Gå til innhold

Kjenner du noen som har fått feil diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan normale reaksjoner feilaktig klassefiseres som "psykdom".

Tenker på alvorlig og dyp sorg,skillsmisse,tap av arbeidsevne.

Meget sterk kjærlighetssorg om man er under 25.Døde nære slektninger.

Hvor mye av dette er normale reaksjoner,og hvor mange blir så deprimerte at de MÅ ha medisiner?

Finnes det noen statistikk på dette?

Jeg føler vel at jeg gjentar meg selv,men er også frustrert over at jeg blir nektet rehabilitering bare pga en eneste hendelse for ca 3 år siden.Ingen ble skadet,men mange fikk angst.

Ingen som driver med rehabilitering vil "ta i meg med en ild- tang".Er ikke dette urettferdig når jeg har fått nye og mye bedre medisiner?

Hurra for Zoloft!

Skrevet

''Jeg føler vel at jeg gjentar meg selv,men er også frustrert over at jeg blir nektet rehabilitering bare pga en eneste hendelse for ca 3 år siden.''

På hvilken måte blir du nektet rehabilitering? Hva har du gjort med de tilbudene du har fått?

Om du nektes rehabilitering, er du sikker på at denne ene hendelsen er den eneste grunnen?

mvh

Skrevet

''Jeg føler vel at jeg gjentar meg selv,men er også frustrert over at jeg blir nektet rehabilitering bare pga en eneste hendelse for ca 3 år siden.''

På hvilken måte blir du nektet rehabilitering? Hva har du gjort med de tilbudene du har fått?

Om du nektes rehabilitering, er du sikker på at denne ene hendelsen er den eneste grunnen?

mvh

Jobbet på Asvo ett sted i Akershus 3 mnd i 2009.Etter at jeg hadde halvert dosen ble jeg psykotisk og angrep en av sjefene.Jeg fikk "sparken" og hverken Asvo eller Norasonde ville ha meg,på tross av at de driver med rehabilitering av de mentalt syke.

Synes dette er merkelig så lenge fanger får tilbud om rehabilitering på de samme attføringsbedriftene (Varbas og Lettinndustri i Oslo)

Hadde best resultat på Trosterud Treninssenter i Oslo,og sluttet av egen fri vilje.

Anger på det den dag i dag.

Og jeg som kunne ha jobbet og betalt skatt i 10-15 år til!!

Skrevet

Jobbet på Asvo ett sted i Akershus 3 mnd i 2009.Etter at jeg hadde halvert dosen ble jeg psykotisk og angrep en av sjefene.Jeg fikk "sparken" og hverken Asvo eller Norasonde ville ha meg,på tross av at de driver med rehabilitering av de mentalt syke.

Synes dette er merkelig så lenge fanger får tilbud om rehabilitering på de samme attføringsbedriftene (Varbas og Lettinndustri i Oslo)

Hadde best resultat på Trosterud Treninssenter i Oslo,og sluttet av egen fri vilje.

Hva får du av støtte nå. Er det AAP du går på (arbeidsavklaringspenger) Eller er det full uføre? Hvordan føler du selv at du fungerer, opplever du at du kan fungere i en vanlig jobb som feks 50% eller mer?

Skrevet

Hvilke muligheter har du utenom disse to?

Hvilke andre tilbud har du hatt om behandling, trening og medisinering?

Hvordan har du forholdt deg til de råd og den behandlingen du har blitt tilbudt?

mvh

Gjest flere synspunkter
Skrevet

mvh

NB: Vet ingenting om deg, så jeg bare spør og påstår ingenting:

Er "rehabilitering" og "behandling i psykiatrien" det samme?

Hvis det at du ønsker "rehabilitering" innebærer et rusproblem og du samtidig hadde en psykose for tre år siden hvor du angrep sjefen, vil vel dette defineres som "dobbel diagnose"

Så synd at systemet virker slik at den som VIL ha hjelp ikke får det! Men det flommer jo nesten over av slike eksempler.

Store kapasitetsproblemer og ressursmangel vet du.

