det er synd. Men det har også blitt betydelig bedre enn det var for bare få år siden, er mitt inntrykk. Her har vel sikkert internett mye å si?

''Føler at det blir feil når folk ber meg om å "ta meg sammen" , "det går nok over" "Du var jo ikke sånn før!" "Det er jo 7 år siden dine foreldre døde! Er du ikke over det enda?" Har nesten gitt opp å prøve å forklare noe som helst.''

Det er leit at du opplever det sånn. Men kanskje du kan prøve å forklare det på en litt annen måte?

''Angst er det eneste de forstår pga 22/7 og depresjon pga sorg.''

Har du forsøkt å fortelle dem at du sliter pga dine opplevelser, og at man kan slite som følge av det - akkurat slik man kan slite pga 22/7?

''Psykoser og vrangforestillinger vet de ikke hva er!''

Hva tror de at dette er?

Jeg er ikke nhd, men jeg har forsøkt å svare basert på egen kunnskap og erfaringer. Håper at du kan bruke noe av det :-)

Ps. du har ingen opplysningsplikt ovenfor andre vedr din sykdom. Husk det :-)

Gjest flere synspunker
Skrevet

Hei!

Her er min mening, selv om du sikkert først og fremst vil ha svar av NHD.

Utredere er mennesker, men psykiatriske institusjoner har faktisk viktig innsikt som man virkelig trenger hvis man får en psykisk sykdom. Psykisk "sykdom" finnes i høyeste grad!

Men det er nok ikke så lett å alltid stille riktig diagnose heller. Tror feildiagnostiseringer og feilbehandlinger skyldes ressursmangel, kommunikasjonssvikt og enkeltmenneskers feilvurderinger. Alle helseinstusjoner (og mange andre offentlige og private institusjoner) synes å ha sine problemer - se f.eks. bare på alle korridorpasientene og feil ellers.

Depresjoner er ikke viljestyrte! Har selv slitt med tilbakevendende, moderate depresjoner i hele mitt voksne liv, så dette vet jeg - men heldigvis uten å bli virkelig alvorlig syk noen gang. Men vet godt hva du snakker om her!

Tar helt klare forholdsregler for at jeg ikke skal bli virkelig syk, men en psykolog (på en hjelpetelefon om natten) fortalte meg at jeg sannsynligvis også har veldig stor psyisk frustrasjonsterskel. Tåler nok mye psykisk smerte før jeg "mister grepet". Det er mange "heldige faktorer" for min del.

Men har innsett at alle ikke er skapt slik. Har sett to konkrete tilfeller av godt voksne mennesker som er blitt uteliggere etter hvert fordi de hadde psykiske lidelser. Da skjønte jeg at dette ikke alltid er viljestyrt!

Zoloft (og Cipralex), som en psykiater gav meg først, utløste ganske kraftige manier hos meg, selv i små doser. Fordi det ikke var blitt oppdaget at jeg ikke hadde en ren uni-polar depresjon. Jeg var jo ikke dysfunksjonell på noen måte. Det virket ikke utad som om jeg var bipolar i det hele tatt. Men da er også muligheten til stede for at jeg kunne framkalle maniske episoder med Zoloft - for det kan til tider føles godt i øyeblikket. I hvert fall med mange depresjoner og dårlig selvbilde. Skjønte imidlertid selv at dette ville "kunne gå over stokk og stein etter hvert." Heldigvis skjønte jeg det selv! Ingen fulgte meg opp.

Jeg satset ellers på kostholdendring og trening mot en psykiaters (en utreders) vilje, men NB: kan ikke snakke for andre enn meg selv. Jeg vet at mange trenger medisinene sine, selv om jeg ikke gjør det.

Ingen ønsker å være deprimerte. Mange tror imidlertid at det bare er "å ta seg sammen". Og mange kjefter eller avviser hvis man viser hva man virkelig har inni seg av negative følelser og tanker. De takler det ofte ikke. Men plutselig kan man også møte noen som takler det - og de har gjerne erfaringer med det.

