Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne , eller som kjenner til noen som er blitt forvekslet med asperger syndrom og emosjonell ustabil personlighetsforstyrrele, eller fått begge diagnosene ?

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

24

• FGT

20

• Bella Dotte

3

• Angustia

2

Skrevet

" asperger syndrom og emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse"

Dette er to vidt forskjellige diagnoser.

Skrevet

Ja, det er en utviklingsforstyrrele og en personlighetsforstyrrelse, men jeg skrev feil, jeg mente ADHD, ADD og AS

Skrevet

Det var egentlig den blandingen over jeg tenkte på. Jeg vet at PF er blitt gitt til dem som skulle ha AS ,men jeg kjenner lite til hvordan er det med ADHD eller ADD og AS ? Ei dame har fått tidligere EUPF.men alle trekk i dag tilsier mer ADD

Skrevet

Ja, det er en utviklingsforstyrrele og en personlighetsforstyrrelse, men jeg skrev feil, jeg mente ADHD, ADD og AS

Feil igjen, jeg mente selvfølgelig EU PF og ADHD, ADD

Skrevet

Hei!

Ja det er jeg veldig enig i !

Jeg viser lite/ingen emosjoner, desto viktigere at jeg lærer meg å si i fra til min mann "Nå har jeg det ikke bra".

Jeg ble selv forbauset den gangen da min mann ble med meg til legen første gang etter at jeg sa til han "jeg er nå så lei meg at jeg daglig vurderer å ta mitt liv" det kom som et sjokk på han, til min overraskelse.

Så lite syns det om jeg er veldig glad, eller veldig lei meg, jeg er nesten alltid om nå, lett tenksom eller alvorlig, jeg liker det ikke, men slik er det.

Om jeg vant i lotto sier min mann han ville fått en rolig redegjørelse på et egnet tidsrom om dette, ingen jubel. Det har han nok helt rett i, jeg gir lite uttrykk for følelser utad.

Skrevet

Feil igjen, jeg mente selvfølgelig EU PF og ADHD, ADD

Hei!

jeg tror de to lett kan gis til en og samme person.

jeg kjenner en dame med adhd og hun er svært opp og ned i sitt humør, derfor orker jeg ikke treffe henne, for jeg syns det blir mye usikkerhet for meg.

Hun fikk vist nå bipolar en eller annen type og det var hun glad for.

Skrevet

Hei!

jeg tror de to lett kan gis til en og samme person.

jeg kjenner en dame med adhd og hun er svært opp og ned i sitt humør, derfor orker jeg ikke treffe henne, for jeg syns det blir mye usikkerhet for meg.

Hun fikk vist nå bipolar en eller annen type og det var hun glad for.

Ok. Bipolar lidelse er jo mer en alvorlig psyikatrisk lideles. så hun har bare den diagnosen nå da ?

Det er ikke lett å få en ADHD,ADD utredelse, hvis hun har fått EU PF fra før av ser det ut som, i hvertfall ikke her jeg bor.

Skrevet

Ok. Bipolar lidelse er jo mer en alvorlig psyikatrisk lideles. så hun har bare den diagnosen nå da ?

Det er ikke lett å få en ADHD,ADD utredelse, hvis hun har fått EU PF fra før av ser det ut som, i hvertfall ikke her jeg bor.

Hei!

Ja damen jeg snakker om har nå fått bipolar, om det er bare det, vet jeg ikke, men husker hun var glad, for adhd ble for snevert.

Jeg vet heller ikke type bipolar.

Ja det er vel alvorlig, vet ikke helt hva jeg skal skrive, men mange her inne har jo det og er både reflekterte og bedrefungerende enn meg. :)

Hvis det er sånn der dere bor ville jeg benyttet meg av fritt sykehus valg, det gjør vi nå :)

Bor i Oslo, men søkte til Telemark sykehus for utredning.

Er det en som står deg nær du spør for ?

Skrevet

Hei!

Ja damen jeg snakker om har nå fått bipolar, om det er bare det, vet jeg ikke, men husker hun var glad, for adhd ble for snevert.

Jeg vet heller ikke type bipolar.

Ja det er vel alvorlig, vet ikke helt hva jeg skal skrive, men mange her inne har jo det og er både reflekterte og bedrefungerende enn meg. :)

Hvis det er sånn der dere bor ville jeg benyttet meg av fritt sykehus valg, det gjør vi nå :)

Bor i Oslo, men søkte til Telemark sykehus for utredning.

Er det en som står deg nær du spør for ?

Ja det får en vel si at hun står meg nær. Har også tenkt litt på AS og henne, men i forhold til meg så står langt fra hver andre, følelsemessig, men som kvinne så skjønner jeg at AS kan kan få, eller ha andre utrykksformer for kvinner en menn.

Skrevet

Ja det får en vel si at hun står meg nær. Har også tenkt litt på AS og henne, men i forhold til meg så står langt fra hver andre, følelsemessig, men som kvinne så skjønner jeg at AS kan kan få, eller ha andre utrykksformer for kvinner en menn.

Hei!

Egentlig ikke så mye annerledes nei,

min mann sier jeg er kvinne med en manns hjerne og det ser jeg han egentlig har rett i. I vårt forhold er han den emsojonelle og romantikeren.

Autisme er vel den ekstreme versjonen av en mann, man tror da også en forklaring er tidlig testosteronpåvirkning tidlig i fostrelivet, tror rundt 4 mnd .

(Simon Baron Cohen)

Skrevet

Hei!

Egentlig ikke så mye annerledes nei,

min mann sier jeg er kvinne med en manns hjerne og det ser jeg han egentlig har rett i. I vårt forhold er han den emsojonelle og romantikeren.

