Gå til innhold

Hva feiler dette barnet?

Anbefalte innlegg

Gjest Karite2
Skrevet

Jente på ti år, hun har problemer med samspill med andre barn, havner stadig i konflikt med andre fordi hun blir veldig lett sint, så sint at hun angriper de andre barna, klorer, slår osv. Flere barn har sagt at de er redd for henne. Hun er liten og tynn, men har ingen begrensninger på å angripe store barn eller voksne. Hun har ingen kontroll når hun har disse utbruddene, men blir veldig lei seg etterpå, gråter, unnskylder seg, og kaller seg selv stygge ting. Hun har på en måte to personligheter, på den ene siden kan hun være en engel, men i neste øyeblikk kan hun altså blir ekstrem, angripe, kaste ting utover osv.

Hun kan si veldig upassende ting til andre, for eksempel hvis hun har fått en rød hårbøyle i gave kan hun si til giveren at hun egentlig liker best blåe hårbøyler, hun kan finne på å fortelle hva som er inne i en gave hun selv skal gi. På en annen side kan hun være veldig høflig. Hvis menneske hun ikke kjenner så godt spør henne om ting kan hun godt bare se surt på de og ikke svare, andre ganger tar hun ukritisk kontakt med fremmede. Hun er en smart jente og ser godt når andre gjør noe som er galt. Noen mener at hun kan ha ADHD, jeg tror ikke det, hun har ikke spesielle konsentrasjonsvansker. Noen som har noen tips?

Gjest Mor til ADHDbarn
Skrevet

Dette høres umiddelbart ikke ut som et ADHD-barn. Vi har selv et barn med ADHD og kjenner ikke igjen symptomene på dette. Jeg vil heller helle til muligens Asperger, eller en personlighetsforstyrrelse av noe slag. Muligen Schizofreni. Men det er jo umulig å si noe om hva det er. Derfor skal du be skolen ta kontakt med PPT, og be om en henvisning til BUP, for nærmere utredning. Det høres som jenta selv er klar over at hun sliter, og at det nok vil være til hjelp for henne selv dersom hun vet hvorfor hun reagerer som hun gjør. Får man ert svar på hva som er galt kan man ved tilrettelegging også klare å minske stresspunktene.

Skrevet

Dette høres umiddelbart ikke ut som et ADHD-barn. Vi har selv et barn med ADHD og kjenner ikke igjen symptomene på dette. Jeg vil heller helle til muligens Asperger, eller en personlighetsforstyrrelse av noe slag. Muligen Schizofreni. Men det er jo umulig å si noe om hva det er. Derfor skal du be skolen ta kontakt med PPT, og be om en henvisning til BUP, for nærmere utredning. Det høres som jenta selv er klar over at hun sliter, og at det nok vil være til hjelp for henne selv dersom hun vet hvorfor hun reagerer som hun gjør. Får man ert svar på hva som er galt kan man ved tilrettelegging også klare å minske stresspunktene.

'' Muligen Schizofreni.''

Hva baserer du dette paa?

Gjest nemlig hemlig
Skrevet

'' Muligen Schizofreni.''

Hva baserer du dette paa?

Schizofreni er nok ett bomskudd deluxe!

Gjest Undrere_på
Skrevet

Jeg og ville sjekket ut muligheten for Aspergers. I beste fall er det bare snakk om et barn som enda har en del å lære når det gjelder sosiale koder. Men til å være 10 år virker hun i så fall litt sent ute med det.

Skrevet

Jeg synes det er fullstendig meningsløst med slik diagnose-gjetting som foregår i denne tråden.

Barnets foreldre bør oppsøke sin fastlege og be om en henvisning til BUP slik at de kan få en kompetent vurdering og hjelp.

Gjest Karite2
Skrevet

Jeg synes det er fullstendig meningsløst med slik diagnose-gjetting som foregår i denne tråden.

Barnets foreldre bør oppsøke sin fastlege og be om en henvisning til BUP slik at de kan få en kompetent vurdering og hjelp.

Barnet er under utredning, men det tar tid og jeg lurer på om noen har vært borti lignende..jeg er ikke mor til barnet, men i familie.

Skrevet

Barnet er under utredning, men det tar tid og jeg lurer på om noen har vært borti lignende..jeg er ikke mor til barnet, men i familie.

Det er ikke primært ditt innlegg jeg reagerer negativt på, men omfanget av diagnostisk spekulasjon fra andre i denne tråden.

Skrevet

Helt enig med deg. Synes dette ble ganske upassende, i grunn.

Skrevet

Helt enig!

Skrevet

Det er ikke primært ditt innlegg jeg reagerer negativt på, men omfanget av diagnostisk spekulasjon fra andre i denne tråden.

Jeg synes mye av dette forumet handler om hva som feiler ditt og datt.

Skrevet

''Barnets foreldre bør oppsøke sin fastlege og be om en henvisning til BUP slik at de kan få en kompetent vurdering og hjelp.''

LOL, det var dagens... BUP gjør nemlig ikke en dritt..

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvorfor har du ikke gått til lege og fått henvisning videre derifra, lurer jeg på?

Her bør det fagfolk til, for barnet ditt viser ikke hva vi kaller "normal" oppførsel.

Ønsker dere lykke til!

Gjest Karite2
Skrevet

Hvorfor har du ikke gått til lege og fått henvisning videre derifra, lurer jeg på?

Her bør det fagfolk til, for barnet ditt viser ikke hva vi kaller "normal" oppførsel.

Ønsker dere lykke til!

Det har foreldrene gjort og hun er under utredning, men det tar tid..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...