Gå til innhold

Re: manglende effekt Cipralex og Efexor

Anbefalte innlegg

Gjest kognitiv
Skrevet

Hei! Dette spørsmålet kommer som en oppfølger til tidligere stilt spørsmål hvor du ba meg spesifisere angsten. Angsten forekommer som uro og ubehag i kroppen, veldig mye tanker(noen depressive) og tidvis økt puls. Noen dager er bedre enn andre, men ingen dager er helt fri for uro i kroppen. Har mye drømmer og våkner som regel med en uro og fysisk moderat smerte i mageregionen. Situasjoner med mennesker som tidligere har skapt ubehag (krangler ol) gjør meg mer urolig enn samhandling med andre mennesker, men jeg føler ingen form for sosial fobi. helgerne er ofte verre enn arbeidsdagene fordi det blir mye tid til tenking og lite struktur. Jeg er i full jobb, men takler stress mye dårligere enn før. Stress fører til ubehag i magen og deretter veldig mye tanker. Da jeg begynte på Cipralex følte jeg først økt angst (2-6 dager) for så å bli roligere i en to-ukers periode. Etter dette kom jeg aldri tilbake til den rolige tilstanden. Jeg økte til både 15mg og 20mg uten å bli bedre, snarere tvert i mot. Da legen anbefalte efexor trappet jeg gradvis ned til 5mg cipralex før jeg gikk over på efexor. På 5mg cipralex følte jeg meg bedre enn på lenge. Men efexoren har kun gjort ting verre slik jeg oppfatter det. Så spørsmålet mitt er da om det finnes andre medisisner som kan ha en effekt på meg eller om min erfaring med de to nevnte medisiner indikerer at jeg ikke bør ta slike medikamenter. Jeg holder nå på å gå av Efexoren 75mg. Deler denne i to og tar en til dagen. Tenker å gjøre dette i to-tre uker. kort nedtrapping førte til mye svimling. Fastlegen min er usikker på hva han skal anbefale meg. På forhånd takk for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du beskriver generalisert angstlidelse - GAD.

På gruppenivå er det vist signifikant bedre effekt av SSRI/SNRI enn av placebo.

Det må dog sies at effekten er meget moderat, og antallet som blir helt friske er meget lavt.

GAD var regnet som en nesten umulig sykdom å behandle før vi fikk metakognitiv terapi- MCT.

Om en av mine nærmeste hadde fått denne diagnosen, ville jeg henvist til en spesialist på MCT ved GAD. Disse vokser ikke på trær, men jeg ser på det som den eneste behandling av GAD som virkelig har avgjørende og varig effekt.

Beklager - det ble lite om medisiner. En kontinuerlig Valiumrus vil selvsagt gjøre susen, men det har sin pris.

Gjest kognitiv
Skrevet

Du beskriver generalisert angstlidelse - GAD.

På gruppenivå er det vist signifikant bedre effekt av SSRI/SNRI enn av placebo.

Det må dog sies at effekten er meget moderat, og antallet som blir helt friske er meget lavt.

GAD var regnet som en nesten umulig sykdom å behandle før vi fikk metakognitiv terapi- MCT.

Om en av mine nærmeste hadde fått denne diagnosen, ville jeg henvist til en spesialist på MCT ved GAD. Disse vokser ikke på trær, men jeg ser på det som den eneste behandling av GAD som virkelig har avgjørende og varig effekt.

Beklager - det ble lite om medisiner. En kontinuerlig Valiumrus vil selvsagt gjøre susen, men det har sin pris.

Hei igjen!

Dette var jo ikke akkurat gode nyheter slik jeg oppfatter det. virker som en kronisk tilstand som vil forbli slik jeg oppfatter det, noe som har vært noe av frykten min, men som psykologen mener jeg vil komme over.

Vil legge til at det var en konkret hendelse som utsløste angsten, men at det har vedvart etter dette. Uansett, hvis du mener at en slik form for behandling av GAD som du nevner ville vært bra så ville jeg satt pris på om du kan foreslå hvem som kan dette og hvor jeg henvender meg.

takk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei igjen!

Dette var jo ikke akkurat gode nyheter slik jeg oppfatter det. virker som en kronisk tilstand som vil forbli slik jeg oppfatter det, noe som har vært noe av frykten min, men som psykologen mener jeg vil komme over.

Vil legge til at det var en konkret hendelse som utsløste angsten, men at det har vedvart etter dette. Uansett, hvis du mener at en slik form for behandling av GAD som du nevner ville vært bra så ville jeg satt pris på om du kan foreslå hvem som kan dette og hvor jeg henvender meg.

takk.

På kognitiv.no vil du finne en oversikt evt kan foreningen hjelpe deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...