Gå til innhold

Forskjellen på motorolje


Gjest ambrose

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest det er shell det

http://no.wikipedia.org/wiki/Motorolje

Jo høyere tall, jo høyere viskositet (mer tyktflytende). Dess lavere tall, dess bedre når det er skikkelig kaldt. Jo høyere tall, jo bedre ved heftig kjøring i varmt klima.

Et større område, 5W-40 er "bredere" enn 5W-30, jo dyrere å fremstille.

For personer som ikke skal kjøre om sommeren på motorveier i Tyskland, er det tilstrekkelig med 30.

Om en bor et sted det er skikkelig kaldt, er det lettere å starte og bedre for den kalde motoren med 5 som nedre grense enn med 10.

Helsyntetisk er bedre (og dyrere) enn halvsyntetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

http://no.wikipedia.org/wiki/Motorolje

Jo høyere tall, jo høyere viskositet (mer tyktflytende). Dess lavere tall, dess bedre når det er skikkelig kaldt. Jo høyere tall, jo bedre ved heftig kjøring i varmt klima.

Et større område, 5W-40 er "bredere" enn 5W-30, jo dyrere å fremstille.

For personer som ikke skal kjøre om sommeren på motorveier i Tyskland, er det tilstrekkelig med 30.

Om en bor et sted det er skikkelig kaldt, er det lettere å starte og bedre for den kalde motoren med 5 som nedre grense enn med 10.

Helsyntetisk er bedre (og dyrere) enn halvsyntetisk.

Tusen takk for "oljekurset" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

http://no.wikipedia.org/wiki/Motorolje

Jo høyere tall, jo høyere viskositet (mer tyktflytende). Dess lavere tall, dess bedre når det er skikkelig kaldt. Jo høyere tall, jo bedre ved heftig kjøring i varmt klima.

Et større område, 5W-40 er "bredere" enn 5W-30, jo dyrere å fremstille.

For personer som ikke skal kjøre om sommeren på motorveier i Tyskland, er det tilstrekkelig med 30.

Om en bor et sted det er skikkelig kaldt, er det lettere å starte og bedre for den kalde motoren med 5 som nedre grense enn med 10.

Helsyntetisk er bedre (og dyrere) enn halvsyntetisk.

En ting til... Hvis jeg nå forstår deg riktig, kan man enkelt si at det er sånn at

motoren har det best med tyktflytende olje på sommeren (og oljen er mer tyktflytende jo høyere tallet er)

og

motoren har det best med tyntflytende olje på vinteren (og oljen er mer tyntflytende dess lavere tallet er).

Men jeg skjønner fortsatt ikke helt forskjellen på 30 og 40 - bare at den er dyrere. Virker 30 like bra (for oss i Norge) som 40?

Og når det gjelder helstyntetisk olje, er det noen modeller som IKKE skal ha annet enn helsyntetisk olje? Og er det slik at når en først bruker helsyntetisk så må en fortsette med det (i hvertfall inntil en tar et oljeskift)?

Dette er veldig viktig for meg, så jeg setter veldig stor pris på svar :-)

Korrekt (eller ikke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er Shell det

En ting til... Hvis jeg nå forstår deg riktig, kan man enkelt si at det er sånn at

motoren har det best med tyktflytende olje på sommeren (og oljen er mer tyktflytende jo høyere tallet er)

og

motoren har det best med tyntflytende olje på vinteren (og oljen er mer tyntflytende dess lavere tallet er).

Men jeg skjønner fortsatt ikke helt forskjellen på 30 og 40 - bare at den er dyrere. Virker 30 like bra (for oss i Norge) som 40?

Og når det gjelder helstyntetisk olje, er det noen modeller som IKKE skal ha annet enn helsyntetisk olje? Og er det slik at når en først bruker helsyntetisk så må en fortsette med det (i hvertfall inntil en tar et oljeskift)?

Dette er veldig viktig for meg, så jeg setter veldig stor pris på svar :-)

Korrekt (eller ikke)?

Motorolje oppfører seg litt på samme måten som olivenoljen du har hjemme. Jo varmere, dess mer tyntflytende. Jo, kaldere, sess mer tyktflytende.

Motoren vi ha "passe" tynt/tyktflytende olje. Da smører den best. Hadde du kjørt på en ren 5-olje, hadde den vært fin ved oppstart og om vinteren mellom Engerdal og Drevsjø. Hadde du kjørt på en ren 40-olje, hadde den i de samme forhold vært stiv som gele. Det hadde vært supertungt å dra rundt motoren for startmotoren, den ville blitt svært tungstartet. I tillegg ville den ikke smurt motoren den første tiden. Dette hadde ført til stor motorslitasje.

Omvendt i svært varme forhold. Da ville 5-oljen vært så tynn "som vann". Dette gir ingen smøring, og motoren ville fått svær slitasje. I slike forhold vil en 40 - eller 50-olje ha perfekt tykkelse (egentlig viskositet) og gi utmerket smøring.

I gamle dager var oljer "smale". Da skiftet en olje høst og vår for å tilpasse type olje til årstiden/varmen. I dag har vi "brede" oljer som 5W-30 og opp til 5W-50 som er såkalte "helårsoljer".

Noen mener at Mobils M1 fortsatt er den beste oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til... Hvis jeg nå forstår deg riktig, kan man enkelt si at det er sånn at

motoren har det best med tyktflytende olje på sommeren (og oljen er mer tyktflytende jo høyere tallet er)

og

motoren har det best med tyntflytende olje på vinteren (og oljen er mer tyntflytende dess lavere tallet er).

Men jeg skjønner fortsatt ikke helt forskjellen på 30 og 40 - bare at den er dyrere. Virker 30 like bra (for oss i Norge) som 40?

