Gå til innhold

verdiløs og skamfull

Anbefalte innlegg

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Om jeg skulle delt inn i 2 kategorier, hvor mennesker enten var verdifulle eller verdiløse så ville jeg (alene) havnet under kategorien verdiløs og alle andre i kategorien verdifull. Kort fortalt, jeg har ingen verdi som menneske, for jeg er meg.

Jeg føler meg veldig skamfull over å ikke takle livet, at jeg har måtte be om hjelp, at jeg må bruke medisiner, at jeg har diagnoser, at jeg koster samfunnet tid, penger og ressurser som kunne vært brukt på noe annet (mer fornuftig) og ikke minst at jeg tillater meg selv å føle meg trist når det er så mange andre i verden som har det så mye verre enn meg.

Jeg føler kun dette om meg selv, har stor forståelse og respekt for andre som sliter, men jeg føler jeg ikke fortjener noe som helst fordi jeg er verdiløs. Beklager innlegget, men følte for å få ut litt tanker av hodet mitt...

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Om jeg skulle delt inn i 2 kategorier, hvor mennesker enten var verdifulle eller verdiløse så ville jeg (alene) havnet under kategorien verdiløs og alle andre i kategorien verdifull.''

Da er du i det minste enestående på et område :-)

Gjest Ikke blitt møtt?
Skrevet

''Om jeg skulle delt inn i 2 kategorier, hvor mennesker enten var verdifulle eller verdiløse så ville jeg (alene) havnet under kategorien verdiløs og alle andre i kategorien verdifull.''

Da er du i det minste enestående på et område :-)

Jeg reagerer litt på svaret her.

Det første som slår meg er at dette minner om en slags latterliggjøring.

Innlegget har et alvor i seg som jeg synes det er upassende å kimse av.

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg er verken trådstarter eller nhd, men oppfatter ikke svaret slik. Jeg oppfatter det faktisk tvert om, og som en stor støtte til trådstarter.

Skrevet

Jeg er verken trådstarter eller nhd, men oppfatter ikke svaret slik. Jeg oppfatter det faktisk tvert om, og som en stor støtte til trådstarter.

Jeg er helt sikker på at du er verdifull. Tenk på en blomst f.eks, den er verdifull i seg selv, selv om den ikke gjør noe stort vesen av seg.

En blomst bare er, og er noe av det vakreste. Tenk på at du er vakker du også :)

Skrevet

Hei!

Det høres forferdelig ut om du føler og tenker slik.

Men ingen kan endre våre tanker tror jeg ved ord, men kun ved å vise oss respekt over tid, håper du treffer noen på din vei som klarer det.

Jeg har selv følt på en ubehagelig følelse av å måtte ta i mot hjelp og være en dyr samfunnsborger, følt på et desto større ønske om at jeg skal vise at jeg til slutt kan gjøre nytte for meg.

Det er kun jeg selv som har sett ned på meg selv på dette området, kun jeg kunne endre den måten å tenke på inni meg, men jeg fikk god hjelp gjennom den oppmuntring, veiledning og

støtte min psykiater har vært.

Ingen ord av henne kunne egentlig endre selve tanken min, men sakte, og over tid fikk jeg bedre oversikt og sammenheng og forståelse for hvordan dette er, også kunne jeg velge å tenke annerledes. (sånn tror jeg det er, det føles litt som et valg, men å komme dit at man kan ta det valget krevde sin psykiater)

vanskelig å forklare egentlig.

Men håper du får hjelp sånn at du ikke føler deg verdiløs.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Når NHD svarer deg slik, vet han nok at det kommer mange protester og oppmuntringer fra andre på forumet! Han klapper liksom til deg midt i trynet!

Våkn opp fra selvmedlidenheten!!!!

Jeg får kjempelyst til å prøve å oppmuntre deg.

Hadde blitt glad selv hvis du ble gladere av det, men kaster jeg bare bort masse energi som du desperat suger til deg? - og fortesetter å ikke gjøre noe med din egen situasjon?

Bli sint! Fight back! Det er depresjonen din som snakker!

Snakk om hva som egentlig plager deg på dette forumet davel.

Varm klem

Skrevet

Hei :)

''Om jeg skulle delt inn i 2 kategorier, hvor mennesker enten var verdifulle eller verdiløse så ville jeg (alene) havnet under kategorien verdiløs og alle andre i kategorien verdifull. Kort fortalt, jeg har ingen verdi som menneske, for jeg er meg.'' Jeg må smile litt av deg og litt av meg - for jeg ser nå at jeg ikke er alene i kategorien 'verdiløse', slik jeg trodde...

