Gå til innhold

Fengselslegen uttaler seg i media..

Anbefalte innlegg

Gjest om Breivik
Skrevet

...om diagnosen til Breivik. Har dere noen tanker om det?

Jeg tenker at jeg ikke ville mottatt helsehjelp på et sted hvor de ikke overholder taushetsplikten. Selv om dette er en spesiell sak har vel også fengselsleger taushetsplikt?

Skrevet

Kanskje ABB har fritatt ham for taushetsplikten? For man kan vel gjøre det?

Gjest om Breivik
Skrevet

Kanskje ABB har fritatt ham for taushetsplikten? For man kan vel gjøre det?

Ja tror det er mulig, men det har ikke stått noe om det i media. Det burde vel være naturlig å få med noe sånt?

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det forholder seg med taushetsplikten til en person under etterforskning for alvorlig krimminalitet.

mvh

Skrevet

Jeg tror at hvis jeg hadde sittet i fengsel, så hadde jeg ikke hatt tnoe valg mht hvor jeg evt skulle få behandling eller ikke...

Skrevet

Jeg mener det ble sagt under debatten på Nrk i går kveld, at en av grunnene til at ABB ikke ønsker ny utredning av andre fagpersoner, nettopp var pga av at han har registrert at de ikke overholder taushetspilkten.

motorPrøysen
Skrevet

Er det denne saken du tenker på: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tidligere-kommisjonsleder-breivik-er-ikke-psykotisk-3675599.html

I så fall er det ikke legen, Rosenqvist, som bryter taushetsplikten, men noen som har lekka notatet hennes til media. Det i seg selv er jo ikke bra, og en forbrytelse, regner jeg med. Men er det virkelig noen av legene som behandler ham som med vitende og vilje bryter taushetsplikten i media? I så fall er de jo kronidioter.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det forholder seg med taushetsplikten til en person under etterforskning for alvorlig krimminalitet.

mvh

Taushetsplikt er taushetsplikt, hvorfor tror du det er annerledes når vedkommende er kriminell?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg tror ikke de samme reglene gjelder for Brievik som for alle andre. Ingenting som tyder på det.

Gjest flere synspunker
Skrevet

Enig! Har tenkt det samme. Jeg synes at diagnosediskusjoner i media når det gjelder enkeltmennesker generelt er unødvendige.

Men ABB slippes kanskje ut etter relativt få år pga "utilregnelighet i gjerningsøyeblikket" hvis han kan bli "frisk".

Da vil jo diagnosen hans på en måte være relevant for samfunnet.

I praksis har vel ABB mindre rettssikkerhet enn noen annen. Ingen ser ut til å kunne stoppe mediekjøret her. Men ingen nordmenn har heller gjort noe så grusomt i Norges historie.

Gjest Hulderen
Skrevet

Er det denne saken du tenker på: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tidligere-kommisjonsleder-breivik-er-ikke-psykotisk-3675599.html

I så fall er det ikke legen, Rosenqvist, som bryter taushetsplikten, men noen som har lekka notatet hennes til media. Det i seg selv er jo ikke bra, og en forbrytelse, regner jeg med. Men er det virkelig noen av legene som behandler ham som med vitende og vilje bryter taushetsplikten i media? I så fall er de jo kronidioter.

Hvis det et den saken trådstarter mener, så er det ikke en behandlende lege. Rosenqvist behandler ikke Breivik, hun har bare vurdert ham.

Gjest Hulderen
Skrevet

Hvilken uttalelse er det du tenker på? Har du link?

Gjest om Breivik
Skrevet

Tenkte dessverre ikke på å linke men det sto i flere nettaviser at legeteamet fra Sandvika DPS sier Brevik ikke har schizofreni. Mitt inntrykk når jeg leste det var at det var de i rollen som fengselslege som uttalte seg. Men selv om jeg har misforstått og dette er en "lekkasje" er det også ille at de har ansatte med tilgang til sensitiv informasjon som lekker. Det burde vært politianmeldt og etterforsket.

Når slike saker blir fremmet på denne måten skaper det bare mistillitt til systemene. Det bør ikke være utro tjenere og sensasjonspresse som styrer hva som offentliggjøres i straffesaker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...