Gå til innhold

Anbefale behandlere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan man få formidlet til andre brukere her inne hvilke behandlere som er flinke, slik at andre kan få god hjelp? Tror ikke det er så pop å legge ut navn, liksom. Jeg er veldig fornøyd med en kvinnelig psykiater som jeg tror vil kunne hjelpe mange.

Skrevet

Hva er en god behandler- det er helt subjektivt, det som er fantastisk for deg kan være en tragedie for andre. Istedet synes jeg kanskje hver og en skal møte sin behandler med blanke ark og en innstilling om at dette skal bli et givende samarbeid.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Hva er en god behandler- det er helt subjektivt, det som er fantastisk for deg kan være en tragedie for andre. Istedet synes jeg kanskje hver og en skal møte sin behandler med blanke ark og en innstilling om at dette skal bli et givende samarbeid.

Helt enig!

Noen har f.eks. bruk for en som er veldig forskjellig fra en selv, og andre har bruk for en som er veldig lik seg selv. Noen trenger en litt streng og "realitetsorienterende" type, mens andre blir helt knekt av samme typen - og må først og fremst "masseres" litt for å få opp selvbildet sitt.

Jeg har valgt å betale for personlig trener framfor psykolog på det private markedet (ressursmangel i det offentlig - og jeg er ikke "psyk" nok).

Ba ham bare fortelle meg effektivt hva jeg skulle gjøre mens jeg trente og sa at jeg: enten helt må la være å snakke noen ganger, - eller så snakker jeg for mye :-) I mine såkalt "oppstemte faser". Da snakker jeg fort og har en "utfordring" (ikke "problemer") med å stoppe impulsene.

Men VET det, og gjenkjenner det når det kommer - og har mine teknikker på å stoppe det. Hvis den personlige treneren snakker mye, blir det mye vanskeligere for meg å ikke gjøre det også :-).

Tror at en klient kan ønske ting fra terapeuten også - bare det å bli klar over selv hva man ønsker at en terapeut skal gjøre er det mye terapi i.

Grunnen til at jeg ragerte negativt på terapi, var antakelig at jeg var urealistisk på hva en terapeut gjør eller kan gjøre. Og snakke dem fullstendig rundt, he he. Er alltid veldig overbevisende, men har ikke alltid rett.

Selvironi og selvinnsikt!

Skrevet

Hm, ja, i prinsippet, så... men jeg skjønner ikke hvordan noen skulle kunne ha nytte av de tullingene jeg har gått til...

Et bedre forslag er kanskje "speed-dating", altså mulighet for å forsøke en ny om den første ikke "virker". Og et tilbakemeldingssystem, at behandleren blir sjekket opp hvis det blir for mange negative tilbakemeldinger. Det behøver ikke dreie seg om direkte overgrep for at praksisen blir uforsvarlig.

Skrevet

Hm, ja, i prinsippet, så... men jeg skjønner ikke hvordan noen skulle kunne ha nytte av de tullingene jeg har gått til...

Et bedre forslag er kanskje "speed-dating", altså mulighet for å forsøke en ny om den første ikke "virker". Og et tilbakemeldingssystem, at behandleren blir sjekket opp hvis det blir for mange negative tilbakemeldinger. Det behøver ikke dreie seg om direkte overgrep for at praksisen blir uforsvarlig.

"Et bedre forslag er kanskje "speed-dating", altså mulighet for å forsøke en ny om den første ikke "virker"." Men blir dette riktig mener du? Det er jo nettopp i slike situasjoner det kan være svært lærerikt å heller, og da sammen med behandleren, se på hva og hvorfor behandlingen ikke "virker" fremfor å bebreide behandleren.

Skrevet

"Et bedre forslag er kanskje "speed-dating", altså mulighet for å forsøke en ny om den første ikke "virker"." Men blir dette riktig mener du? Det er jo nettopp i slike situasjoner det kan være svært lærerikt å heller, og da sammen med behandleren, se på hva og hvorfor behandlingen ikke "virker" fremfor å bebreide behandleren.

Mm, jeg forsøkte og forsøkte... men han ville ikke noe av det jeg trengte og ba om. Jeg ble apatisk når jeg ikke ble bedre, heller mer mismodig, av "behandlingen", jeg kom derfor ikke i noen god posisjon for å ta initiativ. Synes det blir feil når jeg som pasient må veilede og lære opp behandleren.

Skrevet

Mm, jeg forsøkte og forsøkte... men han ville ikke noe av det jeg trengte og ba om. Jeg ble apatisk når jeg ikke ble bedre, heller mer mismodig, av "behandlingen", jeg kom derfor ikke i noen god posisjon for å ta initiativ. Synes det blir feil når jeg som pasient må veilede og lære opp behandleren.

Dette er jeg veldig enig med deg i. Enkelte behandlere er ubrukelige og da bør man helt klart søke seg videre fremfor å kaste bort tid og krefter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...