Jeg har nok selv en relativt mild bipolar lidelse, men føler meg likevel "frisk". Har vært svært passiv og energiløs i noen perioder uten store virkelighetsforvrengninger eller psykoser. Har likevel hatt perioder hvor jeg har ligget i senga mi i fire uker og ikke klart annet enn å drikke vann og gå på do innimellom (bla. i perioder hvor jeg var student, sykmeldt eller arbeidsledig)

Psykiateren her inne virker veldig flink på disgnoser og medisiner, men overlater kanskje til oss andre (brukerne) å gi hverandre følelsesmessig støtte.

For meg var det et sjokk å møte det jeg kaller "psykiater-måten" å nærme seg en ny pasient på, så jeg ble redd og gjorde derfor stor motstand.

Det er klart det gjøres feil. Jeg selv overbevist om at jeg fikk feil diagnose, men etter hvert har jeg innsett at det var styrkegraden som var feil. Men i mine øyne er det en ganske stor feil.

Det er kanskje et større problem at man må vente så lenge i psykiatrien - samt at mange mennesker blir hardt dømt i samfunnet og av familie fordi noens lidelser aldri blir betraktet som "sykdom", men som dårlige egenskaper ved personen.

Skrev langt og engasjert igjen her, men...jeg er uforbederlig på det :-). Men ment som støtte til deg!

Klem

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det hender vi setter feil diagnose.

Den årsaken som det ikke er mulig å komme unna, er at det dukker opp nye symptomer etter hvert som gjør at tidligere diagnoser må endres. Eksempel: Etter to depresjoner får en diagnosen tilbakevendende depresjon. Så kommer en mani, og diagnosen må endres til BP1.

Av og til setter en feil diagnose fordi pasienten holder tilbake opplysninger eller ikke lar oss samle inn den informasjon vi trenger.

Feildiagnoser skjer også fordi enkeltpersoner har for dårlig kompetanse og/eller pga systemfeil der det ikke er lagt opp prosedyrer for god diagnostikk.

Gjest ambrose
Skrevet

Ja, det hender vi setter feil diagnose.

Den årsaken som det ikke er mulig å komme unna, er at det dukker opp nye symptomer etter hvert som gjør at tidligere diagnoser må endres. Eksempel: Etter to depresjoner får en diagnosen tilbakevendende depresjon. Så kommer en mani, og diagnosen må endres til BP1.

Av og til setter en feil diagnose fordi pasienten holder tilbake opplysninger eller ikke lar oss samle inn den informasjon vi trenger.

Feildiagnoser skjer også fordi enkeltpersoner har for dårlig kompetanse og/eller pga systemfeil der det ikke er lagt opp prosedyrer for god diagnostikk.

''Andre grunner til diagnosefeil''

Hmmm....har du glemt av noe i innlegget ditt, mon tro? ;-)

marlenexxx27
Skrevet

Hva er en "feil" diagnose? Man kan ikke akkurat ta en blodprøve for å sjekke når det gjelder psykiske plager. Det finnes ingen fasit. En psykiatrisk diagnose er ikke annet enn en ansamling symptomer som noen personer med utdanning har blitt enig om er "en diagnose".

På 70-tallet var homofili en diagnose. I forfjor var sadomasochisme en diagnose, det ble det slutt på i fjor. Nå er Asperger en diagnose, men det skal den slutte med å være. Før kunne fagfolk si at en pasient var "nevrotisk i stedet for borderline" - det er det ukorrekt å si nå.

Diagnosemanualen som brukes nå er ICD 10. Altså versjon nr 10! Diagnosemanualen endres altså med ikke så mange års mellomrom. Det er mange diagnoser som eksisterte i ICD 9 som er ikke-eksisterende i ICD 10.

Ingen vet hva som er "feil" eller "riktig" diagnose. Det bare finnes en hel masse ulike meninger. Se bare på Breiviks diagnose. Det er snakke om svært erfarne og høyt utdanna mennesker som har kommet frem til en diagnose som andre (svært erfarne og høyt utdanna) mennesker er fullstendig uenig i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...