Gjest flre synspunkter
Skrevet

Svaret til NHD er humoristisk. Med et smil bak.

Jeg oppfatter det også som stor støtte.

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Når NHD svarer deg slik, vet han nok at det kommer mange protester og oppmuntringer fra andre på forumet! Han klapper liksom til deg midt i trynet!

Våkn opp fra selvmedlidenheten!!!!

Jeg får kjempelyst til å prøve å oppmuntre deg.

Hadde blitt glad selv hvis du ble gladere av det, men kaster jeg bare bort masse energi som du desperat suger til deg? - og fortesetter å ikke gjøre noe med din egen situasjon?

Bli sint! Fight back! Det er depresjonen din som snakker!

Snakk om hva som egentlig plager deg på dette forumet davel.

Varm klem

''Våkn opp fra selvmedlidenheten!!!!''

Er klar over at jeg er selvsentrert, noe jeg også beklager på slutten av innlegget mitt. :-/

''Jeg får kjempelyst til å prøve å oppmuntre deg. Hadde blitt glad selv hvis du ble gladere av det, men kaster jeg bare bort masse energi som du desperat suger til deg? - og fortesetter å ikke gjøre noe med din egen situasjon?

Bli sint! Fight back! Det er depresjonen din som snakker!''

Du kaster i så fall bort din energi, jeg er ikke verdt det. Klarer ikke kjempe for meg selv...

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Hei :)

''Om jeg skulle delt inn i 2 kategorier, hvor mennesker enten var verdifulle eller verdiløse så ville jeg (alene) havnet under kategorien verdiløs og alle andre i kategorien verdifull. Kort fortalt, jeg har ingen verdi som menneske, for jeg er meg.'' Jeg må smile litt av deg og litt av meg - for jeg ser nå at jeg ikke er alene i kategorien 'verdiløse', slik jeg trodde...

''Jeg må smile litt av deg og litt av meg - for jeg ser nå at jeg ikke er alene i kategorien 'verdiløse', slik jeg trodde...''

Takk for støtten, hyggelig at vi er to da :-)

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Takk for støtten.

Ser NHD mente det som en spøk, det som sårer er at jeg ikke blir tatt på alvor...

Skrevet

''Jeg må smile litt av deg og litt av meg - for jeg ser nå at jeg ikke er alene i kategorien 'verdiløse', slik jeg trodde...''

Takk for støtten, hyggelig at vi er to da :-)

...det er nok fare for at vi to ikke er alene ... ;)

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Hei!

Det høres forferdelig ut om du føler og tenker slik.

Men ingen kan endre våre tanker tror jeg ved ord, men kun ved å vise oss respekt over tid, håper du treffer noen på din vei som klarer det.

Jeg har selv følt på en ubehagelig følelse av å måtte ta i mot hjelp og være en dyr samfunnsborger, følt på et desto større ønske om at jeg skal vise at jeg til slutt kan gjøre nytte for meg.

Det er kun jeg selv som har sett ned på meg selv på dette området, kun jeg kunne endre den måten å tenke på inni meg, men jeg fikk god hjelp gjennom den oppmuntring, veiledning og

støtte min psykiater har vært.

Ingen ord av henne kunne egentlig endre selve tanken min, men sakte, og over tid fikk jeg bedre oversikt og sammenheng og forståelse for hvordan dette er, også kunne jeg velge å tenke annerledes. (sånn tror jeg det er, det føles litt som et valg, men å komme dit at man kan ta det valget krevde sin psykiater)

vanskelig å forklare egentlig.

Men håper du får hjelp sånn at du ikke føler deg verdiløs.

''Jeg har selv følt på en ubehagelig følelse av å måtte ta i mot hjelp og være en dyr samfunnsborger, følt på et desto større ønske om at jeg skal vise at jeg til slutt kan gjøre nytte for meg. Det er kun jeg selv som har sett ned på meg selv på dette området, kun jeg kunne endre den måten å tenke på inni meg, men jeg fikk god hjelp gjennom den oppmuntring, veiledning og støtte min psykiater har vært.