Og inni alt dette har du selvsagt også normale følelsesmessige reaksjoner - alt er ikke bare psykdom. Diagnoser skal bare gi retning og mål for behandling. Når man faktisk ikke får noen behandling, blir diagnoser bare et stempel i panna - som kan trykke deg ytterligere ned på grunn av selvforsterkende kraft.

Ikke la deg dra ytterligere ned!

Du må virkelig kjempe her, og finne nye veier ut.

Skulle ønske jeg kunne gi deg så mye egenvilje og styrke at du klarte å løfte deg opp fra alt!

Tenker på deg!

Skrevet

NB: Vet ingenting om deg, så jeg bare spør og påstår ingenting:

Er "rehabilitering" og "behandling i psykiatrien" det samme?

Hvis det at du ønsker "rehabilitering" innebærer et rusproblem og du samtidig hadde en psykose for tre år siden hvor du angrep sjefen, vil vel dette defineres som "dobbel diagnose"

Så synd at systemet virker slik at den som VIL ha hjelp ikke får det! Men det flommer jo nesten over av slike eksempler.

Store kapasitetsproblemer og ressursmangel vet du.

Og inni alt dette har du selvsagt også normale følelsesmessige reaksjoner - alt er ikke bare psykdom. Diagnoser skal bare gi retning og mål for behandling. Når man faktisk ikke får noen behandling, blir diagnoser bare et stempel i panna - som kan trykke deg ytterligere ned på grunn av selvforsterkende kraft.

Ikke la deg dra ytterligere ned!

Du må virkelig kjempe her, og finne nye veier ut.

Skulle ønske jeg kunne gi deg så mye egenvilje og styrke at du klarte å løfte deg opp fra alt!

Tenker på deg!

Nei.Rehabilitering betyr at man blir trent opp på en attføringsbedrift a la Asvo og klarer å stå opp kl 6 for åp begynne på jobb kl 8.Kange syke legger seg til dårlige vaner som meg som gjerne sover fra kl 3-11.

Skrevet

Hva får du av støtte nå. Er det AAP du går på (arbeidsavklaringspenger) Eller er det full uføre? Hvordan føler du selv at du fungerer, opplever du at du kan fungere i en vanlig jobb som feks 50% eller mer?

50% er ikke noe problem.Jeg er uføretrygdet og føler at jeg har falt mellom 2 stoler.

Jeg kan flytte til sverige og starte for meg selv innen eiendom.

Jeg har en formue på ca 800 000 nok jeg kan sette i arbeid.

Kan også ta ett rammelån og kjøpe ett gammelt hus for 300-500 000 og bruke 300 000 på opppussing.Da kan jeg leie ut mitt hus for 8-10 000 kr mnd og bruke alt jeg kan på dette huset.Det kan da selges for 600-800 000 om det har en god beliggenhet,er stort ekller har ny bra standard.

Skrevet

50% er ikke noe problem.Jeg er uføretrygdet og føler at jeg har falt mellom 2 stoler.

Jeg kan flytte til sverige og starte for meg selv innen eiendom.

Jeg har en formue på ca 800 000 nok jeg kan sette i arbeid.

Kan også ta ett rammelån og kjøpe ett gammelt hus for 300-500 000 og bruke 300 000 på opppussing.Da kan jeg leie ut mitt hus for 8-10 000 kr mnd og bruke alt jeg kan på dette huset.Det kan da selges for 600-800 000 om det har en god beliggenhet,er stort ekller har ny bra standard.

Du min gode mann, du må legge alt med penger og eiendommer dødt akkurat nå. Når et menneske med bipolar begynner å snakke om penger og eiendommer lukter jeg ustabilitet, vent med dette akkurat nå. Dessuten blir den berømmelige nissen alltid med på lasset, Kualalumpur, Sverige, Norge, -nissen blir med okke som.

