Gå til innhold

Paranoid psykose , NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest Luringen92
Skrevet

Er paranoid psykose en diagnose eller er det symptom på en annen sykdom? Hvilke diagnoser kan en som har en paranoid få? Paranoid Schizofreni?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Paranoid psykose er en egen diagnose/sykdom.

I forhols til paranoid schizofreni hvor store deler av personligheten og tenkningen er involvert, har en ved paranoid psykose vrangforestillinger på et meget begrenset område, mens tenkningen og fungeringen forøvrig kan være helt adekvat.

(PS: Min vurdering basert på det media skriver var at ABB har paranoid psykose).

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Paranoid psykose er en egen diagnose/sykdom.

I forhols til paranoid schizofreni hvor store deler av personligheten og tenkningen er involvert, har en ved paranoid psykose vrangforestillinger på et meget begrenset område, mens tenkningen og fungeringen forøvrig kan være helt adekvat.

(PS: Min vurdering basert på det media skriver var at ABB har paranoid psykose).

''(PS: Min vurdering basert på det media skriver var at ABB har paranoid psykose)''

Men nå har du jo forandret mening noen ganger. Ikke at jeg synes det er noe rart for det kommer jo frem stadig nye ting. Det siste nå er at han likte å plage dyr som liten. Putte sennep i rompa på katter, rive av bena på smådyr osv. Da begynner jeg å lure på om det kanskje ikke bare er asperger, paranoid schozofreni eller paranoid psykose likevel.

Da høres det mer ut som han var saddistisk eller psykopat allerede fra han var liten. Ikke at jeg har peiling på sånt, men noe kan man jo lese seg til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''(PS: Min vurdering basert på det media skriver var at ABB har paranoid psykose)''

Men nå har du jo forandret mening noen ganger. Ikke at jeg synes det er noe rart for det kommer jo frem stadig nye ting. Det siste nå er at han likte å plage dyr som liten. Putte sennep i rompa på katter, rive av bena på smådyr osv. Da begynner jeg å lure på om det kanskje ikke bare er asperger, paranoid schozofreni eller paranoid psykose likevel.

Da høres det mer ut som han var saddistisk eller psykopat allerede fra han var liten. Ikke at jeg har peiling på sånt, men noe kan man jo lese seg til.

Jeg har ikke forandret mening. Ut fra det jeg vet, og jeg har holdt meg til for meg lovlige kilder, står jeg fast ved det jeg har ment hele tiden.

Derimot har jeg vært åpen på at de som har hatt tilgang til alle avhør, som har snakket med pårørende, og som har snakket med han i 36 timer, har fått kunnskap som tilsier en annen diagnose. Jeg har derfor ikke funnet noen grunn til å kritisere de sakkyndige. Jeg har derimot kritisert såkalte eksperter som ikke en gang kjenner diagnosekriteriene for schizofreni.

Om diagnosen er paranoid schizofreni eller paranoid psykose, endrer ikke det på konklusjonen om utilregnelighet.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg har ikke forandret mening. Ut fra det jeg vet, og jeg har holdt meg til for meg lovlige kilder, står jeg fast ved det jeg har ment hele tiden.

Derimot har jeg vært åpen på at de som har hatt tilgang til alle avhør, som har snakket med pårørende, og som har snakket med han i 36 timer, har fått kunnskap som tilsier en annen diagnose. Jeg har derfor ikke funnet noen grunn til å kritisere de sakkyndige. Jeg har derimot kritisert såkalte eksperter som ikke en gang kjenner diagnosekriteriene for schizofreni.

Om diagnosen er paranoid schizofreni eller paranoid psykose, endrer ikke det på konklusjonen om utilregnelighet.

''Om diagnosen er paranoid schizofreni eller paranoid psykose, endrer ikke det på konklusjonen om utilregnelighet''

Jeg forstår at komklusjonen er utilregnelighet uansett når det gjelder disse to diagnosene. Var ikke meningen å anklage deg for å skifte mening. Er bare selv nysgjerrig på hva det er og jeg har trodd på de sakyndige jeg også, men lurt på hvorfor han har vært så opptatt av prosenter og å tallfeste ting og ser at du også var innom tanken på asperger og paranoid schizofreni. Nå lander du altså på paranoid psykose.

