Gå til innhold

overvekt

Gjest Sara Jeanett

Anbefalte innlegg

Gjest Sara Jeanett
Skrevet

jeg er 15 år, er 160 høy og veier ca 70 kg, og er ganske ferdig i utviklingen i følge legen min. jeg trener så å si aldri, rett og slett fordi jeg ikke orker, jeg er utrolig lat. jeg har veldig lyst til å bli like tynn og normal som alle andre. jeg spiser ikke spesiellt mye heller, får høre en del at jeg er småspist, men det er vel at jeg ikke trener som gjør at jeg er ganske stor.

jeg vet ikke helt hva jeg burde spise i løpet av en dag. spiser innimellom et eple til forkost sjelden noe mer, to brødskiver til lunsj, kanskje en frukt når jeg kommer hjem, liten porsjon middag og kanskje en frukt til kvelds eller noe sånt.

så jeg lurte på en ting, hva burde jeg gjøre?

jeg vil helst komme meg ned itl 50 kg før sommerferien så raskt som mulig med minst mulig trening, men jeg skjønner at det ikke går..

men hva skal jeg gjøre?

Gjest assadassa
Skrevet

Hva drikker du da? Juice, saft og brus har mange kalorier og kan være fetende i store mengder. Det samme har godteri og snacks. Og hva slags middagsmat har dere? Er det feks mye fritert mat? Det er kaloririkt og fetende. Du bør eventuelt ta det opp med foreldrene dine og/eller helsesøster om du ønsker hjelp.

Om en er litt overvektig er det lett for å bli litt mer latskap ved at en orker lite.

Skrevet

Du er ikke akkurat kjempestor, da, men siden du ikke trener så er du sannsynligvis ikke så "stram" som du kunne vært.

Du har rett i det du skriver, man mister ikke vekt så fort og lett uten å bevege seg. Samtidig er det viktig å spise riktig, slik at man tærer på fettet og ikke muskelmassen.

Siden du er så ung, så syns jeg ikke du skal sette i gang med slanking på egenhånd. Om du begynner å bevege deg litt (trene) så er ikke det noe farlig, men da bør du samtidig spise litt annerledes. Derfor anbefaler jeg deg å ta kontakt med helsesøster, lege, ernæringsfysiolog eller en Grete Roede-kursholder (de har egne ung-kurs noen steder, mener jeg) slik at du får hjelp til å finne en god måte å leve på.

For: Det er ikke slik at du kan ta et krafttak nå og gå ned masse kilo, for så å gå tilbake til gamle vaner etterpå. Du bør finne en livsstil som fungerer for deg, som du kan ha når du blir voksen også.

Du sier at du er lat og ikke så interessert i å trene. Vel, livet byr på endel ting man bare må gjøre. For de som ikke liker å trene, så er det en av disse tingene man bare må gjøre selv om det ikke er gøy. Noen liker ikke å lage mat, men man må faktisk gjøre det allikevel. Noen liker ikke å vaske huset sitt, men må gjøre det allikevel. Slik er det med trening også. Man må bare gjøre det.

Det er masse ulike ting man kan finne på, og kanskje finner du til og med noe du syns er gøy. Det kan skje! :-)

Lykke til! :-)

Skrevet

Du er så ung at dette slankehysteriet skal du holde deg langt unna, dessuten er du ikke feit. Istedet for å tenke diett skal du tenke livsstil, vær mer obs på hva du putter i deg - kutt ned på sukker, hvetemel, reduser litt på poteter/pasta og de produktene som gjør at blodsukkeret ditt blir ustabilt(som igjen fører at du spiser ofte og spiser usunt) og konsentrer deg om matvarer som gjør godt for kroppen din (grønnsaker, grovt brød, fisk, kjøtt, og gjerne med godt tilbehør som dressing, sauser). En person kan bli svært overvektig selv av å spise liten mengde mat fordi vedk. spiser helt feil mat og forbrenningen er helt ødelagt. Spis mer ren mat, lag heller noe godt ut av kyllingfilè fremfor Toro`s frosne lasagne. Når det kommer til fysisk aktivitet er det ingen tvil om at du kan ha godt av å bevege deg, da tenker jeg ikke 4 timer på helsestudio annenhver dag men bruk bena mer, gå trapper fremfor heis, lån naboens hund og ta kveldsturer med den, forsøk å finne en aktivitet du liker (nødløsning er Wii og trim i form av spill).

