Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga. depresjon har min psykiater foreslått å sykemelde meg og gi meg antidepressiva. Jeg har sagt nei til begge deler, men hvis det ikke går over snart vil jeg forsøke medisin. Jeg sover mye, ti timer per dag, og er slapp. Arbeidsevne er elendig.

Jeg har tenkt på Wellbutrin siden jeg er så slapp, men så har jeg lest at man ikke kan få det uten videre. Så hva må til? Jeg har gått på Cipralex før og Nefadar for lenge siden. Cipralx funket ok, Nefadar sluttet jeg med pga bivirkninger. Siden jeg har forsøkt disse kan jeg da få Wellbutrin?

Skrevet

Tror nok du må forsøke Seroxat og Efexor også før du kan få Wellbutrin.

Skrevet

Det burde du få. Min psykiater bare skrev det ut han. Hvem sjekker? Apoteket? De høyeste myndigheter? Hvorfor slik gnien holdning til wellbutrin? Skjønner ikke jeg....

Skrevet

Tror nok du må forsøke Seroxat og Efexor også før du kan få Wellbutrin.

Jeg vet ikke om du spøker eller ikke.

Skrevet

Det gjør jeg ikke. Man skal ha forsøkt de fleste SSRI før man kan få Wellbutrin.

Skrevet

Det burde du få. Min psykiater bare skrev det ut han. Hvem sjekker? Apoteket? De høyeste myndigheter? Hvorfor slik gnien holdning til wellbutrin? Skjønner ikke jeg....

Skjønner det heller ikke. Jeg trodde kanskje psykiateren måtte en skrive en erklæring om at jeg hadde forsøkt andre medisiner eller noe. Tror jeg leste det et sted, men husker ikke hvor. Uansett er det ikke denne psykiateren som har skrevet ut disse andre medisinene til meg.

Skrevet

Det gjør jeg ikke. Man skal ha forsøkt de fleste SSRI før man kan få Wellbutrin.

Merkelig. Jeg fikk det uten å ha stått på et eneste ad før. Kanskje psykiateren min er anarkist?

Skrevet

Jeg fikk Wellbutrin etter å ha forsøkt med kun et SSRI først. Kan du ikke bare spørre om å få prøve det? :-)

Skrevet

For å få Wellbutrin på blå resept skal følgende kriterium være oppfylt :

''Vilkår:

142 Refusjon ytes kun til pasienter som har forsøkt SSRI eller SNRI med utilstrekkelig effekt og/eller uakseptable bivirkninger. Dette må dokumenteres i journalen. ''

Kilde: http://www.felleskatalogen.no/medisin/blaarev-register/n06ax12-1

Dersom man betaler medisinen selv trenger man ikke først å ha prøvd noe annet.

Skrevet

For å få Wellbutrin på blå resept skal følgende kriterium være oppfylt :

''Vilkår:

142 Refusjon ytes kun til pasienter som har forsøkt SSRI eller SNRI med utilstrekkelig effekt og/eller uakseptable bivirkninger. Dette må dokumenteres i journalen. ''

Kilde: http://www.felleskatalogen.no/medisin/blaarev-register/n06ax12-1

Dersom man betaler medisinen selv trenger man ikke først å ha prøvd noe annet.

Hva om man har frikort da? Da spiller det vel ikke noen rolle om man betaler selv eller får på blå resept?

Skrevet

Hva om man har frikort da? Da spiller det vel ikke noen rolle om man betaler selv eller får på blå resept?

Jeg har alltid fått den på blå resept. Er jeg en heldiggris?

Skrevet

Det er kun med blå resept at frikortordningen gjelder. Dersom du har fått medikamentet på ordinær resept, så må du betale hele summen selv enten du har frikort eller ikke.

Skrevet

Jeg har alltid fått den på blå resept. Er jeg en heldiggris?

''Jeg har alltid fått den på blå resept. Er jeg en heldiggris?''

Hvis det stemmer at du ikke har prøvd annen AD først, så har du en psykiater som velger å overse bestemmelsene i blåreseptforskriften.

Skrevet

Det er kun med blå resept at frikortordningen gjelder. Dersom du har fått medikamentet på ordinær resept, så må du betale hele summen selv enten du har frikort eller ikke.

Ok. Men gjelder dette for hver gang man er deprimert eller holder det at man en eller annen gang har forsøkt medisin med bivirkinger som jeg har (Nefadar) selv om det er lenge siden?

Skrevet

Ok. Men gjelder dette for hver gang man er deprimert eller holder det at man en eller annen gang har forsøkt medisin med bivirkinger som jeg har (Nefadar) selv om det er lenge siden?

Ut i fra regelverket, så vil det avhenge av hvorvidt Nefadar var enten et SSRI eller SNRI. Hvis ikke, så er det formelle kravet ikke oppfylt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Regelen er slik som frosken har kopiert inn i sitt innlegg. En trenger ikke forsøke SSRI/SNRI for hver episode. Det er nok at det er forsøkt tidligere.

Du skrev at Cipralex var ok. Slik sett oppfyller du ikke kravet. Hvis du derimot kan ombestemme deg og si at Cipralex ikke var ok, kan du få Wellbutrin på blå resept.

Jeg finner alltid en utvei. Det kan ikke være vanskelig for andre leger heller.

Skrevet

Om du ikke har bedre kunnskap, må du enten slutte å svare eller uttale deg mindre skråsikkert.

Skrevet

''Jeg har alltid fått den på blå resept. Er jeg en heldiggris?''

Hvis det stemmer at du ikke har prøvd annen AD først, så har du en psykiater som velger å overse bestemmelsene i blåreseptforskriften.

Da er det det jeg har. Velsigne han!

Skrevet

Om du ikke har bedre kunnskap, må du enten slutte å svare eller uttale deg mindre skråsikkert.

''Vilkår 142:

Refusjon ytes kun til pasienter som har forsøkt SSRI eller SNRI med utilstrekkelig effekt og/eller uakseptable bivirkninger. Dette må dokumenteres i journalen.''

http://www.gsk.no/wellbutrin/index.html

Skrevet

''Vilkår 142:

Refusjon ytes kun til pasienter som har forsøkt SSRI eller SNRI med utilstrekkelig effekt og/eller uakseptable bivirkninger. Dette må dokumenteres i journalen.''

http://www.gsk.no/wellbutrin/index.html

Ja, jeg kjenner regelen. Den sier ikke at du skal ha prøvd alle SSRI/SNRI. Den sier at du skal ha prøvd minst en SSRI _eller_ SNRI.

Det er slik regelen praktiseres, og det er slik HELFO forstår den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...