Gå til innhold

Såret og skuffet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos en ØNH spesialist for å få sjekket halsen min i går. Stemmen har sviktet, jeg kjenner en kul inne i halsen som "blokkerer" svelget og jeg får følelsen av å ikke få puste når jeg legger meg ned for å sove. Ble undersøkt, men det ble ikke funnet noe unormalt. Det ble da tatt opp av legen at mine plager kunne være psykiske. H*n hadde tydligvis blitt informert om min psykiske helse (noe jeg ikke synes var nødvendig). Føler meg såret og skuffet over å ikke bli trodd og bli "stemplet" som psykisk syk på den måten, plagene mine er der fremdeles og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre... ;-(

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ingen trenger å ha informert om noe. ØNH-leger kommer ofte bort i det som heter Globulus. Du kan ta et googlesøk på dette.

Skrevet

Ingen trenger å ha informert om noe. ØNH-leger kommer ofte bort i det som heter Globulus. Du kan ta et googlesøk på dette.

Takk for svar.

Skrevet

Det er riktig som NHD sier. Jeg har problemer med "klump i halsen" i perioder. Jeg ble undersoekt, men fikk tidlig beskjed om at dette hoeyst sannsynlig er psykisk. Ingen av de legene hadde informasjon om min gode eller daarlige psykiske helse, de var bare kjent med problematikken.

Jeg faar det ofte naar jeg er stressa. Mindful awareness hjelper :)

Skrevet

Det er riktig som NHD sier. Jeg har problemer med "klump i halsen" i perioder. Jeg ble undersoekt, men fikk tidlig beskjed om at dette hoeyst sannsynlig er psykisk. Ingen av de legene hadde informasjon om min gode eller daarlige psykiske helse, de var bare kjent med problematikken.

Jeg faar det ofte naar jeg er stressa. Mindful awareness hjelper :)

Takk for svar.

Har ikke hørt om dette før og føler jo at mine plager er høyst reelle, men forstår nå at det sikkert er riktig at det ikke "feiler meg noe". Tror jeg ble litt satt ut av det hele, hadde vel ikke forventet at det skulle skyldes psyken og der og da følte jeg meg veldig såret for ikke å bli trodd...

Skrevet

Takk for svar.

Har ikke hørt om dette før og føler jo at mine plager er høyst reelle, men forstår nå at det sikkert er riktig at det ikke "feiler meg noe". Tror jeg ble litt satt ut av det hele, hadde vel ikke forventet at det skulle skyldes psyken og der og da følte jeg meg veldig såret for ikke å bli trodd...

Ikke noe rart du ble satt ut og følte deg "mistenkeliggjort" siden du ikke på forhånd visste hvor vanlig det er at dette skyldes ikke-fysiologiske forhold.

Skrevet

Ikke noe rart du ble satt ut og følte deg "mistenkeliggjort" siden du ikke på forhånd visste hvor vanlig det er at dette skyldes ikke-fysiologiske forhold.

Takk for svar.

Føler meg ikke lenger så trist, hjelper med en forklaring på ting.

;-)

Skrevet

Skjønner deg godt jeg. Fordi jeg har "psykosomatiske plager" så reagerer ingen før jeg har beinet i en plastpose på hatthylla! Ingen grunn til å gå til legen før noen andre må bære en bort med andre ord.

;0) Skit i det!

Onsdag1365380628
Skrevet

ØNH legen har gjort sin oppgave, å undersøke halsen din uten å finne noe galt. Så mye mer kan han kanskje ikke gjøre, all den tid det ikke finnes noe unormalt der? Klumpfølelse i halsen er et ganske vanlig psykisk fenomen, og ØNHl-leger undersøker mange halser hvor nettopp dette er tilfelle. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ble såret og skuffet. Hadde du ventet et annet resultat? Venter du at legen skal gi deg en diagnose eller en behandling? Kan du ikke heller være lettet over at halsen din er ok og at du ikke trenger videre behandling? Jeg har vanskelig for å tro at legen ikke trodde på dine plager, men han gjorde jobben sin og fant ingenting. At han da tenkte at det kunne være psykisk er ikke så rart.

På en annen side, når fastlegen sender en henvisning på sykehuset for en undersøkelse står det gjerne noe i henvisningen om pasientens øvrige sykdommer. Hvis de er relevante i forhold til undersøkelsen vel å merke.

Gjest ambrose
Skrevet

Takk for svar.

;-)

Jeg skulle ønske ØNH-legen hadde forklart deg dette, når problemet er velkjent.. Men uansett - godt at du fikk en forklaring på det til slutt! :-)

Skrevet

Skjønner deg godt jeg. Fordi jeg har "psykosomatiske plager" så reagerer ingen før jeg har beinet i en plastpose på hatthylla! Ingen grunn til å gå til legen før noen andre må bære en bort med andre ord.

;0) Skit i det!

Takk for oppmuntringen! ;-)

Skrevet

Takk for svar.

Psykisk betyr ikke at du ikke blir trodd, altsaa. Denne foelelsen og de fysiske symptomene er hoeyst reelle, saa legen mente ikke aa si at det du sier ikke stemmer. Det betyr rett og slett at han/hun dessverre ikke kan fjerne foelelsen for deg.

