Gå til innhold

Psykologtimer ifb jobb, hvordan løse fravær?

Anbefalte innlegg

Gjest Feriepåforskudd?
Skrevet

Hvordan løser man det i forhold til (regelmessige) psykologtimer og arbeid?

Jeg bor ikke akkurat i verdens navle, og det blir lagt opp til et løp med psykolgtime 1 gang i uka noen måneder. Timer kan legges til dagens slutt/start, men må foregå i min arbeidstid også. Avspasering er ikke aktuelt. Hjemmekontor er ikke aktuelt.

Som sagt, det kan bli bortimot 10-10.30 før jeg kan være på jobb dagen med time, selv om alt er i rute, og jeg har første time. Vi har ikke anledning til å ta ut egenmeldingstimer.

Må jeg her spise av feriedager på forskudd, eller ? Jobben er IA, og det er allment akseptert fravær for legetimer etc, men det er det snakk om en time i halvåret eller noe.

Skrevet

Snakk med sjefen din og hør om ikke h*n har et forslag til en grei ordning?

Gjest feriepåforskudd?
Skrevet

Snakk med sjefen din og hør om ikke h*n har et forslag til en grei ordning?

Ja...

Det høres bare ikke ut som en god deal å komme med at jeg uansett vil gå 2 timer i minus hver uke på relativt lang basis. Til sommerferien blir det jo en uke...

Time kan jeg ikke få utenom arbeidstid. Arbeidstiden er fullstendig låst 0800-1530. Det blir ofte løping til og fra i lunsjen også, så det er ikke noe å gå på der.

Kommer vel ikke utenom at timer må "outes" til sjef heller? Det kommer til å stresse vedkommende _mye_.

Gjest Tina Magdalena
Skrevet

Ja...

Det høres bare ikke ut som en god deal å komme med at jeg uansett vil gå 2 timer i minus hver uke på relativt lang basis. Til sommerferien blir det jo en uke...

Time kan jeg ikke få utenom arbeidstid. Arbeidstiden er fullstendig låst 0800-1530. Det blir ofte løping til og fra i lunsjen også, så det er ikke noe å gå på der.

Kommer vel ikke utenom at timer må "outes" til sjef heller? Det kommer til å stresse vedkommende _mye_.

Ellers må du få sykemelding. Hørtes ut som min lege mente det var vanlig grunnet at det kan være tøft å gå til psykolog. Husker ikke hva det minste du kan være sykemeldt er 20%? Men det er jo en belastning å være sykemeldt også. Jeg hadde bare spurt sjefen og spurt om å få det som betalt velferdspermisjon. Jobber du i det private eller offentlig? Slike ting er selvfølgelig lettere i det offentlige. Hos oss er det sagt at man kan gå til psykolog i arbeidstiden.

Gjest feriepåforskudd?
Skrevet

Ellers må du få sykemelding. Hørtes ut som min lege mente det var vanlig grunnet at det kan være tøft å gå til psykolog. Husker ikke hva det minste du kan være sykemeldt er 20%? Men det er jo en belastning å være sykemeldt også. Jeg hadde bare spurt sjefen og spurt om å få det som betalt velferdspermisjon. Jobber du i det private eller offentlig? Slike ting er selvfølgelig lettere i det offentlige. Hos oss er det sagt at man kan gå til psykolog i arbeidstiden.

Offentlig.

Velferdsperm uten å oppgi årsak tror jeg også er ugreit. Altså, sjefen har på en måte "diagnostisert" meg på egen hånd (hun har, tross alt, grunnfag i psykologi!) og mener sykemelding/fravær fra jobb vil være det aller verste i min situasjon. Hun er nok inne på noe, uten at vi har diskutert dette noe særlig.

Skrevet

Offentlig.

Velferdsperm uten å oppgi årsak tror jeg også er ugreit. Altså, sjefen har på en måte "diagnostisert" meg på egen hånd (hun har, tross alt, grunnfag i psykologi!) og mener sykemelding/fravær fra jobb vil være det aller verste i min situasjon. Hun er nok inne på noe, uten at vi har diskutert dette noe særlig.

Det ble mye surmuling på sjefen min da jeg var i full jobb og måtte ta fri en halv dag i uken. Ble ofte straffet med overtid og løsningen ble til slutt at jeg gikk ned til 80 prosent stilling og ga vekk mine 20 prosent til en annen. Men det vil jeg ikke anbefale. Ta deg fri med eller uten lønn med god samvittighet.

Gjest Elextra
Skrevet

Hva slags ordning har dere i forbindelse med legetimer? Vil tro du vil kunne få samme ordning når det gjelder pyskolog.

Gjest luftslott
Skrevet

Tenkte på sykemelding jeg også. Det er jo helt vanlig at man får sykemelding for resten av dagen dersom man har time for f.eks. fysioterapi nettopp fordi det er krevende og man trenger restitusjon, så hvorfor ikke når det er psykoterapi det gjelder?

Gjest grunnfag i psykologi ja
Skrevet

Offentlig.

Det er veldig mange som har grunnfag i psykologi, men det gjør de ikke kvalifisert til å diagnostisere noen som helst :) På grunnfag psykologi lærer man om helt grunnleggende ting som psykologiens historie, hvordan hjernen funker biologisk og kognitivt, forskningsmetode og slikt. Omtrent ingenting om abnormal psykologi eller noe som helst som gjør en mer kvalifisert som analytiker eller samtalepartner enn mannen i gata. Svært mange går der fordi de ikke har annet å gjøre, og får ikke engang særlig gode karakterer.

Æsj og fy. Det minner meg om en svært perifer venninne av meg som overtalte en venn av meg til å "snakke med meg (en gang jeg hadde det litt trøblete), fordi hun hadde jo gått psykologi grunnfag" (for 7 år siden). Hva hendte med normal menneskelig kommunikasjon? Jeg burde vel ha nevnt for henne at jeg har en mastergrad :)

Gjest enkeltdager
Skrevet

Hva slags ordning har dere i forbindelse med legetimer? Vil tro du vil kunne få samme ordning når det gjelder pyskolog.

Hei!

Jeg holder på med det samme. Jeg har en ordning der jeg er sykmeldt på enkeltstående behandlingsdager. Da trenger jeg ikke gå på jobb før/etter psykoligtimen, noe som er bra, siden timene innebær hard jobbing!

Anbefaler dette sterkt, fremfor 20 prosent sykmelding. Ved 20 prosent sykmelding vil du nemlig ha brukt opp sykepengerettighetene like raskt som ved 100 prosent sykmelding. Det kan slå VELDIG uheldig ut dersom du feks brekker beinet eller blir syk på annen måte.

Med enkeltstående behandlingsdager bruker du bare en dag pr uke

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...