Gå til innhold

Lukter vondt ved angst

Anbefalte innlegg

Gjest anonym118
Skrevet

Jeg har hatt dette problemet i nesten ett år nå. Visste ikke helt hvor jeg skulle skrive dette, men siden det også er et psykisk problem, så skriver jeg her. Når jeg får sånn angst-følelse, eller er nervøs, og når jeg tenker på om jeg lukter vondt, så kommer det en skikkelig sterk og vond lukt under armene. Folk kan lukte det veldig langt ifra meg, og folk nyser og hoster osv. rundt meg ofte. Hvis jeg f.eks sitter i klasserommet, så lukter det vondt i hele rommet. Jeg har prøvd alle antiperspiranter, men ingen virket. Lukten er så sterk så den kommer ut uansett. Jeg svetter ingenting, det er bare lukt som oppstår. Og når lukta først kommer, så lukter jeg bare vondt og kan ikke gjøre noe med det, og jeg klarer ikke å stoppe det :(. Hvis jeg en gang hadde fått slutt på angsten og ikke lengre bekymret meg for å lukte vondt, så tror jeg ikke jeg hadde luktet vondt lengre. Finnes det noe som kan hjelpe meg? Eller må jeg lukte vondt, og streve med angst for resten av livet? :/ Håper noen kan hjelpe meg litt! :)

Gjest Det ønsker jeg å vite :)
Skrevet

Har du SPURT andre om de kjenner lukt av deg?

motorPrøysen
Skrevet

Jeg syns dette høres ut som innbilning, en vrangforestilling —spesielt det at du tolker det at folk nyser og hoster langt unna som et tegn på at du lukter vondt.

Skrevet

''Når jeg får sånn angst-følelse, eller er nervøs, og når jeg tenker på om jeg lukter vondt, så kommer det en skikkelig sterk og vond lukt under armene.''

Jeg svarer kun på personlig erfaring, ikke på faglig grunnlag, men skjønner hva du meiner. På meg sjøl kjenner jeg også forskjell på "stress-svettelukt" / "nervøs-svettelukt" og "fysisk-svettelukt" / "temperatur-svettelukt".

Førstnevnte lukter "strammere" og problemet eskalerer gjerne når jeg blir oppmerksom på det. I likhet med svette håndflater i pressa situasjoner; min oppmerksomhet på dette kan intensivere problemet.

''Folk kan lukte det veldig langt ifra meg, og folk nyser og hoster osv. rundt meg ofte.''

Her tror jeg du tar feil og "overfører" og feiltolker egen opplevelse. Mest sannsynlig er de som nyser og hoster forkjøla o.l.

Jeg har jobba tett på angstpasienter i mange år, og har aldri opplevd at noen har "forpesta" et rom med "angstsvette".

Dette sitter nok hovedsaklig i ditt eget hode. Skjønner som sagt at du kan føle det slik du beskriver, men det har neppe rot i virkeligheten eller samsvarer med andres oppfatning av deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...