Gå til innhold

Er det riktig?

Anbefalte innlegg

Gjest Undrere_på
Skrevet

Er det riktig at når schizofrene "hører stemmer" så er det de selv som lager ordene med stemmebåndene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ikke riktig.

Gjest Undrere_på
Skrevet

Nei, det er ikke riktig.

Jeg har blitt forklart dette, og at det er studier som viser at det er de som hører stemmer som ubevisst produserer ordene, at det foregår aktivitet i stemmebåndene. Hvis dette ikke er riktig, hva produsere da ordene?

Skrevet

Jeg har blitt forklart dette, og at det er studier som viser at det er de som hører stemmer som ubevisst produserer ordene, at det foregår aktivitet i stemmebåndene. Hvis dette ikke er riktig, hva produsere da ordene?

Fra vedkommendes egne tanker. Vedkommende med hørselshallusinasjoner kan høre ord og lyder fra vegger, tak, eget øre/hode.

Gjest Undrere_på
Skrevet

Fra vedkommendes egne tanker. Vedkommende med hørselshallusinasjoner kan høre ord og lyder fra vegger, tak, eget øre/hode.

Jo, men det skapes av personen selv.

Jeg fant en referanse om det jeg snakket om:

"Green and Presteon (1981) applied a microphone to one hallucinating schizophrenic, by means of which they picked up the following conversation (supporting the view that "voices" are subvocalizations of real thoughts experienced by a subject rather than incorrect perceptual accounts of auditory stimuli in their environment). Voice: "Mind your own business darling, I don't want him [referring to the experimenter] to know what I was doing." When the experimenter asked the subject what was going on, he replied "See that, I spoke to ask her [the owner of the voice] what she was doing, and she said, mind your own business".

Gjest Undrere_på
Skrevet

Nei, det er ikke riktig.

Og her fra en studie av Bick & Kinsbourne (1985):

Examined auditory hallucinations through 2 experiments. In Exp I, 14 of 18 hallucinating schizophrenic patients (aged 21–63 yrs) reported that the voices they heard went away when they undertook a maneuver that precluded subvocalization.

Gjest Undrere_på
Skrevet

Nei, det er ikke riktig.

Og her av Green & Kinsbourne (1990):

Several investigators have suggested that schizophrenic patients may show an increase in subvocal speech (as measured by electromyographic EMG activity) during auditory hallucinations (AH), and that the subvocal activity might be antecedent to the hallucinatory experience

Skrevet

Jo, men det skapes av personen selv.

Jeg fant en referanse om det jeg snakket om:

"Green and Presteon (1981) applied a microphone to one hallucinating schizophrenic, by means of which they picked up the following conversation (supporting the view that "voices" are subvocalizations of real thoughts experienced by a subject rather than incorrect perceptual accounts of auditory stimuli in their environment). Voice: "Mind your own business darling, I don't want him [referring to the experimenter] to know what I was doing." When the experimenter asked the subject what was going on, he replied "See that, I spoke to ask her [the owner of the voice] what she was doing, and she said, mind your own business".

Ja, man finner mye rart på nett. Jeg har ikke så mye tro på dette her er jeg redd. Hadde det virket ville vi visst om det i dag, denne "undersøkelsen" er 12 år gammel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...