Gå til innhold

Hvem kan gi meg Ritalin?

Anbefalte innlegg

Gjest la roche-posay
Skrevet

Har lenge lurt på om jeg kan ha ADHD i tillegg til denne engstelige forstyrrelsen som jeg har jobbet med i årevis.

Behandleren min tror ikke det, fordi jeg er evnerik/skoleflink.

Problemet mitt er at jeg ikke får brukt disse evnene mine. Fikk ikke til å fullføre utdannelsen, og min nåværende jobb er så lite stimulerende at symptomene forsterkes. Jeg føler meg energiløs, og det gjorde jeg da jeg studerte også. Kan konsentrere meg hvis jeg tar meg sammen ekstremt hardt, men da er jeg helt kjørt etterpå. Tankene flyter i alle retninger. Jeg glemmer avtaler, tidsfrister, og får ikke til å koordinere livet mitt. Det er som om hjernen faller ut. Det hjelper meg fint lite å bestemme meg for å ta meg sammen.

Derfor vil jeg prøve Ritalin. Behandleren min sa at da måtte jeg gå til noen andre.

Hvem er det som skriver ut sånn, må jeg til en nevrolog og ta tester først?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først må du gjennom en utredning som konkluderer med at du overveiende sannsynlig har ADHD.

Deretter kan du få Ritalin hos en psykiater med spesiell tillatelse til å forskrive sentralstimulerende.

Gjest la roche-posay
Skrevet

Først må du gjennom en utredning som konkluderer med at du overveiende sannsynlig har ADHD.

Deretter kan du få Ritalin hos en psykiater med spesiell tillatelse til å forskrive sentralstimulerende.

Hvem er det da som skal ta denne utredningen, må det en spesialist på ADHD til?

Min behandler er psykiater, men han liker best snakking og ikke så mye medisinering. Jeg er helt sikker på at han har vurdert min personlighet riktig og at han gir meg god behandling sånn sett, men _hvis_ det er slik at han ikke oppdager ADHD fordi han f.eks mangler interesse for emnet, skal jeg da gå til enda en type utredning til en annen lege?

Gjest Hulderen
Skrevet

Man kan godt ha gode evner selv om man har ADHD. Jeg syns bekrivelsen din stemmer godt, det er mangelen på konsentrasjon og impulskontroll som gjør det vanskelig å utrette ting.

Barn blir utredet hos BUP. Kommer de frem til diagnosen ADHD, så vil en lege med spesialkompetanse skrive ut rekvisisjon. Du kan sikkert ta en telefon til ditt lokale BUP for å høre hvor du som voksen skal henvende deg.

Skrevet

Hvem er det da som skal ta denne utredningen, må det en spesialist på ADHD til?

Min behandler er psykiater, men han liker best snakking og ikke så mye medisinering. Jeg er helt sikker på at han har vurdert min personlighet riktig og at han gir meg god behandling sånn sett, men _hvis_ det er slik at han ikke oppdager ADHD fordi han f.eks mangler interesse for emnet, skal jeg da gå til enda en type utredning til en annen lege?

Kan vel like gjerne være emosjonellt ustabil eller bipolar...? Ganske likt det egentlig. Jeg vet ikke helt hva jeg er...

Skrevet

Kan vel like gjerne være emosjonellt ustabil eller bipolar...? Ganske likt det egentlig. Jeg vet ikke helt hva jeg er...

Nei. Det er likt.

Gjest la roche-posay
Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan det kan være likt bipolar?

Jeg er ikke gira opp. Bare distre og fraværende. Konsentrasjonsvanskene og rote-tendensene er dessuten konstante, ikke svingende.

Gjest la roche-posay
Skrevet

Man kan godt ha gode evner selv om man har ADHD. Jeg syns bekrivelsen din stemmer godt, det er mangelen på konsentrasjon og impulskontroll som gjør det vanskelig å utrette ting.

Barn blir utredet hos BUP. Kommer de frem til diagnosen ADHD, så vil en lege med spesialkompetanse skrive ut rekvisisjon. Du kan sikkert ta en telefon til ditt lokale BUP for å høre hvor du som voksen skal henvende deg.

Aner ikke om de har BUP her jeg bor. Tror jeg hører med fastlegen først!

Gjest Asstrid
Skrevet

Jeg er ikke gira opp. Bare distre og fraværende. Konsentrasjonsvanskene og rote-tendensene er dessuten konstante, ikke svingende.

Jeg hadde diagnosen Bipolar i mange år før jeg skjønte selv at noe var aldeles galt. Diagnosen tok mange år av livet mitt. Jeg gikk til behandling, terapi og prøvde nok ut alt som var av medisiner. Bivirkningene gav meg andre problemer. Blant annet 50 kg overvekt.

Jeg mistenkte selv adhd og fikk prøve Ritalin. Jeg ble et annet menneske på bare få uker. Jeg kunne legge vekk alt av annen medisin. Kiloene forsvant, jeg ble endelig frisk etter mange år fanget av en diagnose. Og medisiner jeg trodde skulle gjøre med bra.

Gjest Asstrid
Skrevet

Jeg hadde diagnosen Bipolar i mange år før jeg skjønte selv at noe var aldeles galt. Diagnosen tok mange år av livet mitt. Jeg gikk til behandling, terapi og prøvde nok ut alt som var av medisiner. Bivirkningene gav meg andre problemer. Blant annet 50 kg overvekt.

Jeg mistenkte selv adhd og fikk prøve Ritalin. Jeg ble et annet menneske på bare få uker. Jeg kunne legge vekk alt av annen medisin. Kiloene forsvant, jeg ble endelig frisk etter mange år fanget av en diagnose. Og medisiner jeg trodde skulle gjøre med bra.

Gjest Asstrid
Skrevet

Gjest Asstrid
Skrevet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...