Ikke ødelegg kroppen din på pulverkurer og annet faenskap. Ta godt vare på kroppen, du skal ha den i mange år.

Skrevet

Du spiser jo nesten ingenting... Veier du virkelig 70 kg på så lite mat? Uten at du spiser potetgull, snop eller cola ved siden av?

Ikke at 70 kg er mye, for det er det overhodet ikke. Jeg har ca din høyde og vekt og jeg er slank og normal og har ganske fin kropp. Men om jeg spiste så lite som du beskriver tror jeg at jeg ville veid 45....

Uansett vil jeg anbefale å finne en treningsform du syns er gøy. Hva med dans, aerobic, zumba eller lignende.

Det er lett å trene selv om man er lat, når man finner noe som er morsomt. Fengende musikk. Du er kanskje for ung til å bli med på et treningssenter, men om et år er du gammel nok og da blir det mye lettere å trene, for det er så mye bra tilbud.

Skrevet

Har du mye stress i kroppen ? Stress gir fedme.

Når man har fått fedme - blir man stressa og vekta øker...

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Er du HEELT ærlig når det gjelder matinntaket du beskriver i innlegget?

Er du sikker på at du ikke lurer deg selv?

Skrevet

Nå kan jeg ikke snakke for trådstarter men det er fint mulig å bli overvektig av å spise lite.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Nå kan jeg ikke snakke for trådstarter men det er fint mulig å bli overvektig av å spise lite.

Ja, jeg ser du nevner det nede i tråden.

Jeg påstår ikke at noen lyver, men fornektelse er ganske vanlig når det gjelder det virkelige matinntaket når man er overvektig :)

Skrevet

Hva drikker du da? Juice, saft og brus har mange kalorier og kan være fetende i store mengder. Det samme har godteri og snacks. Og hva slags middagsmat har dere? Er det feks mye fritert mat? Det er kaloririkt og fetende. Du bør eventuelt ta det opp med foreldrene dine og/eller helsesøster om du ønsker hjelp.

Om en er litt overvektig er det lett for å bli litt mer latskap ved at en orker lite.

jeg drikker stortsett vann, kanskje litt brus i helgene, spiser lite snaks , men hender jeg tar noe innimellom. mamma og pappa lager aldri fritertmat, de lager alltid næringsrik og sunn mat, de er egentlig veldig opptatte av at det skal være sunt.

Skrevet

ja jeg er erlig, skriver jo her fordi jeg trenger hjelp. å skjule sanheten hadde ikke hjulpet meg.

Skrevet

Du spiser jo nesten ingenting... Veier du virkelig 70 kg på så lite mat? Uten at du spiser potetgull, snop eller cola ved siden av?

Ikke at 70 kg er mye, for det er det overhodet ikke. Jeg har ca din høyde og vekt og jeg er slank og normal og har ganske fin kropp. Men om jeg spiste så lite som du beskriver tror jeg at jeg ville veid 45....

Uansett vil jeg anbefale å finne en treningsform du syns er gøy. Hva med dans, aerobic, zumba eller lignende.

