Gå til innhold

Det sies at arbeid er bra for psyken...

Anbefalte innlegg

Gjest ambrose
Skrevet

Det kan jeg for min del skrive under på. Jeg har en jobb jeg trives veldig godt med og i.

Men hva med de som ikke er så heldige å ha en jobb de trives med og/eller i? Er det fortsatt like bra for psyken for disse også?

Jeg undres litt over dette temaet. Har du noen synspunkter?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja og det tror jeg virkelig på. Jeg er sykemeldt for tiden, men da jeg var innom jobben i dag, bestemte jeg meg for at jeg skal begynne å jobbe igjen med det samme.

Det er å være hjemme jeg blir sliten og syk av. Hjemmetilværelsen gjør meg rett og slett syk og jeg blir mye friskere med en gang jeg setter mine bein innenfor dørene jobben :)

Gjest setonyou
Skrevet

Jeg håper i alle fall inderlig det, for jeg er en av de som tvinger meg avgårde til en jobb jeg ikke trives i.

Skrevet

Ja. Selvvalgt arbeid i noe man føler man mestrer, som er nyttig, utfordrende. Som betyr at man er en del av noe, har en funksjon i verden, er god til. Er veldig bra for psyken.

"Liksomarbeid" som andre har funnet på, som ikke har en reell funksjon i verden annet enn å sysselsette deg, som andre mener du trenger fordi de har en ide om hva som er problemet ditt, som er under din mestringsgrense, ikke utfordrende, monotont, uten fremtid. Det blir man enda jævla mye psykere av. Også fordi det forventes at man skal være takknemlig for det hele!

For de som ikke kan arbeide uansett årsak. Så er sysselsetting av den type de selv finner meningsfull bedre i envher sammenheng, enn å sitte uvirksom.

Gjest mangesynspunkteromdette
Skrevet

''Det kan jeg for min del skrive under på. Jeg har en jobb jeg trives veldig godt med og i.

Men hva med de som ikke er så heldige å ha en jobb de trives med og/eller i? Er det fortsatt like bra for psyken for disse også?

Jeg undres litt over dette temaet. Har du noen synspunkter?''

Enkelte ender opp uten jobb som følge av at leger og andre snillister ikke setter krav. Men det er jo ikke så rart om de ikke orker fordi siden dette kan utløse svært negative reaksjoner. Et eksempel kan være denne diskusjonen:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4700859

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ja. Selvvalgt arbeid i noe man føler man mestrer, som er nyttig, utfordrende. Som betyr at man er en del av noe, har en funksjon i verden, er god til. Er veldig bra for psyken.

"Liksomarbeid" som andre har funnet på, som ikke har en reell funksjon i verden annet enn å sysselsette deg, som andre mener du trenger fordi de har en ide om hva som er problemet ditt, som er under din mestringsgrense, ikke utfordrende, monotont, uten fremtid. Det blir man enda jævla mye psykere av. Også fordi det forventes at man skal være takknemlig for det hele!

For de som ikke kan arbeide uansett årsak. Så er sysselsetting av den type de selv finner meningsfull bedre i envher sammenheng, enn å sitte uvirksom.

Bra innlegg.

Gjest bølger
Skrevet

Du skal mistrives ganske mye for at det skal være bedre for psyken å holde seg hjemme, men så klart vil sterk mistrivsel i jobb ikke være så positiv for psyken. Da må en prøve å få endret sin arbeidsituasjon.

motorPrøysen
Skrevet

Jeg tror arbeid kan innvirke både positivt og negativt på psyken — som regel positivt, men det er nok også en del som blir nedbrutt psykisk av arbeidet de har. Vi lever imidlertid i et samfunn og ei tid hvor det er opplest og vedtatt at arbeid er bra for deg, nesten uansett hva du gjør.

Gjest luftslott
Skrevet

Jeg håper i alle fall inderlig det, for jeg er en av de som tvinger meg avgårde til en jobb jeg ikke trives i.

Jeg har erfart at det å ha en engasjerende jobb kan skape overskudd, man tilbringer ganske mye av sin våkne tid på jobb og det har mye å si at man får noe igjen for tiden man bruker.

For tiden erfarer jeg hvordan det er å ha en jobb jeg ikke trives i. Det tapper meg for krefter, jeg sover dårlig fordi jeg ikke har lyst å gå på jobb, jeg blir utslitt og stressa og i dårlig humør av å være på jobb. Jeg får kjeft hele dagen for ting jeg ikke kan gjøre noe med, ser ikke dagslys, har lite omgang med dem jeg jobber med og kjenner daglig på at jeg ikke leverer det jeg selv og min overordnede forventer av meg. Men jeg har ikke noe valg, økonomisk er jeg helt avhengig av jobben. Så jeg håper jeg ikke tryner, mister tålmodigheten eller lar det gå utover min stakkars samboer. Og leter desperat etter annen jobb.

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg tror arbeid kan innvirke både positivt og negativt på psyken — som regel positivt, men det er nok også en del som blir nedbrutt psykisk av arbeidet de har. Vi lever imidlertid i et samfunn og ei tid hvor det er opplest og vedtatt at arbeid er bra for deg, nesten uansett hva du gjør.

''Vi lever imidlertid i et samfunn og ei tid hvor det er opplest og vedtatt at arbeid er bra for deg, nesten uansett hva du gjør''

Ok, det var godt å høre, for det var det jeg lurte på :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...