Autisme er vel den ekstreme versjonen av en mann, man tror da også en forklaring er tidlig testosteronpåvirkning tidlig i fostrelivet, tror rundt 4 mnd .

(Simon Baron Cohen)

Ok, men jeg opplever kvinner med As som svært sårbare og overfølsomme på mange ting, og de trekker seg ofte tilbake for å finne trygget ro og kvile. Men at noen prøver å stå på , virke mandige for nærmest ikke å forsvinne inn i seg selv, kan jeg forstå, men innerst inne er de svært sårbare og følsomme. I hvertfall de få jeg kjenner opplever jeg slik. Men ellers er de svært resussterke og tenkende mennesker

Skrevet

Ok, men jeg opplever kvinner med As som svært sårbare og overfølsomme på mange ting, og de trekker seg ofte tilbake for å finne trygget ro og kvile. Men at noen prøver å stå på , virke mandige for nærmest ikke å forsvinne inn i seg selv, kan jeg forstå, men innerst inne er de svært sårbare og følsomme. I hvertfall de få jeg kjenner opplever jeg slik. Men ellers er de svært resussterke og tenkende mennesker

Men mange av disse trekkene kan jo også ha noe til felles med ADHD og EUPF.

Men spørsmålet mitt er forsatt om det kan være lett å få EU PF når en egentlig har ADHD; ADD ?

Skrevet

Hei!

Se til litteratur om asperger og ikke til venninner du måtte ha med asperger syndrom.

Ser ingen grunn til å betvile det verdens ledende ekspertise på asperger mener, samt psykiatere i Norge,

Skrevet

Men mange av disse trekkene kan jo også ha noe til felles med ADHD og EUPF.

Men spørsmålet mitt er forsatt om det kan være lett å få EU PF når en egentlig har ADHD; ADD ?

Hei!

Det tror jeg, men du får vente på svar fra

nhd :)

Skrevet

Hei!

Forresten disse kvinnene du kjenner burde kanskje heller hatt diagnosen EUPF.

Mye bedre tror jeg i mange tilfeller.

Kvinner og menn med autisme er som min mann sier:

Brutalt ærlige, direkte, tydelige,

Pynte på sannheter hører ikke autisme til.

Skrevet

Hei!

Forresten disse kvinnene du kjenner burde kanskje heller hatt diagnosen EUPF.

Mye bedre tror jeg i mange tilfeller.

Kvinner og menn med autisme er som min mann sier:

Brutalt ærlige, direkte, tydelige,

Pynte på sannheter hører ikke autisme til.

Ja det kan nok stemme det du nevner der, men hvordan de fleste har det inni seg, ja det må de jo selv best svare på. Jeg tror akkurat som , at det kommer til utrykk på mange måter, akkurat som ADHD foreksempel, ettersom personlighet en har.

Skrevet

Ja det kan nok stemme det du nevner der, men hvordan de fleste har det inni seg, ja det må de jo selv best svare på. Jeg tror akkurat som , at det kommer til utrykk på mange måter, akkurat som ADHD foreksempel, ettersom personlighet en har.

Hei!

Ja men noe passer bedre til EUPF og da bør de få den diagnosen.

Jeg kjenner ikke ved litteraturen en eneste kvinne med autisme som furter, er pysete og ikke tåler å høre sannheten, man liker sannheten, fordi man ikke forstår det usagte, dette er selve grunnproblematikken ved autisme, "theory of mind"

Mange ting kan logne, men takk Gud for de som ser nyansene mellom autisme og alt mulig annet.

Det opprører meg i blant å møte så mye "rart" så mye fremmed , da er jeg glad for min psykiater og voksenhabiliteringen på sykehuset som sier, "det er for mye feildiagnostisering av asperger syndrom".

Hvor er det blitt av særinteressene?

Mangelen på empati?

Den brutale ærligheten?

Det er autisme i sin sanne natur.

Jeg syns min mann egentlig burde skrive boken om hva autisme er, han som lever med sitt savn og sin sorg og min ærlighet.

Han som også har evne til perspektiv.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei!

Ja men noe passer bedre til EUPF og da bør de få den diagnosen.

Jeg kjenner ikke ved litteraturen en eneste kvinne med autisme som furter, er pysete og ikke tåler å høre sannheten, man liker sannheten, fordi man ikke forstår det usagte, dette er selve grunnproblematikken ved autisme, "theory of mind"

Mange ting kan logne, men takk Gud for de som ser nyansene mellom autisme og alt mulig annet.

Det opprører meg i blant å møte så mye "rart" så mye fremmed , da er jeg glad for min psykiater og voksenhabiliteringen på sykehuset som sier, "det er for mye feildiagnostisering av asperger syndrom".

Hvor er det blitt av særinteressene?

Mangelen på empati?

Den brutale ærligheten?

Det er autisme i sin sanne natur.

Jeg syns min mann egentlig burde skrive boken om hva autisme er, han som lever med sitt savn og sin sorg og min ærlighet.

Han som også har evne til perspektiv.

Jada, men nå handler ikke denne tråden om AS.

Skrevet

Jada, men nå handler ikke denne tråden om AS.

Hei!

Nei men det ble en diskusjon ut fra hva FGT mener om as.

Jeg er kompromissløs og mener man skal tilbake til hovedkriteriene til diagnosen, det betyr : ingen særinteresse, ingen diagnose osv...

Hvorfor det er viktig for meg med nøyaktig definisjoner og utredningskriterier og videre diagnostisering har jeg ikke oversikt over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...