Ingen ord av henne kunne egentlig endre selve tanken min, men sakte, og over tid fikk jeg bedre oversikt og sammenheng og forståelse for hvordan dette er, også kunne jeg velge å tenke annerledes. (sånn tror jeg det er, det føles litt som et valg, men å komme dit at man kan ta det valget krevde sin psykiater) vanskelig å forklare egentlig.''

Fint å lese at du har det bra nå. Du er heldig som har en behandler som får deg til å føle deg bedre med deg selv.

''Men håper du får hjelp sånn at du ikke føler deg verdiløs''

Takk :-)

Gjest snøkrystallen
Skrevet

...det er nok fare for at vi to ikke er alene ... ;)

Tror du...?

;-)

Skrevet

Tror du...?

;-)

Det var i alle fall pussig å lese ''jeg har ingen verdi som menneske, for jeg er meg. '' for jeg bruker akkurat de samme ordene om meg selv...

:-)

Gjest flere synspunkter
Skrevet

''Våkn opp fra selvmedlidenheten!!!!''

Er klar over at jeg er selvsentrert, noe jeg også beklager på slutten av innlegget mitt. :-/

''Jeg får kjempelyst til å prøve å oppmuntre deg. Hadde blitt glad selv hvis du ble gladere av det, men kaster jeg bare bort masse energi som du desperat suger til deg? - og fortesetter å ikke gjøre noe med din egen situasjon?

Bli sint! Fight back! Det er depresjonen din som snakker!''

Du kaster i så fall bort din energi, jeg er ikke verdt det. Klarer ikke kjempe for meg selv...

Det er depresjonen din som snakker, ikke du som er "selvsentrert".

Men du orker å skrive her inne da. Det er jo bra.

Si mer davel, ikke bare at du føler deg som verdiløs og ikke klarer å ta tak i ting.

Klem

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Det er depresjonen din som snakker, ikke du som er "selvsentrert".

Men du orker å skrive her inne da. Det er jo bra.

Si mer davel, ikke bare at du føler deg som verdiløs og ikke klarer å ta tak i ting.

Klem

''Det er depresjonen din som snakker, ikke du som er "selvsentrert".''

Hvordan kan du vite det, du vet jo ikke om jeg er deprimert en gang...?

''Si mer davel, ikke bare at du føler deg som verdiløs og ikke klarer å ta tak i ting.''

Hva mer kan jeg si da? Vet ikke hva du vil vite.

Du skal i det minste ha takk for at du forsøker å få meg i bedre humør. Ikke ta min negative holdning personlig, det er meg selv jeg er lei av...

Gjest flere synspunkter
Skrevet

''Det er depresjonen din som snakker, ikke du som er "selvsentrert".''

Hvordan kan du vite det, du vet jo ikke om jeg er deprimert en gang...?

''Si mer davel, ikke bare at du føler deg som verdiløs og ikke klarer å ta tak i ting.''

Hva mer kan jeg si da? Vet ikke hva du vil vite.

Du skal i det minste ha takk for at du forsøker å få meg i bedre humør. Ikke ta min negative holdning personlig, det er meg selv jeg er lei av...

Jeg tar det ikke personlig :-).

Men vanligvis er det snakk om en depresjon når noen snakker om seg selv på denne måten.

Prøver bare å si noe riktig for at du skal føle deg bedre og se at du har verdi :-).

Skrevet

''Jeg har selv følt på en ubehagelig følelse av å måtte ta i mot hjelp og være en dyr samfunnsborger, følt på et desto større ønske om at jeg skal vise at jeg til slutt kan gjøre nytte for meg. Det er kun jeg selv som har sett ned på meg selv på dette området, kun jeg kunne endre den måten å tenke på inni meg, men jeg fikk god hjelp gjennom den oppmuntring, veiledning og støtte min psykiater har vært.

Ingen ord av henne kunne egentlig endre selve tanken min, men sakte, og over tid fikk jeg bedre oversikt og sammenheng og forståelse for hvordan dette er, også kunne jeg velge å tenke annerledes. (sånn tror jeg det er, det føles litt som et valg, men å komme dit at man kan ta det valget krevde sin psykiater) vanskelig å forklare egentlig.''

Fint å lese at du har det bra nå. Du er heldig som har en behandler som får deg til å føle deg bedre med deg selv.

''Men håper du får hjelp sånn at du ikke føler deg verdiløs''

Takk :-)

Hei!

Får du hjelp da selv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...