Og når det gjelder helstyntetisk olje, er det noen modeller som IKKE skal ha annet enn helsyntetisk olje? Og er det slik at når en først bruker helsyntetisk så må en fortsette med det (i hvertfall inntil en tar et oljeskift)?

Dette er veldig viktig for meg, så jeg setter veldig stor pris på svar :-)

Korrekt (eller ikke)?

''Og når det gjelder helstyntetisk olje, er det noen modeller som IKKE skal ha annet enn helsyntetisk olje? Og er det slik at når en først bruker helsyntetisk så må en fortsette med det (i hvertfall inntil en tar et oljeskift)?''

Ja, noen veldig gamle (slitte) motorer har det trolig best med mineraloljer (som de var designet for), uten at jeg har definitive eksempler her og nå.

Når man først har helsyntetisk- eller "hel"-mineral-olje, så bør man ikke blande. Har man halv-syntetisk, så er det mindre kritisk om man fyller på litt helsyntetisk eller mineralolje.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ambrose

Motorolje oppfører seg litt på samme måten som olivenoljen du har hjemme. Jo varmere, dess mer tyntflytende. Jo, kaldere, sess mer tyktflytende.

Motoren vi ha "passe" tynt/tyktflytende olje. Da smører den best. Hadde du kjørt på en ren 5-olje, hadde den vært fin ved oppstart og om vinteren mellom Engerdal og Drevsjø. Hadde du kjørt på en ren 40-olje, hadde den i de samme forhold vært stiv som gele. Det hadde vært supertungt å dra rundt motoren for startmotoren, den ville blitt svært tungstartet. I tillegg ville den ikke smurt motoren den første tiden. Dette hadde ført til stor motorslitasje.

Omvendt i svært varme forhold. Da ville 5-oljen vært så tynn "som vann". Dette gir ingen smøring, og motoren ville fått svær slitasje. I slike forhold vil en 40 - eller 50-olje ha perfekt tykkelse (egentlig viskositet) og gi utmerket smøring.

I gamle dager var oljer "smale". Da skiftet en olje høst og vår for å tilpasse type olje til årstiden/varmen. I dag har vi "brede" oljer som 5W-30 og opp til 5W-50 som er såkalte "helårsoljer".

Noen mener at Mobils M1 fortsatt er den beste oljen.

Jeg har forsøkt å sette meg inn i dette. Det "verste" er jo at det faktisk begynner å bli litt interessant også :)

..

Siden man i gamle dager byttet olje etter årstiden, brukte de da kun rene oljer slik du skisserer (f.eks bare 5 eller bare 40)?

Mens idag bruker vi to oljer som er_ blandet_ (f.eks 5W 40) og derfor egner seg som helårsolje?

Da er sikkert Mobil1 - oljen en ren olje?

Tusen takk for forklaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

''Og når det gjelder helstyntetisk olje, er det noen modeller som IKKE skal ha annet enn helsyntetisk olje? Og er det slik at når en først bruker helsyntetisk så må en fortsette med det (i hvertfall inntil en tar et oljeskift)?''

Ja, noen veldig gamle (slitte) motorer har det trolig best med mineraloljer (som de var designet for), uten at jeg har definitive eksempler her og nå.

Når man først har helsyntetisk- eller "hel"-mineral-olje, så bør man ikke blande. Har man halv-syntetisk, så er det mindre kritisk om man fyller på litt helsyntetisk eller mineralolje.

Med vennlig hilsen

''Ja, noen veldig gamle (slitte) motorer har det trolig best med mineraloljer (som de var designet for), uten at jeg har definitive eksempler her og nå.''

Hvis jeg har skjønt han/hun som har svart meg i tråden riktig, så lærte jeg på et lite lynkurs på jobben at motorer opp til 1990 har det best med det (han jeg fikk det lynkurset av kalte det tjære:).

Jeg fikk et lite lynkurs på jobben, og der lærte jeg at sannsynligvis ren olje (som jeg nettopp har spurt om under her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

''Og når det gjelder helstyntetisk olje, er det noen modeller som IKKE skal ha annet enn helsyntetisk olje? Og er det slik at når en først bruker helsyntetisk så må en fortsette med det (i hvertfall inntil en tar et oljeskift)?''

Ja, noen veldig gamle (slitte) motorer har det trolig best med mineraloljer (som de var designet for), uten at jeg har definitive eksempler her og nå.

Når man først har helsyntetisk- eller "hel"-mineral-olje, så bør man ikke blande. Har man halv-syntetisk, så er det mindre kritisk om man fyller på litt helsyntetisk eller mineralolje.

Med vennlig hilsen

... Jeg kom borti en tast og ble ikke ferdig med det jeg skulle skrive.

Hva er egentlig forskjellen på helsyntetisk og halvsyntetisk olje - vet du noe om dette?

Tusen takk til deg også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Jeg kom borti en tast og ble ikke ferdig med det jeg skulle skrive.

Hva er egentlig forskjellen på helsyntetisk og halvsyntetisk olje - vet du noe om dette?

Tusen takk til deg også :-)

Halvsyntetisk er halvt (circa) syntetisk, og halvt mineralolje.

Eldre motorer, særlig store dieselmotorer, tror jeg ofte har det best med oljer som er litt mer tyktflytende. (Det er vel det de er designet for.)

I tillegg har man oljer for automatiske girbokser, for manuelle girbokser og for servostyring.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Halvsyntetisk er halvt (circa) syntetisk, og halvt mineralolje.

Eldre motorer, særlig store dieselmotorer, tror jeg ofte har det best med oljer som er litt mer tyktflytende. (Det er vel det de er designet for.)

I tillegg har man oljer for automatiske girbokser, for manuelle girbokser og for servostyring.

Med vennlig hilsen

Nå skjønner jeg det. Supert. Takk skal du ha ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...