Skrevet

Jeg skulle ønske ØNH-legen hadde forklart deg dette, når problemet er velkjent.. Men uansett - godt at du fikk en forklaring på det til slutt! :-)

Takk. Ja det hjelper å forstå ting, blir liksom ikke så "farlig" da...

Skrevet

ØNH legen har gjort sin oppgave, å undersøke halsen din uten å finne noe galt. Så mye mer kan han kanskje ikke gjøre, all den tid det ikke finnes noe unormalt der? Klumpfølelse i halsen er et ganske vanlig psykisk fenomen, og ØNHl-leger undersøker mange halser hvor nettopp dette er tilfelle. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ble såret og skuffet. Hadde du ventet et annet resultat? Venter du at legen skal gi deg en diagnose eller en behandling? Kan du ikke heller være lettet over at halsen din er ok og at du ikke trenger videre behandling? Jeg har vanskelig for å tro at legen ikke trodde på dine plager, men han gjorde jobben sin og fant ingenting. At han da tenkte at det kunne være psykisk er ikke så rart.

På en annen side, når fastlegen sender en henvisning på sykehuset for en undersøkelse står det gjerne noe i henvisningen om pasientens øvrige sykdommer. Hvis de er relevante i forhold til undersøkelsen vel å merke.

''Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ble såret og skuffet. Hadde du ventet et annet resultat? Venter du at legen skal gi deg en diagnose eller en behandling? Kan du ikke heller være lettet over at halsen din er ok og at du ikke trenger videre behandling?''

Jeg er jo lettet over at det ikke var noe galt, men der og da følte jeg meg såret fordi jeg følte jeg ikke ble "trodd" og skuffet over å bli "stemplet" som psyk. Jeg visste ikke at dette kunne være psykisk og var jo redd det var noe galt med meg...

''På en annen side, når fastlegen sender en henvisning på sykehuset for en undersøkelse står det gjerne noe i henvisningen om pasientens øvrige sykdommer. Hvis de er relevante i forhold til undersøkelsen vel å merke.''

Jeg forstår det, men trodde vel ikke mine psykiske plager hadde noen forbindelse med min hals, så jeg ble litt overrasket når legen tydeligvis visste det. I ettertid har jeg vel også tenkt at det kunne være litt "synlig" på meg at jeg har angst, for hele situasjonen stresset meg og jeg slet også med å gjennomføre selve undersøkelsen...

Skrevet

Psykisk betyr ikke at du ikke blir trodd, altsaa. Denne foelelsen og de fysiske symptomene er hoeyst reelle, saa legen mente ikke aa si at det du sier ikke stemmer. Det betyr rett og slett at han/hun dessverre ikke kan fjerne foelelsen for deg.

Forstår nå i ettertid at jeg nok "oppfattet" situasjonen litt feil. Jeg visste jo ikke det jeg vet nå og det førte til at jeg der og da følte som jeg gjorde. I tillegg hadde jeg jo akkurat "overlevd" en for meg vanskelig undersøkelse, så jeg var jo ikke helt på topp mentalt sett heller...

Skrevet

Takk for svar.

;-)

Synes du tok deg raskt inn igjen etter opplevelsen :-)

Etter min oppfatning var din reaksjon svært forståelig.

Skrevet

Synes du tok deg raskt inn igjen etter opplevelsen :-)

Etter min oppfatning var din reaksjon svært forståelig.

''Synes du tok deg raskt inn igjen etter opplevelsen :-)''

Lå våken halve natten og grublet, men etter å ha fått en "forklaring" av NHD og dere andre her inne så slapp følelsene litt taket. ;-)

''Etter min oppfatning var din reaksjon svært forståelig.''

Takk for støtten. Føles godt å vite at min reaksjon ikke var "helt på jordet" sett ut i fra situasjonen og min mangel på kunnskap...

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Takk for svar.

Dette er jo et klassisk problem.

Typisk at noe sies å være "bare psykisk". Psykiske symptomer er like viktige som andre symptomer, men kanskje vanskeligere for fastlegen å gjøre noe med.

Kunne dette uttrykkes slik "Problemet KAN ha psykiske årsaker fordi vi ikke finner noe i undersøkelsene ", men kom tilbake hvis det ikke forsvinner eller blir verre"

Ingen ville vel f.eks. sagt at f.eks. fødselspsykoser "bare er psykisk" - for å sette det på spissen.

Kropp og psyke henger jo sammen. Psykiske sykdommer kan gi fysiske symptomer og omvendt.

Har imidlertid selv opplevd å ikke bli trodd på noe som var høyst reellt. Noe veldig konkret. Men de som ikke trodde meg fikk enormt dårlig samvittighet etterpå - når de oppdaget at det jeg sa var sant.

Noen ganger ER det "psykisk" også, men det psykiske er også viktig å ta tak i. Hvis det varer over tid. Hvis det er psykisk, ville det være logisk at de fysiske symptomene forsvant når man fikk tatt tak i den psykiske årsaken.

Ta opp problemet på nytt hvis det ikke bli bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...