Men stemmer dette med at han som barn puttet sennep i rompa på katter? Blir ganske forvirra jeg. Synes det virker som han har alt mulig rart av diagnoser.

Skrevet

Hei!

Oi dette viste jeg ikke om ABB.

Fint så er han DØD for meg og mine tanker.

Hater dyreplagere!

Han har sikkert paranoid psykose med sadistiske trekk og psykopati.

Hvor leste du dette?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Hater dyreplagere!

Hvor leste du dette?

Som jeg sa før. Ikke tro at jeg sammenligner dere to. Jeg vet du er veldig glad i dyr og på grunn av dyreplageriet som barn, begynner jeg å lure på om han er narsissist likevel. Hmm, jeg er visst for mye på dol ;-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Hater dyreplagere!

Hvor leste du dette?

Glemte å svare deg på alt. Det har stått i avisene.

Skrevet

Som jeg sa før. Ikke tro at jeg sammenligner dere to. Jeg vet du er veldig glad i dyr og på grunn av dyreplageriet som barn, begynner jeg å lure på om han er narsissist likevel. Hmm, jeg er visst for mye på dol ;-)

Hei!

Du skal se det er du som har rett til sist :)

Jeg fant dette:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7927432

Ble så opprørt for tror i mitt hjerte at vi med autisme har et spesielt forhold til dyr, de kan man knytte seg til, være helt nær og vite helt ufarlig. De er spesielle.

Kan ikke plage og ville skade, ikke autisme, noe annet, ble så opprørt, ikke glad for, vil være snill mot andre, men kan gjøre feil likevel, men ikke med hensikt.

Egentlig bra :) Breivik ikke asperger syndrom :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Du skal se det er du som har rett til sist :)

Jeg fant dette:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7927432

Ble så opprørt for tror i mitt hjerte at vi med autisme har et spesielt forhold til dyr, de kan man knytte seg til, være helt nær og vite helt ufarlig. De er spesielle.

Kan ikke plage og ville skade, ikke autisme, noe annet, ble så opprørt, ikke glad for, vil være snill mot andre, men kan gjøre feil likevel, men ikke med hensikt.

Egentlig bra :) Breivik ikke asperger syndrom :)

''Du skal se det er du som har rett til sist :)''

He he, nei det er vel tvilsomt at jeg har og sant og si vet jeg ikke hva jeg skal tro lenger :-)

''Ble så opprørt for tror i mitt hjerte at vi med autisme har et spesielt forhold til dyr, de kan man knytte seg til, være helt nær og vite helt ufarlig. De er spesielle''

Ja og dettte taler jo imot asperger. Mye annet også taler i mot, samtidig som det er en del andre ting som taler for.

Synes det er en del ting som taler i for mange forskjellige diagnoser. Han virker helt klart paranoid og har skrudde storhetstanker. Og han var saddistisk allerede i fra han var barn.

Skrevet

''Du skal se det er du som har rett til sist :)''

He he, nei det er vel tvilsomt at jeg har og sant og si vet jeg ikke hva jeg skal tro lenger :-)

''Ble så opprørt for tror i mitt hjerte at vi med autisme har et spesielt forhold til dyr, de kan man knytte seg til, være helt nær og vite helt ufarlig. De er spesielle''

Ja og dettte taler jo imot asperger. Mye annet også taler i mot, samtidig som det er en del andre ting som taler for.

Synes det er en del ting som taler i for mange forskjellige diagnoser. Han virker helt klart paranoid og har skrudde storhetstanker. Og han var saddistisk allerede i fra han var barn.

Hei!

Ja skjønner nå at mye vi ikke vet :)

Egentlig litt lettet for gjenkjente så mye...

men ikke storhetstanker og dyreplageri :)

Jo vist kan du har rett, paranoid med narsisisk pf, jeg følte tenkte AS, bare glas nå, skjønner nå hvorfor ikke fikk den diagnosen, hvis slem og saddistisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...