Hør her, jeg synes du skal gjøre noe med dette. Jeg tror det vil gjøre deg uhyre godt å ha å noe å drive med. Har du en ok kontakt med din primærlege? Kan du gå dit å høre med vedkommende hvorvidt han/hun synes du skal forsøke deg i jobb? Det er der du må begynne. Dersom du og din lege er enig tar du med deg uttalelsen (skriftlig) og drar til Nav og snakker med din saksbehandler, si at du ønsker å prøve. Det er ingenting som skal stå i veien for at du ikke kan prøve deg ut i jobb dersom din lege også er enig i dette.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Nei.Rehabilitering betyr at man blir trent opp på en attføringsbedrift a la Asvo og klarer å stå opp kl 6 for åp begynne på jobb kl 8.Kange syke legger seg til dårlige vaner som meg som gjerne sover fra kl 3-11.

Aha!

Da har jeg lært noe nytt.

Sender deg masse varme og omtanke - med et sterkt ønske om at du kan finne styrke nok til å "rehabilitere deg selv". Du kan fremdeles sette deg små mål om gangen og gå framover i ditt tempo. Jo flere mål du når, jo raskere framgang vil du få.

Hvis ingen andre kan hjelpe deg med dette, kan du i det minste ha korte samtaler med fastlegen hver måned - hvor du forteller åssen det går med måloppnåelsene. Han/hun kan sikkert bidra med noe.

Og så kan du innimellom snakke med meg skriftlig og anonymt her inne på dette forumet. Jeg elsker å få folk til å føle seg bedre og har somregel masse overskudd til det. Hvis jeg ikke har overskudd, tar jeg vare på meg selv og skaffer meg overskuddet.

Klem

Skrevet

Du min gode mann, du må legge alt med penger og eiendommer dødt akkurat nå. Når et menneske med bipolar begynner å snakke om penger og eiendommer lukter jeg ustabilitet, vent med dette akkurat nå. Dessuten blir den berømmelige nissen alltid med på lasset, Kualalumpur, Sverige, Norge, -nissen blir med okke som.

Hør her, jeg synes du skal gjøre noe med dette. Jeg tror det vil gjøre deg uhyre godt å ha å noe å drive med. Har du en ok kontakt med din primærlege? Kan du gå dit å høre med vedkommende hvorvidt han/hun synes du skal forsøke deg i jobb? Det er der du må begynne. Dersom du og din lege er enig tar du med deg uttalelsen (skriftlig) og drar til Nav og snakker med din saksbehandler, si at du ønsker å prøve. Det er ingenting som skal stå i veien for at du ikke kan prøve deg ut i jobb dersom din lege også er enig i dette.

Takk skal du ha din smarting.Har selv lurt på om Sverige var noe manisk! NAV,her kommer jeg!

Gjest Matariki
Skrevet

Jeg tror iallefall mine diagnoser er en følge av min livserfaring.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Jeg synes egentlig også det virker merkelig at et sted som skal behandle folk for mentale lidelser avviser folk når mentale lidelse kommer til uttrykk.

De prioriterer likevel kanskje knallhardt i en situasjon hvor folk står i kø. Ressursmangel. Sikkerhetshensyn.

Å angripe sjefen er nokså alvorlig, og de ønsker sikkert ikke flere slike episoder. Rehabilitering og psykiatri tilbyr som regel ikke så mye "dypere omsorg", men "behandler" mer kaldt og rasjonelt. De fleste mennesker klarer vel ikke å bry seg dypt og inderlig om alle og beskytter seg mot å "gi for mye". Særlig når de jobber med slike ting. Det kan kanskje fortone seg som et "uendelig sultent gap".

Jeg synes du skal begynne å trene igjen - hvis helsa ikke er skral. Det har garantert effekt igjen. Begynn med det og skryt gjerne på denne siden av hva du har gjort! Det flytter litt fokus fra problemer til det å gjøre noe med det, og det kan andre ha nytte av også. Så kommer du knaskje sammen med andre som kan gi flere treningsråd også

Klem

Skrevet

Ja, jeg fikk diagnose "sterk angst" og ble satt på Efexor, selv om jeg bare hadde mistet min oppfølging midlertidig samtidig som flere uforutsatte vanskelige hendelser skjedde, og jeg derfor var i en krise. Det var en legevaktlege som ga meg den medisinen. Jeg ble zombisk av den. Men jeg fikk det ikke noe bedre. Selvfølgelig ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...