Det er lett å trene selv om man er lat, når man finner noe som er morsomt. Fengende musikk. Du er kanskje for ung til å bli med på et treningssenter, men om et år er du gammel nok og da blir det mye lettere å trene, for det er så mye bra tilbud.

spiser bare sånt i helgene , men sånn som i dag, tok jeg en sjokoladebit fordi jeg hadde så lyst på det. men skjer ikke så ofte.

har prøvd zumba, det var artig, men det er så lang reise vei. og går egentlig på friskis & svettis en gang i uken, men det sluttet i starten av desmber og starter ikke opp før en stund her heller..

vi har treningsrom hjemme, med sykkel, tredemølle, vekter og sånne ting. men jeg mere sånn som tenker i dag burde jg gjøre det også utsetter jeg det. også når jeg endelig gjør det tar det nesten en månde før neste gang..

Skrevet

Har du mye stress i kroppen ? Stress gir fedme.

Når man har fått fedme - blir man stressa og vekta øker...

tror ikke, kan ikke huske sist jeg stresset, egentlig..

Skrevet

Du er ikke akkurat kjempestor, da, men siden du ikke trener så er du sannsynligvis ikke så "stram" som du kunne vært.

Du har rett i det du skriver, man mister ikke vekt så fort og lett uten å bevege seg. Samtidig er det viktig å spise riktig, slik at man tærer på fettet og ikke muskelmassen.

Siden du er så ung, så syns jeg ikke du skal sette i gang med slanking på egenhånd. Om du begynner å bevege deg litt (trene) så er ikke det noe farlig, men da bør du samtidig spise litt annerledes. Derfor anbefaler jeg deg å ta kontakt med helsesøster, lege, ernæringsfysiolog eller en Grete Roede-kursholder (de har egne ung-kurs noen steder, mener jeg) slik at du får hjelp til å finne en god måte å leve på.

For: Det er ikke slik at du kan ta et krafttak nå og gå ned masse kilo, for så å gå tilbake til gamle vaner etterpå. Du bør finne en livsstil som fungerer for deg, som du kan ha når du blir voksen også.

Du sier at du er lat og ikke så interessert i å trene. Vel, livet byr på endel ting man bare må gjøre. For de som ikke liker å trene, så er det en av disse tingene man bare må gjøre selv om det ikke er gøy. Noen liker ikke å lage mat, men man må faktisk gjøre det allikevel. Noen liker ikke å vaske huset sitt, men må gjøre det allikevel. Slik er det med trening også. Man må bare gjøre det.

Det er masse ulike ting man kan finne på, og kanskje finner du til og med noe du syns er gøy. Det kan skje! :-)

Lykke til! :-)

tusen takk for et så innholdsrikt svar!

har problemer med å snakke med folk, snakker nesten ikke med foreldrene mine. og jeg tør egentlig ikke å gå til helsesøster. vil egentlig ikke at noen skal vite at jeg sliter..

Skrevet

tusen takk for et så innholdsrikt svar!

har problemer med å snakke med folk, snakker nesten ikke med foreldrene mine. og jeg tør egentlig ikke å gå til helsesøster. vil egentlig ikke at noen skal vite at jeg sliter..

''har problemer med å snakke med folk, snakker nesten ikke med foreldrene mine. og jeg tør egentlig ikke å gå til helsesøster. vil egentlig ikke at noen skal vite at jeg sliter..''

Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på dette, jeg, har du psykiske problemer av noe slag som gjør at du ikke snakker noe særlig med folk?

Når det gjelder overvekt og omgivelsene, så er det nok ikke slik at folk flest tror at andre _vil_ være overvektige. De aller, aller fleste forstår at man ønsker å være normalvektig. Og de aller, aller fleste forstår godt at andre vil gå ned i vekt, veldig mange har jo vært der selv. Så jeg tror du vil bli positivt overrasket over responsen om du snakker med fagfolk om dette.

Som sagt, jeg vet ikke hva som gjør at du ikke snakker med folk, men kanskje det også er av disse ting man rett og slett bare må? Kroppen din skal du leve med resten av livet, og tar du godt vare på den nå så tjener du på det for alltid.

Lykke til, jeg tror du klarer dette! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...